راه های مراقبت از مفاصل

نقطه اتصال دو یا چند استخوان در بدن را مفصل می گویند. پس این عضو نقش مهمی در حرکات بدن دارد. اکثر افراد با ورود به میان سالی و کهنسالی از دردهای شدید مفصلی شکایت می کنند به طوری که گاهی حتی قادر به بالا رفتن از پله نیز نیستند. برای افراد مبتلا به دردهای مفصلی راهی جز درمان وجود ندارد اما به کسانی که هنوز به این عارضه مبتلا نشده اند پیشنهاد می کنیم برای پیشگیری،  راه های مراقبت از مفاصل را امتحان کنند.

مراقبت از مفاصل

حفاظت از مفاصل

آسیب های فیزیکی می تواند به مفاصل آسیب برساند. بنابراین هنگام انجام ورزش هایی نظیر اسکیت که خطر آسیب در آن ها بالا است از لباس های مناسبی نظیر زانو بند و آرنج بند استفاده کنید.

وزن سالم برای مفاصل سالم

اضافه وزن بار اضافه بر روی مفاصل ایجاد می کند و خطر شکستن غضروف را افزایش می دهد. با کاهش وزن می توانید مراقبت بیشتری از مفاصل خود به عمل آورید.

کشش قبل از ورزش

کشش روزانه را حداقل سه بار در هفته انجام دهید. یک نوع از گرم کردن و کشش قبل از ورزش، شل کردن مفاصل، رباط ها، تاندون ها و اطراف آن ها است.

ورزش مناسب

بهترین ورزش ها برای مراقبت از مفاصل، گزینه های کم تاثیر مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا است.

تقویت عضلات اطراف مفاصل

عضلات قوی تر در اطراف مفاصل به معنی استرس کمتر در آن مفاصل است. تحقیقات نشان می دهد که داشتن ماهیچه های ران ضعیف، خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهد.

تقویت سایر عضلات

داشتن عضلات قوی شکم، لگن و کمر باعث حفظ تعال بیشتر شده و به همین خاطر در هنگام راه رفتن و ایستادن فشار کمتری را به مفاصل وارد می کند.

دردها را جدی بگیرید

برخی از دردهای عضلانی بعد از ورزش طبیعی است اما وقتی این درد بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد به معنای آسیب به مفاصل است و باید مورد پیگیری قرار گیرد.

راه های مراقبت از مفاصل
روش ها و اقدامات لازم برای مراقبت از مفاصل

خوردن ماهی

اگر شما از درد مفاصل آرتریت روماتوئید (RA) رنج می برید، ماهی بیشتر بخورید. چربی روغن ماهی آب های سرد مانند ماهی آزاد منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. امگا ۳S به سالم نگه داشتن مفاصل و همچنین کاهش التهاب، که مهمترین علت درد مفاصل و حساسیت به لمس در افراد مبتلا به RA است، کمک می کند. اگر ماهی را دوست ندارید سعی کنید به جای آن از کپسول روغن ماهی استفاده کنید.

نوشیدن شیر برای حفظ استخوان قوی

کلسیم و ویتامین D به حفظ و قوی کردن استخوان ها کمک می کند. استخوان های قوی می تواند شما را روی پای خودتان نگه دارد، و از آسیب مفاصل جلوگیری کند. محصولات لبنی از بهترین منابع کلسیم هستند. گزینه های دیگری که حاوی کلسیم هستند عبارتند از سبزیجات دارای برگ های سبز مانند کلم بروکلی و کلم پیچ.

مراقبت از مفاصل با وضعیت خوب

ایستاده و نشستن صاف و قرار دادن مفاصل در شرایط خوب و استاندارد راه دیگری برای مراقبت از مفاصل است.