راز طول عمر زنان نسبت به مردان چیست؟

محققان می گویند انسان ها توانسته اند در دو قرن گذشته گام های بلندی را در جهت افزایش طول عمر خود بردارند اما هنوز هم شکاف بین طول عمر زنان و مردان بر قوت خود باقی است. پس برای مردان یک خبر خوب و یک خبر بد داریم. خبر خوب این است که آن ها می توانند نسبت به هم جنسان خود در دو قرن پیش، بیشتر زنده بمانند اما خبر بد این است که هنوز طول عمرشان به میزان طول عمر زنان نرسیده است.

یک تیم بین المللی از محققان مطالعه ای را در Monday in the Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر کردند که در آن اقدامات اساسی انسان را برای افزایش طول عمر خود با جزئیات کامل بیان کرده اند. این محققان معتقدند که در این دویست سال، انسان ها حتی در مقایسه با جهشی که در فرضیه تکامل داروین بیان شده است، جهش بیشتری داشته اند. در فرضیه داروین بیان شده است که انسان تکامل یافته موجودی شبیه به میمون است.

با این حال، آنها اشاره کردند که زنان هنوز بیشتر از مردان زندگی می کنند. در این تحقیق بیان شده است که طول عمر زنان ۵ سال بیشتر از مردان است. این اختلاف، دقیقا میزان اختلافی است که بین طول عمر زنان و طول عمر مردان در قرن ۱۸ میلادی نیز وجود داشته است.

حتی این شکاف بین طول عمر زنان و مردان در حیوانات نیز وجود دارد. این مسئله برای محققان بسیار جای تعجب دارد. آن ها این سوال را در ذهن دارند که چرا انسان می تواند به طور کلی متوسط عمر را افزایش دهد ولی کم کردن این فاصله امکان پذیر نیست؟

محققانی از ایالات متحده، آلمان، دانمارک، کانادا و کنیا سوابق تولد و مرگ بیش از ۱ میلیون نفر را از سال ۱۷۰۰ میلادی تا به امروز بررسی کردند. در این مطالعه، اطلاعاتی از افرادی که در کشورهای صنعتی زندگی می کردند، مردمی که قبل از عصر صنعتی به دنیا آمده اند و حتی افرادی که قبل از آن ها وجود داشته اند جمع آوری شد.

آنها داده های انسان و سوابق طول عمر  آن ها را با شش گونه از پستانداران وحشی، در سه تا پنج دهه با هم مقایسه کرده و مورد مطالعه قرار دادند. به گفته این پژوهشگران داده ها نشان می دهد انسان دستاوردهای خلق کرده است که توانسته طول عمر را بیشتر کند.

به عنوان مثال، امید به زندگی برای مردم سوئد از اواسط ۳۰ سالگی در اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی به بیش از ۸۰ سال در امروز رسیده. این نشان می دهد در ۲۰۰ سال امید به زندگی در سوئد بیش از دو برابر شده است. محققان این افزایش را به دسترسی به امکان بهداشتی بیشتر، کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش چشم گیر بیماری های دوران کودکی نسبت داده اند.

با این حال، شکاف بین مردان و زنان تغییر چندانی نکرده است. در سراسر جهان، متوسط طول عمر حدود ۷۱ سال است. اما متوسط طول عمر مردان ۶۸ و متوسط طول عمر زنان ۷۳ سال است.

در ایالات متحده، طول عمر متوسط تقریبا ۷۹ سال است. مردان به طور متوسط حدود ۷۶ سال زندگی می کنند در حالی که زنان متوسط ۸۱ سال زنده هستند. به گفته محققان یک شکاف متناسب و مشابه ای بین زنان و مردان تقریبا در همه کشور ها و همه پستانداران وجود دارد.

راز طول عمر زنان نسبت به مردان چیست؟
راز طول عمر زنان نسبت به مردان چیست؟

ژنتیک، رفتار و یا هر دو؟ کدامیک عامل طول عمر زنان است؟

آلبرتس و پژوهشگران دیگر می گویند احتمالا اختلاف بین طول عمر زنان و مردان یک عامل ژنتیکی دارد.  آنها گمان می کنند که ممکن است این ژن در کروموزوم X قرار داشته باشد. همان طور که می دانید زنان دو کوروموزم X دارند و مردان تنها یکی.  طبف این ادعا، کروموزوم X انفرادی در مردان ممکن است به اندازه کافی برای افزایش طول عمرشان مفید نباشد.

آلبرتس معتقد است که جنگ و نزاع و رفتارهای پرخاشگرانه که بیشتر از مردان سر می زند می تواند علتی برای کمتر شدن طول عمرشان نسبت به طول عمر زنان باشد.

با این حال، دکتر Jamin Brahmbhatt، جراح اورولوژی در کلینیک بیمارستان اورلاندو، معتقد است که عواملی بیش از این موارد، در ایجاد این شکاف نقش دارند. او معتقد است که مردان کمتر از خود مراقبت کرده و کمر به پزشک مراجعه می کنند. علاوه بر این به تغذیه خود نیز کمتر از زنان توجه می کنند.

او معتقد است مردان برای سلامت خود اولویت بندی ندارند. این جراح می گوید که شاید این رفتار ریشه در زایمان دارد. او می گوید زنان به دلیل زایمان در اوایل زندگی خود، ترجیح می دهند تا با فواصل کمتری به پزشک مراجعه کرده و سلامت خود را بررسی کنند. این در حالی است که مردان گاها تا ۵۰ الی ۶۰ سالگی نیز به فکر سلامت خود نیستند.

Brahmbhatt می گوید همان قدر که ژنتیک بر روی اختلاف بین طول عمر زنان و مردان موثر است رفتار نیز در این زمینه تاثیر گذار است.