رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جنین شما هفته به هفته در بدنتان چه تغییری می کند. اگر به دنبال یافتن پاسخ سوال خود هستید می توانید اطلاعات مفیدی از رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری را در ادامه به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشد هفته اول و سوم جنین نیز بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

رشد سه ماهه اول جنین در بارداری

رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری

رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری

::: سه ماهه دوم :::

هفته ۱۳:

در این هفته دوره احتمال خطر بالای بارداری به پایان می رسد. خستگی و تهوع فروکش می کند و به جای آن ممکن است احساس گرسنگی و ویار مصرف مواد غذایی خاصی در فرد به وجود آید. رابطه جنسی در دوران بارداری به نوزاد صدمه نمی زند. دیواره رحم، کیسه آمنیوتیک و مایع آمنیوتیک از کودک محافظت می کنند. هم چنین مخاطی وجود دارد که دهانه رحم و رحم را می بندد. رسیدن به اوج لذت جنسی باعث زایمان زودرس در شما نخواهد شد هر چند شما ممکن است مقداری سفتی در رحم احساس کنید. تنها در موارد بسیار نادر پزشک از شما می خواهد تا از رابطه جنسی پرهیز کنید. از مصرف زیاد قند اجتناب کنید و سعی کنید در طول روز وعده های غذایی کوچک مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات عالی هستند. از مصرف مواد غذایی با جیوه یا لیستریا [یک لیست از غذاهایی که گاهی اوقات باعث شیوع لیستریا شده است توسط مرکز علوم در جهت منافع عمومی ارائه شده و شامل: هات داگ، گوشت اغذیه فروشی، شیر خام، پنیر (به ویژه پنیر نرم-رسیده مانند فتا ، بری، پنیر کاممبر، بلو چیز( پنیر رگه آبی)، و یا به سبک مکزیکی ” کوئسو بلانکو “)، مرغ خام و نپخته ، گوشت خام، بستنی، سبزیجات خام، ماهی خام و دودی و صدف لب سبز] اجتناب کنید و آب زیاد مصرف کنید. فرزند شما شروع به تمرین تنفس در مایع آمنیوتیک کرده است. چشم و گوش هم چنان به رشد و حرکت رو به جلو بر روی سر ادامه می دهند. گردن بلند شده و دست در حال آمادگی برای شروع فعالیت می باشد. جفت مواد غذایی را فراهم می کند. ضربان قلب هنوز هم تند می زند و تمام بیست دندان کودک در حال تکامل هستند. جنین هم اکنون می تواند انگشت شست خود را بمکد. قد کودک شما در حال حاضر ۲٫۹۱ اینچ (۷٫۴ سانتی متر) و وزن او ۰٫۸۱ اونس (۲۳ گرم) می باشد، حدودا اندازه یک لیمو ترش.

هفته ۱۴:

رحم شما در حال حاضر به اندازه یک گریپ فروت می باشد. از آنجا که تکرر ادرار هم چنان ادامه دارد ، پیدا کردن یک مکان خواب راحت کار سختی به شمار می آید. اکنون زمان آن رسیده است که برای خود لباس های بارداری بخرید.  به فکر خرید یک شکم بند، که می تواند با افزایش حجم رحم از آن محافظت کند، باشید. از آن جایی که شکم فضای خود را به رحم می دهد سوزش سر دل، سوء هاضمه و نفخ بیشتر اتفاق می افتد. پزشک شما ممکن است برخی از آزمون های مختلف قبل از تولد را در طول چند هفته آینده برای شما تجویز کند. تست آلفا فتوپروتئین (ای اف پی) و تصویربرداری برای نقائص لوله عصبی نیز ممکن است انجام شود. غده تیروئید فرزند شما هورمون تولید می کند و استخوان های او در حال سخت شدن هستند. اگر کودک شما دختر است، تخمدان در حال توسعه می باشد؛ و اگر پسر است، پروستات در حال توسعه است. کودک هنوز پوست شفافی دارد که در حال حاضر با موهای بسیار نازکی به نام کرک های جنینی پوشیده شده است. مکیدن انگشت شست و تکان های زیاد و حرکاتش ادامه دارد.  قد کودک شما ۳٫۴۲ اینچ (۸٫۷ سانتی متر) و وزن او ۱٫۵۲ اونس (۴۳ گرم) می باشد. حدود وزن یک نامه را دارد.

