راه های درمان کبودی به طور طبیعی

کبودی ها علائم آبی یا بنفش تیره می باشند که گاهی اوقات که شما باعث صدمه به پوست خود می شوید، ظاهر می گردند. اکثر کبودی ها به دلیل مصدومیت اتفاقی که سبب پاره شدن عروق خونی کوچک زیر مویرگ پوستی به نام کاپیلاریس می شوند، رخ می دهند. آن ها خون آزاد می کنند که در زیر پوست به دام می افتد، و سبب آن چه که در ابتدا به عنوان یک علامت سیاه و سفید و آبی بر روی پوست معرفی شدند، می شود. کبودی نه تنها توسط صدمات به وجود می آیند آن ها هم چنین می توانند با فشار عضلانی شدید و یا مصرف برخی از داروهای خاص، به خصوص داروهای رقیق کننده خون ایجاد شوند. کبودی اغلب در افراد مسن دیده می شود، زیرا با بالا رفتن سن، پوست شروع به نازک شدن می کند و لایه چرب محافظ که کمک می کند تا رگ های خونی از آسیب در امان باشند، از دست می رود. کبودی معمولا متمایل به رنگ ارغوانی مایل به آبی شروع می شوند، و پس از بهبود، به یک رنگ زرد متمایل به سبز تغییر رنگ می دهند، و معمولا حدود دو هفته باقی می مانند. اغلب، کبودی متورم خواهد شد و همراه با درد است. برای کاهش درد کبودی، برخی از افراد از مسکن استفاده می کنند. اما، راه های طبیعی برای درمان کبودی دردناک وجود دارد. اکثر کبودی ها در عرض دو تا چهار هفته بهبود می یابند. و برای کبودی هایی که فراتر از این چهار هفته طول می کشند، شما بایستی به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

راه های طبیعی برای درمان کبودی

بسیاری از داروهای خانگی برای کاهش التهاب، کاهش درد و کمک به شما برای خلاص شدن سریع تر  از شر کبودی وجود دارد. شما ممکن است بسیاری از این درمان ها مانند چای کیسه ای و آلوئه ورا را در حال حاضر در دسترس داشته باشید. در زیر به لیستی از درمان های طبیعی برای کبودی که توسط شواهد علمی حمایت شده است، اشاره می گردد.

سرما درمانی و گرما درمانی با فاصله

استفاده از سرما درمانی و پس از آن گرما یک راه موثر برای کاهش درد کبودی، کاهش تورم، و کمک به التیام سریع تر و درمان کبودی می باشد. با سرما درمانی شروع  کنید و بعد از چند روز از کمپرس گرم برای بهبود گردش خون و تحریک روند بهبود در اطراف کبودی استفاده کنید.

سرما درمانی

در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه پس از آسیب، یخ را در یک پارچه یا حوله بپیچانید و آن را بر روی آسیب و یا منطقه کبود قرار دهید. آن را بر روی منطقه آسیب دیده برای حدود ۱۰ دقیقه نگه دارید. یخ به تسکین کوفتگی دردناک با بی حس کردن آن کمک می کند و هم چنین می تواند از تیره شدن کبودی جلوگیری کند. یخ  را به طور مستقیم بر روی پوست قرار ندهید و همیشه آن را در یک پارچه یا یک حوله بپیچانید.

گرما درمانی

پس از ۴۸ ساعت از سرما درمانی، شما باید شروع به استفاده از گرما درمانی کنید. به عنوان مثال، شما می توانید پارچه گرم و مرطوبی را برای کاهش التهاب، کاهش درد، بهبود گردش خون و کمک به درمان سریع تر کبودی استفاده کنید. گرما هم چنین به افزایش انعطاف پذیری، کاهش اسپاسم عضلانی و رفع درد کمک می کند. به یاد داشته باشید، گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک عمل می کند.

تنباکوی کوهی یا آرنیکا (Arnica Montana)

آرنیکا یک درمان طبیعی اثبات شده برای کبودی و زخم بعد از عمل جراحی است. این یک گیاه گلدار با برگ است که در طب سنتی بسیار محبوب است و اغلب برای درمان درد عضلات، آسیب پوست، اسپاسم های عضلانی و آرتریت استفاده می شود. چیزی که آرنیکا را گزینه خوبی برای درمان جراحات پوستی می کند این است که این گیاه قدرتمند شامل سزکوییترپن لاکتون، که برای کاهش التهاب و کاهش درد موثر است، می باشد. آرنیکا می تواند به صورت موضعی بر روی کبودی قرار بگیرد. لوسیون آرنیکا و کرم ها به طور گسترده ای در بسیاری از فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها در دسترس است.

