راهنمایی هایی برای جلوگیری از پرخوری

توجه به غذاهایی که می خورید مهم است، اما گاهی اوقات تمرکز حواس به تنهایی کافی نیست. بسیاری از رفتارهای انسان توسط احساسات خودآگاه انجام می شود، ولی الگوهای غذا خوردن قاعده مستثنی است به طوری که رفتارها و عادات غذاخوردن، گاهی به صورت ناخود آگاه انجام می شود. راه هایی برای پاک کردن این احساسات ناخودآگاه وجود دارد که می توانند از پرخوری جلوگیری کنند و این رفتار را از حالت ناخودآگاه ذهن خارج کنند. به این روش ها استراتژی های جلوگیری از پرخوری می گویند در این مطلب می توانید برخی از این استراتژی ها را بشناسید.

استراتژی های جلوگیری از پرخوری

بشقاب های کوچکتر مساوی با غذای کمتر

اگر چه شمارش کالری یک روش موثر برای کاهش وزن است، اما کنترل این کالری ها بخش مهم تری است به خصوص اگر فعالیت بدنی کم و سوخت و ساز بدنتان تنبل باشد. یکی از استراتژی هایی که می تواند منجر به جلوگیری از پرخوری شوند استفاده از بشقاب کوچک است. با این کار می توانید مغز خود را فریب دهید.

کم کردن سرعت غذا خوردن با جویدن کامل

راهنمایی هایی برای جلوگیری از پرخوری
جلوگیری از پرخوری

مطالعات جدید نشان می دهد سرعت غذا خوردن در پرخوری موثر است زیرا مغز نمی تواند فرآیند طبیعی سیگنالینگ اشتها خود را با سرعت غذا خوردن شما مطابقت دهد. میزان کافی جویدن غذا به حدی است که غذا در دهان به شکل مایع درآید. جویدن زیاد غذا می تواند منجر به کاهش مصرف، بهبود جذب مواد مغذی، تنظیم بهتر اشتها، و سیری بالا شود. سایر مزایای کامل جویدن غذا عباتند از:

سیگنالینگ: جویدن، سیگنال های حیاتی برای بدن، جهت آماده شدن برای هضم را می فرستد. جویدن موجب ترشح هورمون شده و گیرنده های مزه را فعال می کند، معده را آماده برای ترشح اسید هیدروکلریک کرده و پانکراس را برای ترشح آنزیم و بی کربنات آماده می کند.

گوارش: مواد غذایی با جویدن زیاد می توانند در معرض آنزیم های بزاقی، که اولین مرحله فرآیند هضم است، قرار گیرند.

عبور غذا: جویدن، عضله پیلور ( یک عضله در معده است که عبور غذا به داخل روده را کنترل می کند) را آماده کرده و بزاق دهان می تواند کار این عضله را آسان کند.

ورزش اشتهای شما را کاهش می دهد

بر خلاف باور عموم تحقیقات جدید نشان می دهد که ۴۵ دقیقه ورزش در صبح نه تنها اشتهای شما را باز نمی کند بلکه باعث کاهش اشتها می شود. محققان معتقدند این فعالیت بدنی حتی می تواند اشتهای روز بعد شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات قبلی نشان می داد ورزش ممکن است با تغییر هورمون های روده باعث کنترل وزن شود. علاوه بر این مشخص شده است که ورزش به خصوص اگر با معده خالی انجام شود بسیار سودمند است.

قدرت تخیل

راهنمایی هایی برای جلوگیری از پرخوری
جلوگیری از پرخوری

هرگز قدرت ذهن خود را دست کم نگیرید. محققان در دانشگاه کارنگی ملون مشخص کردند که شما می توانید با تخیل در خوردن غذاهای خاص از خوردن آن اجتناب کنید. این محققان می گویند زمانی که شما عکس یک غذا را می بینید میل بیشتری به خوردن آن دارید.

هماهنگی

در این فرآیند شما باید بتوانید بین مغز، افکار، احساسات و رفتارهای خود هماهنگی ایجاد کرده و همه را به جهت کنترل غذا خوردن و جلوگیری از پرخوری هدایت کنید.