هفته ۱۵:

انقباضات براکستون هیکس از هفته ۶ بارداری رخ می دهد اما شما ممکن است تازه متوجه آن ها شوید (هر چند برخی از مادرانی که بارداری اول آنهاست تا هفته ۲۲-۲۳ نمی دانند این احساس مربوط به چه چیزی است). این انقباضات راهی برای تمرینات بدن برای زایمان می باشد. به طور معمول خطر زایمان زودرس وجود ندارد. اگر شما ناراحتی خفیفی احساس می کنید، سعی کنید موقعیت و یا فعالیت های خود را تغییر دهید، حمام کنید، و آب بیشتری بنوشید. در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید: افزایش انقباضات (بیش از ۴ بار در ساعت)، لکه بینی یا خونریزی واژینال، یا انقباض بیش از حد دردناک (احساس گرفتگی واقعا بد قاعدگی). پس از این که شما هفته ۳۷ را گذراندید تا زمانی که انقباضات ۶۰ ثانیه طول می کشد و هر ۵ دقیقه یک بار رخ می دهد نیاز به تماس با پزشک خود ندارید. معده شما فضای کمتری پیدا می کند بنابراین خوردن وعده های غذایی بزرگ ممکن است باعث ناراحتی شما شود، بهتر است در طول روز از وعده های غذایی کوچک استفاده کنید. افزایش جریان خون باعث می شود قلب شما سخت تر کار کند و تکرر ادرار شما ادامه خواهد داشت. برخی از زنان ادعا می کنند که در طول این زمان احساس گیجی و سردرگمی می کنند. اگر چه هیچ اطلاعات علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد، مهم است به خاطر داشته باشید تغییر یک زن در مرکز ثقل نیازمند تنظیماتی توسط بدن او می باشد. احتباس آب ممکن است باعث تورم در انگشتان دست شود که ممکن است منجر به من من کردن شود. خستگی نیز می تواند علت فراموشی باشد. شما ممکن است دچار درد رباط گرد شوید که به عنوان یک درد شدید لگنی در نظر گرفته می شود. این درد به این دلیل که رحم در حال گسترش و کشش با رباط است، ایجاد می شود. گاهی اوقات یک تغییر موقعیت باعث به وجود آمدن درد می شود. یک کیسه آب گرم ممکن است به کاهش علائم کمک کند. اگر علائم دیگری رخ داد با پزشک خود تماس بگیرید. پاهای کودک در حال حاضر بلندتر از بازوهای اوست و در داخل بدن شما حرکت های زیادی در جریان است. شما ممکن است قادر به احساس حرکات جنین برای اولین بارشوید. کودک هنوز پوست بسیار نازکی دارد (رگ های خونی از طریق پوست قابل مشاهده هستند) و ناخن های دست و پا در حال رشد هستند. ابرو در حال تکامل و استخوان گوش در حال سخت شدن است. قد جنین در حال حاضر ۳٫۹۸ اینچ (۱۰٫۱ سانتی متر) و وزن او ۲٫۴۷ اونس (۷۰ گرم) می باشد. (به اندازه یک سیب یا پرتقال)

هفته ۱۶:

