راهنمای کلی برای نگهداری از همستر

همستر بومی سوریه است. قبل از سال ۱۹۴۸ از این حیوان برای تحقیقات استفاده می شد. اما در سال ۱۹۴۸ آلبرت مارش، این حیوان را به عنوان حیوان خانگی معرفی کرد. همستر حیوانی بامزه، پوشیده از مو و از خانواده جوندگان کیسه گونه است. این حیوان در عین حال مرموز و ذخیره کننده نیز می باشد. همستر علاقه دارد در طول روز بخوابد و بازی کند و در طول شب به اکتشاف می پردازد. اگر به دنبال اطلاعات تکمیلی در مورد نگهداری از همستر هستید ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید. در ادامه نکات زیادی را در مورد نگهداری از همستر بیان کرده ایم.

راهنمای نگهداری از همستر

همستر حیوانی است که تقریبا بو نمی دهد و می توان آن را خارج از قفس نیز نگه داری کرد. هزینه نگهداری از همستر به دلیل آن که تغذیه پیچیده ای ندارد بسیار پایین است. همستر کمتر از حیوانات خانگی دیگر مریض می شود. از آن جا که این حیوان در طول روز می خوابد و شب فعالیت می کند برای کسانی که کارمند هستند و شب به خانه می آیند حیوان خانگی مناسبی است. همستر می تواند یک عضو خانواده فوق العاده و یک حیوان خانگی بسیار عالی باشد.

همستر حیوانی است که تمایل دارد تنهایی زندگی کند. البته انواع خاصی از آن مانند روبروفسکی و کمپبل می توانند به صورت گروهی نیز زندگی کنند. از آن جا که این حیوان از نظر جنسی بسیار فعال است پیشنهاد می کنیم آن ها را جفت نگه ندارید. زیرا در این صورت میزان زاد و ولدشان بسیار زیاد می شود.

محل سکونت

شما باید قبل از خرید این حیوان یک قفس یا آکواریوم بدون آب که حداقل ۱۵ اینچ طول و ۱۲ اینچ ارتفاع داشته باشد را برای یک همستر یا دو همستر کوتوله تهیه کنید. هر چقدر محل نگهداری این حیوان بزرگتر باشد حیوان احساس خوشحالی بیشتری می کند. ضمن این که لوازم زیر را نیز نیاز دارید.

  • ملافه، تختخواب یا بستری برای کف قفس نیز تهیه کنید.
  • یک بطری آب یا ظرف آب نیاز دارید. سعی کنید در موقع خرید ظرف آب، نوعی از آن را انتخاب کنید که راحت شسته می شود.
  • ظرف غذا مناسب تهیه کنید.
  • منطقه ای که همستر قرار است در آن محل بخوابد باید پنهان باشد. پس در آن منطقه قفس ملافه ای را به صورت نیم دایره درست کنید.
  • اسباب بازی هایی مانند چرخ ورزشی، رمپ، و تونل مخصوص همستر می تواند به داشتن فعالیت و اکتشاف به او کمک کند.

از قفس های آماده ای مانند مدل زیر نیز می توانید استفاده کنید.

راهنمای کلی برای نگهداری از همستر
راهنمای کلی برای نگهداری از همستر

رژیم غذایی و آشامیدنی

ساده ترین راه برای اطمینان از تغذیه همستر، تهیه غذاهای آماده است. ضمن این می توانید به عنوان مکمل از تکه های میوه و سبزیجات نیز استفاده کنید. دقت کنید که تنوع رژیم غذایی برای همستر بسیار مهم است. مخلوط دانه و غلات نیز برای این حیوان جذاب است. میوه های خشک، آجیل، و دانه ها نیز به تنهایی برای تغذیه همستر پیشنهاد می شود. همستر از این غذاها لذت زیادی می برد.

یونجه و چمن نیز از غذاهای مورد علاقه همستر است. اما برخی از نژادهای همستر خوردن این غذاهای را ترجیح نمی دهند. پس اگر حیوانتان چمن و یونجه نمی خورد یعنی از نوع چمن خوار نیست. غذاهای تازه و میوه ها و سبزیجات زیر بخش مهمی از رژیم غذایی همستر را تشکیل می دهد. این مواد عبارتند از:

  • بذرها
  • سیب
  • موز
  • لوبیا سبز
  • کلم بروکلی
  • کلم
  • هویج
  • گل کلم
  • کرفس
  • ذرت
  • کدو سبز
  • خیار
  • انگور
  • کلم پیچ
  • پرتقال
  • نخود فرنگی
  • اسفناج
  • سیب زمینی شیرین
  • شلغم

سعی کنید غذاها را در وعده های کوچک به حیوان بدهید. همستر حیوانی است که در صورت اضافه بودن غذا آن را مخفی می کند. در این صورت غذای ذخیره شده ممکن است فاسد شده و حیوان را مریض کند.

