رشد کودک در شش ماهه اول زندگی

رشد کودک در شش ماهه اول بسیار سریع است به همین دلیل است که شما والدین عزیز باید در مورد روند این رشد اطلاع دقیق داشته، و به نوزاد خود در طی نمودن این مسیر کمک کنید.

روند رشد کودک در شش ماهه اول

یک ماهگی

رشد کودک در شش ماهه اول زندگی
رشد کودک در شش ماهه اول

در این زمان بهترین تجربه تصویری نوزادان تازه متولد شده، محدود به فاصله است. بهترین فاصله ای که باید در این زمان رعایت شود بین ۲۰ الی ۴۰ سانت است. در یک ماهگی دیدن اجسام نزدیک و متحرک برای کودک دشوار است. صحبت کردن با او در حالی که فاصله مطلوب را رعایت کرده اید می تواند تجربیات مفید کودک را به حداکثر برساند. کودک در یک ماهگی رنگ ها را عموما سیاه و سفید می بیند ولی به رنگ قرمز روشن نیز واکنش نشان می دهد.

دو ماهگی

رشد کودک در شش ماهه اول زندگی
رشد کودک در شش ماهه اول

در طی این دو ماه کودک از یک عروسک به یک انسان واقعی بالغ تبدیل می شود و در این زمان معنی لبخند را می فهمد و صدای شما را به عنوان والدین خود به رسمیت می شناسد. گوش دادن به آهنگ های ملایم که حاوی گفتگو است مثل قصه های موزیکال و یا کارتون های ساده می تواند منجر به تجریه مفید شده و پایه و اساس یادگیری های بینایی و شنوایی کودک، در ماه های بعد را فراهم آورد.

سه ماهگی

رشد کودک در شش ماهه اول زندگی
رشد کودک در شش ماهه اول

کودک در سه ماهگی می تواند دست خود را در امتداد چهره تکان دهد. این یک مزیت بزرگ برای کودک است زیرا می تواند انگشتان دست و مشت خود را دیده و این به او کمک می کند که بتواند آنها را تکان دهد به همین خاطر هم هست که نوزاد در این سن معمولا انگشتان خود را به دهن نزدیک کرده و سعی می کند آنها را بخورد. همین خوردن انگشتان دست به وی در ترویج مهارت های روانی کمک می کند. تلاش کودک برای رساندن دست به دهان، تجربه ای از تعامل با محیط است، و برای او بسیار هیجان انگیز است. در این سن بهتر است کودک را  در زمان هایی از روز به گونه ای بخوابانید که سر و سایر اعضا بدن در یک راستا قرار گیرد تا نوزاد بتواند اعضای بدن خود را بهتر ببینید.

چهار ماهگی

رشد کودک در شش ماهه اول زندگی
رشد کودک در شش ماهه اول

کودک ۴ ماهه به طور کلی یک فرد بسیار خوشحال است. در این سن نوزاد قادر به تشخیص و پیش بینی حوادث قابل پیش بینی و بیان احساسات خود، با شور و شوق زیادی کلامی می باشد.  در این چهار ماه، کودک تجربیات زیادی را از اطراف خود به دست آورده و برای واکنش در مقابل تحریکات محیطی آماده است. برخی اوقات این هیجانات کودک باعث می شود والدین در این سن کودک را به هوا پرتاب کنند تا بتوانند واکنش های وی را ببینند پزشکان می گویند، به دلیل عضلات ضعیف گردن این باعث آسیب های مغزی می شود.

پنج ماهگی

رشد کودک در شش ماهه اول زندگی
رشد کودک در شش ماهه اول

کودک در این سن قادر به پیروی از اجسام در حال حرکت از فاصله نزدیک و دور است، از رنگ روشن و رنگ های متضاد با هیجان و اشتیاق استقبال می کند، به طور قابل توجهی، مهارت های زبان و بیانی او نیز پیشرفت کرده است، توانایی ایجاد صداهای تکراری (مثلا “دد”) در او تقویت شده است. این سن بهترین زمان برای تمرین ساخت صدا است به همین جهت خواندن ترانه، خواندن کتاب و اشاره به اشیاء در کتاب ها و در محیط، پایه و اساس اولیه اکتساب زبانی را در او تقویت می کند.

شش ماهگی

رشد کودک در شش ماهه اول زندگی
رشد کودک در شش ماهه اول

کودکان بین ۶ الی ۸ ماهگی می آموزند که به طور مستقل بنشینند. کسب این مهارت یک دستاورد فوق العاده از دیدگاه فرزند شما است. اگر در شش ماهگی کودکتان هنوز نمی تواند بدون کمک بنشیند، زمان هایی در روز را به کمک یک تکیه گاه این توانایی را در وی ایجاد کنید. نشسته همچنین به او اجازه می دهد که از هر دو دست خود برای کشف این دنیای جدید استفاده کند. در این سن همچنین کودک سعی دارد هر جسمی را به دهان فرو ببرد لذا از قرار دادن اجسام خطرناک و ریز در دسترس وی خودداری کنید.