شما به زودی باید حرکات جنین را احساس کنید و در نهایت قادر به تشخیص ضربات سکسکه او می باشید. از آن جایی که سطوح هورمونی بالا باقی می ماند انتظار تغییرات خلق و خوی، سرگیجه و سردرد را داشته باشید. سینه های شما بزرگ خواهد شد و شما ممکن است در کمر و لگن خود احساس درد کنید. به یاد داشته باشید که هرگز اجسام سنگین را بلند نکنید. برای یک موقعیت خواب راحت تر سعی کنید بر روی دست چپ خود بخوابید در حالی که دور تا دور شما برای راحتی بیشتر پر از بالشت می باشد. زمان خوبی برای برنامه ریزی یک خواب آرامش بخش می باشد. اگر این اولین فرزند شما می باشد، زندگی شما قرار است برای همیشه تغییر کند. اگر این اولین فرزند شما نمی باشد مدتی از خانه و شلوغی کودکان دور بودن و استراحت کردن هم ممکن است سود زیادی داشته باشد. قبل از رفتن به سفر با پزشک خود مشورت کنید. برخی از زنان در هفته های بعدی سونوگرافی خواهند داشت. سونو گرافی اختلالات یا نقص را نشان خواهد داد و هم چنین ممکن است قادر باشد جنسیت نوزاد را تشخیص دهد، اگر چه در این مورد دقت پس از هفته ۱۸ بسیار افزایش خواهد یافت. پزشک شما اندازه های نوزاد شما را خواهد گرفت و به طور خاص دنبال  تشخیص جنسیت نمی باشد. کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) مخالف سونوگرافی برای تعیین جنسیت می باشد از آن جایی که هنوز تاثیر امواج فراصوت بر روی نوزاد ناشناخته است بنابراین عموما سونوگرافی کمتر، بهتر است. در این زمان برنامه ریزی برای انتخاب بیمارستانی که قرار است زایمان در آن جا انجام شود مهم است. چربی شروع به تشکیل زیر پوست نوزاد می کند تا به حفظ درجه حرارت بدن پس از تولد کمک کند. گوش از گردن به سر جا به جا می شود و کودک قادر خواهد بود سر و گردن خود را برای اولین بار مستقیم نگه دارد. کلیه ها کار می کنند و صفرا به داخل معده ترشح می شود. کودک شما برای همه مواد مغذی خود به شما وابسته است. موهای سر رشد می کند و در حال حاضر ممکن رنگ داشته باشد. عضلات صورت توسعه می یابد و کودک شما حتی ممکن است قادر به باز کردن و یا بستن دهان خود باشد. مکیدن، بلع، و چشمک زدن های زیادی در داخل بدن شما اتفاق می افتد. اگرچه جنین شما در یک محیط مایع زندگی می کند او در آن جا تمرین تنفس می کنند. استنشاق مقدار کمی از مایع آمنیوتیک تمرینی برای محیط زیست خارج رحمی می باشد. قد جنین ۴٫۵۷ اینچ (۱۱٫۶ سانتی متر) است و وزن او ۳٫۵۳ اونس (۱۰۰ گرم) می باشد. در این مرحله  نوزاد و جفت او هم اندازه می باشند.

رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری
رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری

هفته ۱۷:

اخیرا در خبرها شنیده ایم که نرخ ابتلا به دیابت حاملگی در حال افزایش است. پزشک شما در هر بار چک آپ تست دیابت بارداری شما را بررسی می کند. دیابت حاملگی، دیابتی می باشد که در دوران بارداری به وجود می آید و می تواند خطر ابتلا کودک شما به دیابت را افزایش دهد. اگر مراقبت برای تنظیم سطح قند خون شما انجام گیرد خطر را می توان کاهش داد. سطوح قند خون نباید جهش یا کاهش ناگهانی داشته باشد بلکه باید نسبتا ثابت باقی بماند. نگاهی هم به مواد غذایی که مصرف می کنید بیندازید تا قند خون شما افزایش نیابد. خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز از افتادن قند خون جلوگیری می کند. از آن جایی که پوستی که سینه و لگن را می پوشاند کش می یابد، ممکن است این قسمت ها دچار خارش شوند. هر هفته به دلیل این که وزن شما در حال زیاد شدن است و مرکز ثقل جا به جا می شود احتمال دچار شدن به کمردرد افزایش می یابد. لثه ممکن است خونریزی کند (شاید به دلیل افزایش جریان خون و سطوح هورمون باشد). افزایش در ترشحات بدن (عرق کردن، احتقان بینی و یا ترشحات واژن) طبیعی است و پس از تولد فروکش می کند. در برخی از زنان خط سیاه (یک خط تیره از ناف به پایین) تشکیل می شود که پس از تولد از بین می رود. گاهی اوقات کک و مک بر روی صورت و پوست ایجاد می شود اما این نیز پس از تولد از بین می رود. به یاد داشته باشید مقدار زیادی آب بنوشید و هر زمان که ممکن است برای جلوگیری از تورم پاهای خود را بالا نگه دارید. جنین شما اکنون در وضعیت و ظاهر دارای یک شکل عادی تر می باشد. نوک انگشتان دست و پا توسعه پیدا می کنند. چشم روی صورت قرار می گیرند اگر چه آنها هم چنان بسته هستند. گوش از سر بیرون می زند و در این زمان کودک شما می تواند صداهای خارج رحمی و موسیقی را بشنود. جنین شما در حال حاضر با ضربان قلب، تنفس و غر غر شکم شما آشنا هستند. بند ناف ضخیم می شود و در روده تجمع می یابد. غضروف که اسکلت فرزند شما  را تشکیل می دهند به استخوان تبدیل می شوند. قد کودک ۵٫۱۲ اینچ (۱۳ سانتی متر) و وزن او ۴٫۹۷ اونس (۱۴۰ گرم) می باشد.