تنوع شگفت انگیزی از تنقلات و خوراکی ها را می توانید برای تغذیه همستر خود استفاده کنید. درست است که این تنقلات می توانند برای حیوان لذت بخش باشد اما رعایت رژیم غذایی متعادل حیوان باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد. بخش اعظم رژیم غذایی همستر باید از دانه، آجیل، میوه ها و سبزیجات تشکیل شود. اما برخی از تنقلات زیر را نیز می توانید هفته ای یک بار به حیوان بدهید:

  • تخم مرغ پخته
  • بیسکویت مخصوص سگ
  • قند
  • غلات
  • نان گندم کامل
  • ماکارونی نپخته آب پز
  • کرم ها
  • جیرجیرک
راهنمای کلی برای نگهداری از همستر
راهنمای کلی برای نگهداری از همستر

بهداشت و بیماری

همستر در صورتی که سلامت باشد حیوان شادی است. شما می توانید این شادی و طول عمر بیشتر را برای حیوان به کمک رژیم غذایی مناسب، آب آشامیدنی سالم، فراهم کردن زیستگاه تمیز و مناسب و روش های جلوگیری از بیماری ایجاد کنید. دم و رطوبت بیش از حد و عدم فعالیت بدنی و عدم وجود جای مناسب برای پنهان شدن حیوان می تواند برای سلامت او خطرناک باشد.

البته گاهی حتی با مراقبت زیاد، داشتن رژیم غذایی مناسب، و زیستگاه فوق العاده باز هم خطر صدمات و بیماری ها وجود دارد. نشانه های بیماری در هسمتر شامل کاهش وزن، از دست دادن اشتها و تغییرات رفتاری است. در زیر لیستی از مسائل شایع تر که می تواند سلامت همستر را تحت تاثیر قرار دهد را ارائه کرده ایم.

شکستگی استخوان

همستری که استخوان های ظریفش شکسته باشد بسیار آرامش می شود و در کنج قفس می ماند. برای بهبود حال همستر در این شرایط کافی است از رژیم غذایی غنی از کلسیم استفاده کنید. این شکستگی ها در عرض ۲ هفته بهبود خواهند یافت.

راهنمای کلی برای نگهداری از همستر
راهنمای کلی برای نگهداری از همستر

گاز گرفتن

همسترها در کنار هم بسیار بازیگوش می شوند. در این حالت ممکن است یکدیگر را گاز بگیرند. اگر حیوان تحت چنین شرایطی قرار داشت، منطقه زخمی را با پراکسید بشویید و اگر آسیب منجر به عفونت شد به دامپزشک مراجعه کنید.

آبسه

آبسه زمانی رخ می دهد که زخم بهبود پیدا نکرده و عفونت به سمت داخل بدن پیش می رود. در این حالت منطقه آبسه دردناک و متورم است. قرمزی پوست نیز یکی دیگر از نشانه های آبسه در همستر است.

دندانها

دندان جلوی همستر برای مالیدن شدن بر روی هم جهت خوردن مواد غذایی طراحی شده است. اما گاهی این دندان ها در مقابل هم رشد نمی کنند. به این ترتیب ممکن است دندان به سمت گونه، سقف دهان یا زبان حیوان رشد کند. در این شرایط خوردن مواد غذایی برای او سخت می شود.

چشم ها

چشم های می توانند در مقابل آسیب یا عفونت دچار جراحت شوند. ضمن این که آب مروارید نیز یکی از بیماری های شایع چشمی در همستر است.

عفونت های تنفسی

علائم عفونت تنفسی مشکلات تنفسی، ترشح از بینی و چشم، از دست دادن اشتها و کاهش وزن می باشد.

عفونت های دستگاه گوارش

علائم عفونت دستگاه گوارش لکدار شدن دم، اسهال، بی حالی، عدم تمایل به خوردن و نوشیدن، تحریک پذیری و ژولیده شدن موی حیوان است.

عفونت های قارچی

عفونت های قارچی با قرار گرفتن حیوان در محیط مرطوب و کثیف و داشتن رژیم های غذایی نامناسب ایجاد می شود.

گرمازدگی

علامت گرمازدگی تنفس سنگین است. این حیوان در صورت گرمازدگی به سرعت خواهد مرد. پس اگر هوا گرم است یک ظرف آب سرد در قفس او قرار دهید. هرگز قفس هسمتر را نزدیک پنجره آفتاب گیر یا در اتاق بدون تهویه نگذارید.