مهم: شما نباید آرنیکا را بر روی زخم های باز مصرف کنید.

کیسه های چای

کیسه های چای سیاه، می تواند برای محو سریع یک کبودی مورد استفاده قرار بگیرد. چای دارای تانن است که سبب انقباض عروق خونی می شود که  به سرعت بخشیدن به بهبود کبودی کمک می کند. برای درمان کبودی با چای کیسه ای، چای کیسه ای سیاه مرطوب و گرم را چند بار در روز بر روی کبودی قرار دهید. کارهای زیاد دیگری وجود دارد که شما می توانید با چای کیسه ای های مصرف شده خود انجام دهید.

راه های درمان کبودی به طور طبیعی
راه های درمان کبودی به طور طبیعی

کرم ویتامین K

ویتامین K، هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند یک بهبود دهنده قدرت مند کبودی، زخم، علائم کشش و سوختگی باشد. کرم یا پماد ویتامین K اغلب توسط پزشکان برای درمان بیماران، پس از عمل جراحی و برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم و کاهش کبودی و تورم استفاده می شود. مانند آرنیکا، ویتامین K به انعقاد خون کمک می کند، بنابراین در بهبود زخم موثر است. به ویژه در کمک به التیام مویرگ که باعث کبودی می شود. دکتر ان. شاه در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی اشاره می کند که کرم ویتامین K برای “کاهش شدت کبودی، به ویژه در روزهای اول استفاده” بسیار مفید است. کرم ویتامین K اغلب برای حذف وریدهای عنکبوتی و درمان روزاسه استفاده می شود. کرم های موضعی ویتامین K در داروخانه ها در دسترس می باشد.

سینفیتون

سینفیتون شامل اجزای قدرت مند برای کاهش التهاب، کمک به سالم نگه داشتن پوست و کمک به سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها و کدرمان بودی می باشد. سینفیتون درختچه بومی اروپا و آسیا است و ریشه ها و برگ های آن حاوی ماده ای به نام آلانتوئین می باشند، که به سلول های پوست کمک می کند تا رشد کنند. در نتیجه، سینفیتون تبدیل به یک گیاه محبوب برای بهبود زخم شده است. مجله Fortschr Med Orig گزارش می دهد که سینفیتون درمان قدرت مند برای زخم، پارگی عضلانی، رگ به رگ شدن، شکستگی، و کبودی است. در یک مطالعه که در آن  ۱۶۲ از شرکت کنندگان یک تا سه بار در روز از سینفیتون موضعی استفاده کردند، بهبود قابل توجهی در زخم ها و کبودی و کاهش درد و التهاب که همراه آن ها مشاهده شده، داشتند. شما می توانید یک کرم سینفیتون در خانه تهیه کنید و یا پماد سنفیتون را از فروشگاه های بهداشت و سلامت محلی خود و داروخانه ها خریداری کنید.

اسانس بابونه

به طور سنتی، بابونه برای قرن ها به عنوان یک ضد التهاب و به عنوان یک درمان طبیعی برای زخم ها و کبودی استفاده می شود. امروزه اسانس بابونه به عنوان نوعی ” اسانس شگفتی آور”  در علم معرفی می شود، که قادر به بهبود سریع تر زخم، از کورتیکواستروئیدها می باشد و هم چنین موجب کاهش زخم، بهبود زخم، و بهبود سریع کبودی می گردد. اسانس بابونه هم چنین یکی از بهترین روغن های ضروری برای مراقبت از پوست می باشد. در مقاله جذاب با عنوان “بابونه: یک داروی گیاهی از گذشته با آینده ای روشن،” محققان بیان کردند که قدرت بابونه نه تنها به عنوان یک شفا دهنده کبودی و زخم می باشد بلکه به عنوان یک درمان قدرتمند برای کمک به خواب، یک عامل طبیعی ضد اضطراب و یک عامل ضد التهابی قوی، همراه با حدود ۲۰ خواص پزشکی دیگر می باشد. برای استفاده از روغن بابونه برای برطرف کردن سریع تر کبودی، چند قطره از روغن بابونه را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند بادام و یا روغن نارگیل ترکیب کنید. این درمان را به طور مستقیم بر روی آسیب بمالید. هر روز، یک تا سه بار، تا زمانی که کبودی به طور کامل از بین برود، از آن استفاده کنید. شما می توانید از چای کیسه ای بابونه به عنوان جایگزین برای درمان کبودی استفاده کنید.