هفته ۱۸:

تعدادی از آزمایش های ژنتیکی در دسترس هستند. این تست ها به شما می گوید که آیا یک بیماری ژنتیکی خاص در جنین در حال توسعه است یا خیر و علاوه بر آن شما را از درصد خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی خاص مطلع می نماید. در مورد اینکه آیا این آزمون ها برای شما مناسب هستند با پزشک خود مشورت کنید. یک ماده محافظ بر روی پوست نوزاد تشکیل می شود (vernix) و جفت به رشد خود ادامه می دهد. آلوئول ( کیسه هوایی) در ریه توسعه می یابد و هم چنین تارهای صوتی نیز توسعه می یابند.  اکنون قلب توسط سونوگرافی قابل مشاهده است. حواس کودک هم چنان به توسعه ادامه می دهند. شما ممکن است متوجه شوید که جنین ممکن است در پاسخ به صداهای خاصی فعال تر باشد. قد نوزاد در حال حاضر ۵٫۵۹ اینچ (۱۴٫۲ سانتی متر) و وزن او ۶٫۷ اونس (۱۹۰ گرم) می باشد.

هفته ۱۹:

اگر چه شما می توانید حرکت جنین را احساس کنید، اما افراد دیگر به طور معمول حرکت جنین را توسط گذاشتن دست خود بر روی شکم شما تا هفته ۲۸ احساس نمی کنند. اگر این اولین فرزند شما است و یا شما می خواهید با دیگر افراد بارداردر ارتباط باشید، زمان بسیار خوبی برای برنامه ریزی برخی از کلاس های زایمان است. پوشش میلین روی اعصاب در حال توسعه است. مو در حال رشد است و دندان های دائمی در پشت دندان کودک شکل می گیرند. اندام تناسلی مرد و رحم زن توسعه می یابد. تخمدان ها حتی شامل پیش ماده تخمک نیز می باشد. کلیه ها تولید ادرار می کنند که به مایع آمنیوتیک ترشح می شود. کودک شما در این مایع آمنیوتیک سرشار از مواد مغذی بلع و تنفس می کند و در آن شناور است. الگوهای خواب کودک شروع به تبدیل شدن به الگوهای خواب نوزاد تازه متولد شده می شود. قد کودک در حال حاضر ۶٫۰۲ اینچ (۱۵٫۳ سانتی متر) و وزن او ۸٫۴۷ اونس (۲۴۰ گرم) می باشد که کمی بیش از نیم پوند است.

هفته ۲۰:

در این زمان بسیاری از زنان سونوگرافی انجام می دهند و جنسیت نوزاد مشخص می شود. دقت آن به طور معمول ۸۰-۹۰٪ است. در حالی که در هنگام بارداری سالم سونوگرافی مورد نیاز نیست. در برخی از کشورها سونوگرافی در هر ویزیت انجام می شود. از آن جایی که رحم به ناف فشار می آوردف این هفته ممکن است ناف شما از درون به بیرون بزند. اگر ناف شما به دلیل مالیده شدن به لباس تحریک می شود ، سعی کنید از یک چسب زخم یا قطعه ای از نوار بر روی آن استفاده کنید. تا زمانی که نوزاد وارد کانال تولد می شود (معمولا ۴-۶ هفته قبل از تولد) شما ممکن است گاهی دچار تنگی نفس شوید چرا که فضای کمتری برای گسترش ریه های شما وجود دارد. دوره رشد سریع جنین به پایان می رسد. ضربان قلب نوزاد قوی است و صداهای بیرونی بلند برای او شگفت انگیز است. پاهای جنین درحال حاضر فرم طبیعی گرفته است. سلول های عصبی هم چنان در حال تکامل حواس هستند. رحم نوزاد دختر هم چنان به توسعه و تکامل ادامه می دهد. شما شروع به انتقال مصونیت به کودک برای هفته های باقی مانده از دوران بارداری می کنید.  قد کودک این هفته ۶٫۴۶ اینچ (۱۶٫۴ سانتی متر) و وزن او ۱۰٫۵۸ اونس (۳۰۰ گرم) است. (این اعداد تقریبی هستند).

هفته ۲۱:

تبریک می گویم شما بیش از نیمی از راه را رفته اید. اگر شما از کمر درد رنج می برید با دکتر خود در مورد گزینه های کمربند طبی صحبت کنید. اگر چه برخی از نشانه های شما کاهش می یابد، اما شما ممکن است در مورد زایمان یا مادر شدن احساس اضطراب کنید. برخی از فعالیت هایی که سبب ارتباط شما با نوزاد می شود مانند خواندن با صدای بلند و یا گوش دادن به موسیقی با هم را امتحان کنید. سلول های خونی سفید نوزاد شکل می گیرد. پوست مات است و اغلب متورم است. پلک ها هنوز هم بسته هستند. زبان و رحم و مهبل (واژن) در نوزاد دختر توسعه می یابد. الگوهای خواب کودک با ثبات تر می شوند. قد نوزاد ۱۰٫۵۱ اینچ (۲۶٫۷ سانتی متر) و وزن او ۱۲٫۷ اونس (۳۶۰ گرم) است.

هفته ۲۲:

تکرر ادرار و درد کمر هم چنان ادامه دارند. با کم شدن فضای معده  هضم سخت تر از همیشه است. میل جنسی ممکن است در طول سه ماهه دوم به دلیل افزایش جریان خون و ترشحات بدن، افزایش یابد. زمانی برای گذراندن با همسر خود اختصاص دهید. کودک شما می تواند صحبت کردن، کتاب خواندن، و آواز خواندن را بشنود. ناخن به انتهای انگشت می رسد و پلک و ابرو کامل شده اند. مغز در مرحله رشد سریع است. کبد با تجزیه بیلی روبین کار می کند. در نوزادان پسر اسپرم بدوی و تستوسترون در حال شکل گیری است. بیضه ها در حال حرکت به محل خود می باشند. قد کودک ۱۰٫۹۴ اینچ (۲۷٫۸ سانتی متر) و وزن او ۴۳۰ گرم (حدود یک پوند) است.

رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری
رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری

هفته ۲۳:

دکتر شما ممکن است شما را معاینه لگنی بکند که شامل فشار دادن بر روی شکم و تعیین موقعیت نوزاد و اندازه گیری آن می باشد. دکتر شما ممکن است دهانه رحم را به منظور تعیین خطر زایمان زودرس بررسی کند. در طول این زمان و در طی مدت زمان باقی مانده از بارداری، استراحت کافی داشته باشید و سعی کنید بنشینید و پای خود را چند بار در روز بالا قرار دهید تا فشار از روی دهانه رحم و بافت متورم مفاصل برداشته شود. نسبت های بدن کودک در حال حاضر تقریبا طبیعی است. چشم ها تشکیل شده اند اما هنوز رنگ ندارند. پانکراس عمل می کند و استخوان های گوش میانی در حال سخت شدن است. از آن جایی که صداهای مردانه کلفت تر است، کودک می تواند صدای مردانه را بهتر از صدای زنانه بشنود. اگر فرزند شما در حال حاضر به دنیا آمده است ۱۵٪ احتمال زنده ماندن دارد که هر روز که سپری می شود این شانس افزایش می یابد. قد کودک حدود ۱۱٫۳۸ اینچ (۲۸٫۹ سانتی متر) و وزن او ۱٫۱ پوند (۵۰۱ گرم) است.

