موثر ترین زمان رابطه جنسی برای بارداری در طول دوره باروری شماست که می تواند تا شش روز در هر ماه طول بکشد. این شش روزشامل پنج روز منتهی به تخمک گذاری، و خود روز تخمک گذاری یعنی زمانی که بدن شما یک تخمک آزاد می کند، می باشد. تخمک پس از آزاد سازی حدود یک روز زنده می ماند. اما اسپرم می تواند تا یک هفته زنده بماند. از این رو یک شانس شش روزه برای اسپرم برای رسیدن به تخمک وجود دارد.

زمان مناسب برقراری رابطه جنسی برای بارداری

اگر شما یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید شانس بارداری تان افزایش می یابد با این حال، نمی توان به روز دقیق یا دو روز قبل از تخمک گذاری بسنده کرد. بنابراین اگر شما نمی خواهید زندگی جنسی شما توسط تقویم اداره شود، بهترین حالت این است که به سادگی در هر دو یا سه روز رابطه جنسی داشته باشید. اگر شما می خواهید دقیق تر باشید، بایستی زمان تخمگ گذاری خود را بدانید. زمان تخمک گذاری در هر چرخه به عوامل زیر بستگی دارد:

طول چرخه قاعدگی

میزان منظم بودن دوره های قاعدگی

چرخه قاعدگی می تواند بین ۲۲ تا ۳۶ روز باشد. به طور متوسط، یک زن بین ۱۲ روز تا ۱۴ روز پس از تخمک گذاری قاعده می شود. اگر چرخه قاعدگی شما ۲۸ روزه است ، به احتمال زیاد تخمک گذاری شما در اواسط چرخه اتفاق می افتد. اگر شما یک چرخه کوتاه دارید، تخمک گذاری می تواند چند روز پس از پایان پریود صورت گیرد. یک چرخه طولانی به این معنی است که شما تا دو هفته بعد از پایان قاعدگی تخمک گذاری نخواهید داشت. تقریبا نیمی از زنان دارای طول چرخه بیش از هفت روز متفاوت می باشند. اگر چرخه قاعدگی شما از یک ماه تا ماه بعد متفاوت است، تقویم باروری شما هم ممکن است حدود یک هفته بین هر دوره، متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است در طول چرخه هر دو یا سه روز رابطه جنسی داشته باشید. این کار موثر تر از تمرکز برای اقدام به بارداری در روزی است که شما فکر می کنید نزدیک به زمان تخمک گذاری شماست. هم چنین، داشتن رابطه جنسی هر دو تا سه روز کیفیت اسپرم را در مقایسه با رابطه جنسی روزانه بهبود می بخشد.

بهترین زمان رابطه جنسی برای بارداری چه هنگام است؟
بهترین زمان رابطه جنسی برای بارداری چه هنگام است؟

تاریخ دقیق تخمگ گذاری را از کجا بدانیم؟

شما ممکن است کاملا متوجه شوید که چه زمانی تخمگ گذاری در شما اتفاق می افتد، و یا ممکن است متوجه هیچ نوع تغییری نشوید. اگر به باردار شدن فکر می کنید، بدن خود را چک کنید. علایمی که نشان می دهد شما در حال نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری هستید می تواند حدود سه هفته قبل از پریود بعدی شما اتفاق بیافتد. سعی کنید به دنبال علایمی مانند علایم  زیر باشید:

  • افزایش ترشحات مهبلی که مرطوب تر و مانند سفیده تخم مرغ چسبناک می باشند. و به نام موکوس باروری شناخته می شود.
  • احساس کمی ناراحتی در یک طرف شکم خود (میتل اشمرز)
  • احساس تمایل بیشتر برای برقراری رابطه جنسی
  • یکی از ساده ترین راه ها برای شناخت روزهای باروری خود، بررسی هر روزه مخاط دهانه رحم می باشد. تغییرات مخاط یکی از ساده ترین راه ها برای پیدا کردن روز تخمگ گذاری است.

آیا دوره های نامنظم سبب می شود سخت تر باردار شویم؟

دوره های نامنظم لزوما به این معنی نیست که شما نسبت به زنان با دوره منظم، باروری کمتری دارید. با این حال، اگر دوره شما نامنظم است یا بیش از ۳۶ روز از هم جدا هستند، لازم است به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید. گاهی اوقات، چرخه های نامنظم توسط بیماری هایی مانند سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS) و یا یک اختلال تیروئیدی به وجود می آیند. این شرایط می تواند شانس باروری را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین بهتر است هر چه زودتر در این مورد از پزشک خود کمک بگیرید. هر چه چرخه های شما نامنظم تر باشد، دانستن زمان تخمگ گذاری مشکل تر می شود. بنابراین جستجو برای تغییرات در مخاط واژن را روزانه چک کنید. هنگامی که دو روز و یا بیشتر از آن مخاط شما مرطوب و لغزنده است سعی به برقراری رابطه جنسی کنید. ممکن است برای شما  آسان تر باشد  که در طول چرخه خود رابطه جنسی منظم داشته باشید. برخی از زنان از کیت تخمک گذاری استفاده می کنند تا بهترین زمان بارداری را پیدا کنند. بسیاری از این کیت های آزمایش نقطه اوج هورمون جسم زرد (لوتئینه کننده)، و یا ال اچ، را که محرک اصلی برای آزادی تخمک می باشد، اندازه گیری می کنند. شما می توانید از این موارد برای پیدا کردن بهترین زمان برای باروری در طول چرخه استفاده کنید، اگر چه استفاده از آنها برای تعیین زمان رابطه جنسی برای بارداری لزوما شانس بارداری طبیعی شما را افزایش نمی دهد.