اسانس هلی کروسوم

اسانس هلی کروسوم یا همان گل جاوید ایتالیایی است که به طور سنتی به عنوان یک درمان خانگی قدرتمند برای کبودی، زخم ، تورم و التهاب استفاده می شود. روغن هلی کروسوم به دلیل قدرتش در درمان زخم ها، مورد تحسین قرار گرفته است و اغلب از آن به عنوان ” آرنیکای فوق العاده آروماتراپی” نام برده می شود. اسانس هلیکروسوم هم چنین خواص قدرت مند ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی دارد و فعالیت ضد التهابی نشان می دهد. روغن هلی کروسوم شامل اجزای شیمیایی به نام italidiones است که دارای  خواص قابل توجه  ضد هماتوم (ضد کبودی) می باشد، و آن را قادر می سازد که خون را در داخل یک رگ خونی، پس از آسیب به یک منطقه خاص، نگه دارد. به همین دلیل است که این روغن خاص برای درمان کبودی بسیار عالی است و می تواند به صورت موضعی از آن ها استفاده شود. شما می توانید چند قطره از روغن هلی کروسوم را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن جوجوبا مخلوط کرده و به طور مستقیم بر روی کبودی بمالید و به آرامی آن را با نوک انگشتان خود مالش دهید. چنانچه این عمل ۲۰ دقیقه پس از سرما درمانی انجام شود موثرتر می باشد. روغن هلی کروسوم هم چنین یکی از ۱۶ روغن ضروری برتر برای از بین بردن درد و التهاب می باشد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا هزاران سال است که برای کمک به روند بهبود زخم، سوختگی و کبودی استفاده می شود. مجله پریودنتولوژی جامعه هند گزارش می دهد که آلوئه ورا یک درمان قدرتمند برای درمان بیماری های بی شماری از جمله عفونت های پوستی، کاهش التهاب هموروئید یا بواسیر، گزش حشرات، تسکین درد آرتریت، و درمان کبودی می باشد. برخی از افراد قسمت داخلی گوشتی گیاه آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی پوست می مالند و برخی از افراد ترجیح می دهند از ژل آلوئه ورا استفاده کنند. در هر صورت، آلوئه ورا، نه تنها به بهبود سریع تر کبودی کمک می کند، بلکه به دلیل خواص خنک کنندگی و تسکین بخشش باعث از بین رفتن تورم و درد می گردد.

زالو

زالو یک باز گشت در طب مدرن می باشد و می توان از آن ها را برای کمک به درمان کبودی استفاده کرد. در سال ۲۰۰۴، زمانی که پزشکان دریافتند که بزاق زالو حاوی هیرودین می باشد که یک ضد انعقاد قوی است، دوباره قدرت زالو در درمان را کشف کردند. هیرودین هم چنین به عنوان یک عامل قدرتمند ضد باکتری عمل می کند. بزاق زالو هم چنین شامل دیگر ترکیبات بهبود بخش و مسکن، می باشد که تمامی این ترکیبات به روند بهبود کمک می کنند. در نتیجه، زالو درمانی برای درمان کبودی ، زخم، و آسیب های دیگر پوست محبوب شده است. چیزی که زالو را به یک عامل قدرتمند برای بهبود کبودی تبدیل می کند  این است که زالو می تواند خون راکد را از کبودی حذف کند و هیرودین درمانی را به طور مستقیم بر روی کبودی یا ضایعه منتشر کند. زالو نه تنها خون راکد را جذب می کند، آن ها هم چنین به بازگرداندن جریان طبیعی خون کمک می کنند، که باعث افزایش گردش خون در اطراف  ناحیه کبودی می شود.

در زمان کبودی، چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر کبودی ها نگرانی ندارند. آن ها خود به خود التیام می یابند. با این حال، زمانی که کبودی با درد شدید و تورم که حدود ۳۰ دقیقه پس از آسیب آغاز می شود همراه است، شما باید بلافاصله به یک بیمارستان مراجعه کنید، چرا که این موضوع نشانه ای از یک پیچ خوردگی و یا شکستگی می باشد.