هفته ۲۴:

از خطرات زایمان زودرس به خصوص در فصل تابستان که از دست دادن آب  آسان تر است آگاه باشید. کم شدن آب بدن به خطر زایمان زودرس کمک می کند. اگر اندازه دهانه رحم شما بیش از ۲٫۵ سانتی متر باشد ممکن است استراحت مطلق برای شما تجویز شود. برخی از زنان در دوران بارداری و حتی در چرخه طبیعی خود سفیدک واژن را تجربه می کنند که به نام لکوره (ترشحات زنانگی) شناخته می شود. این امرطبیعی است. اگر شما خارش دارید و لب بزرگ مهبل شما ملتهب است ممکن است یک عفونت قارچی داشته باشید. قبل از استفاده از درمان با پزشک خود مشورت کنید. کودک شروع به وزن پیدا کردن می کند و این وزن قابل دوام است، به این معنی که اگر این هفته نوزاد به دنیا بیاید با کمک تکنولوژی مدرن قادر به ادامه حیات است. جوانه های چشایی شکل می گیرد و ریه هم چنان که نوزاد تمرین تنفس می کند به توسعه خود اداه می دهد. خطوط کف دست توسعه می یابد و حرکت سریع چشم (REM) شروع می شود و در هنگام خواب رخ می دهد. این هفته قد کودک حدود ۱۱٫۸ اینچ (۳۰ سانتی متر) و وزن او ۱٫۳ پوند (۶۰۰ گرم) است.

هفته ۲۵:

شما ممکن است به دلیل افزایش تکرر ادرار (ساعتی یک بار)، مشکل پیدا کردن یک موقعیت راحت داشته و در مورد تغییرات آینده مضطرب باشید. مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید اما شما می توانید از بالش استفاده کنید و زانو خود را به سمت بالا خم کنید تا راحت تر بخوابید. انجمن بارداری آمریکا (APA) توصیه می کند که شما بر روی دست چپ خود بخوابید تا به رگ اصلی، که تمایل دارد سمت راست را تحت فشار قرار دهند، اجازه حرکت دهید. این امر باعث می شود تا گردش خون مطلوب برای شما و کودک در شب ایجاد شود. برخی از زنان افزایش ملانین در استخوان گونه ها، پیشانی و بینی را تجربه کنند. این لکه های تیره پوست ، ممکن است پس از حاملگی محو شود. به یاد داشته باشید از مقدار مناسب کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و آب کافی بنوشید. ساختارهای ستون فقرات کودک در حال شکل گیری است و جریان خون ریه درحال توسعه است. سوراخ های بینی در حال باز شدن می باشند و حساسیت در اطراف دهان و لب افزایش می یابد. کودک شروع به داشتن رفلکس بلع می کند و مهارت هایش در حال بهبود است. کودک می تواند انگشتان دست و پای خود را تکان دهد. قد جنین حدود ۱۳٫۶ اینچ (۳۴٫۶ سانتی متر) و وزن آن در حدود ۱٫۴۶ پوند (۶۶۰ گرم) می باشد.

هفته ۲۶:

این هفته شما ممکن است قادر به اشتراک گذاشتن حرکات کودک با افراد دیگر باشید. اگرچه شما تا الان قادر به حس حرکات کودک خود بوده اید، اما ممکن است احساس این حرکات برای دیگران تا این زمان مشکل باشد. سه ماهه دوم در حال تمام شدن است. ریه های کودک کیسه های هوایی را تشکیل می دهند و شروع به ترشح سورفاکتانت می کنند. ستون فقرات تقویت می شود و نوزاد هم اکنون می تواند نسبت به لمس واکنش نشان دهد. شبکیه چشم تشکیل می شود و کودک می تواند چشم خود را باز کند و چشمک بزند. امواج مغزی در پاسخ به شنوایی و بینایی اکنون قابل تشخیص می باشند. در این هفته قد کودک ۱۴ اینچ (۳۵٫۶ سانتی متر) و وزن او ۱٫۷ پوند (۷۶۰ گرم) است.