انواع همستر

گرچه واژه “همستر” به حدود ۲۴ گونه از جوندگان کوچک اشاره دارد، اما تنها حدود پنج نوع از آن در بازار حیوانات خانگی وجود دارد. در زیر لیستی از رایج ترین انواع هسمترهای خانگی را ارائه کرده ایم:

همستر سوری

همستر سوری بزرگ است و می تواند حدود ۶/۷ اینچ قد بکشد. آنها معمولا طلایی قهوه ای هستند و شکم سفید دارند، اما در طیف گسترده ای از رنگ ها و انواع مو ها در دسترس هستند. موهای آن ها اغلب بلند است و شبیه خرس عروسکی هستند. این نوع همستر حدود ۲ تا ۲٫۵ سال عمر دارند و اغلب ترجیح می دهند به تنهایی زندگی کنند. این گونه رایج ترین نوع همستر خانگی است.

همستر کمپبل

کمپبل، همستر کوتوله ای است که ۳ الی ۵ اینچ قد دارد. شکم این جونده کوچک معمولا سفید خاکستری است. طور عمر آن نیز ۱ تا ۱٫۵ سال است.

همستر زمستان سفید

زمستان سفید، هسمتر سیبری نیز نامیده می شود. این نوع هسمتر کوتوله دیگری است که می تواند ۴ اینچ قد بکشد. آن ها یک نوار تیره در پشت کمر دارند و بدنشان رنگ خاکستری قهوه ای است که با پوشش سفید پوشیده شده است. طول عمر این نوع همستر ۱٫۵ تا ۲ سال است.

همستر روبروفسکی

همستر روبروفسکی، یکی دیگر از همستر های کوچک است که نهایتا ۴ اینچ قد دارد. این نوع از همستر قهوه ای رنگ است و بسیار سریع و کنجکاو می باشد. طول عمر آن نیز به طور متوسط، ۳ الی ۳٫۵ سال است. این همستر می تواند به صورت جفت و گروهی زندگی کند.

همستر چینی

همستر چینی ۴٫۵ اینچ قد دارد و راه راه خاکستری است. این حیوان دمی شبیه به موش دارد. رنگ همستر چینی خاکستری تیره با نوار تیره در کمر است و یک دم درازتر از دیگر همسترها دارد. این حیوان ۲٫۵ تا ۳ سال با خوشحالی و به تنهایی زندگی می کنند. این جونده زیبا بسیار ملایم است و می تواند یک حیوان خانگی فوق العاده باشد.

جفتگیری همستر

برای مهیا کردن بستر لازم برای جفتگیری همستر باید به مدت ۴ روز همستر ماده را وارد قفس همستر نر کنید. جفتگیری این حیوان معمولا ۱۲ ساعت طول می کشد. در طول جفتگیری ممکن است حیوان جست و خیز زیادی داشته باشد. زمانی که جفتگیری رخ داد پیشنهاد می شود یک شب حیوان نر و ماده را در کنار هم نگه داشته و سپس آن ها را جدا کنید.

راهنمای کلی برای نگهداری از همستر
راهنمای کلی برای نگهداری از همستر

بارداری همستر

زمانی که همستر باردار می شود ظرف مدت ۲ الی ۳ هفته چاق شده و زایمان می کند. در این بازه زمانی حیوان کمتر فعالیت کرده و بیشتر غذا می خورد. زمانی هم که به زایمان نزدیک می شود حالت تهاجمی به خود می گیرد. زمان بارداری بسته به نوع همستر متفاوت است اما این مدت بین ۱۸ تا ۲۲ روز است. هر بار زایمان این حیوان بین ۴ تا ۶ نوزاد به دنیا می آورد. اما حداقل و حداکثر تعداد نوزادان بین ۳ تا ۱۲نوزاد است.

در موعد زایمان مادر بسیار آشفته است و به سرعت وحشت زده می شود. قبل از این که حیوان به این موعد نزدیک شود آب و غذای کافی برای او در نظر بگیرید. زیرا بعد از تولد حداقل ۲ هفته حیوان از قفس بیرون نمی آید و نزدیک شدن هر کسی را به قفسش تهدید می داند. نوزادان همستر در فاصله بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به دنیا می آیند و بعد از تولد مادر بند ناف آن ها را می برد و آن ها را تمیز می کند. بعد از انجام این کار او حسابی گرسنه و تشنه است.

راهنمای کلی برای نگهداری از همستر

نوزادان هسمتر

نوزاد همستر قادر است بین ۱۳ تا ۱۵ روز بعد از تولد آب بنوشند و بین ۱۶ تا ۲۱ روز غذا بخورند. ضمن این که ۳ هفته بعد از تولد مادر آن ها را از شیر می گیرد. معمولا نوزادان برای خوردن و نوشیدن با هم مبارزه می کنند و با هم کاری را انجام می دهند. پس ظرف غذا و ظرف آب مناسب در اختیارشان قرار دهید. نوزاد همستر ۶ تا ۷ هفته بعد از به دنیا آمدن به سن بلوغ می رسند.