رفتار غیرمنطقی در نوجوانان

تعیین و تشخیص رفتار نرمال و رفتار غیرمنطقی در نوجوانان اغلب یک وظیفه دلهره آور برای والدین است. چراکه نوجوانان با تغییرات سریع رشد می کنند؛ و این مسئله موجب تغییرات خلقی، رفتار فرد و سردرگمی عاطفی می شود؛ که ممکن است به عنوان رفتار غیرمنطقی در نوجوانان در نظر گرفته شود. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید.

سال های نوجوانی زمانی پر از آشفتگی و استرس برای برخی افراد است. در این زمینه بلوغ و تغییرات هورمونی اولیه، علل اصلی ایجاد این وضعیت هستند. مداخله والدین و درک آنها اغلب برای مدیریت تغییرات نوجوانان، البته بدون ایجاد آسیب بیش از حد، ضروری است. چراکه مهم است بدانیم که علاوه بر علل بیولوژیکی، عوامل خارجی و محیطی نیز در این فرایند نقش دارند.

تغییرات هورمونی

بلوغ دوره زمانی مهمی در جهت تغییر، در زندگی یک نوجوان است. شروع بلوغ روند تغییر هورمون را با افزایش هورمون های جنسی برای هر دو جنس دختر و پسر آغاز می کند. در بسیاری از نوجوانان، تغییرات احساسی به شکل تغییرات خلقی اغلب است که باعث می شود نوجوانان از کنترل خارج شوند و اطرافیان در این ضوعیت اذیت شوند؛ زیرا نوجوان ممکن است در این زمینه بی رویه رفتار کنند.

تغییرات ناخواسته بدن در طول این زمان، مانند قد، وزن و رشد اندام های جنسی، سبب ناراحتی و اختلال در نوجوان می شود. همچنین ممکن است به دلیل عدم همزمانی دوران بلوغ در گروه های همسالان، فشار بیشتری بر نوجوان وارد شود. تشخیص و درک والدین در این زمان می تواند به نوجوان کمک کند که فرایند طبیعی تغییر را تشخیص دهد و آن را بپذیرد؛ و به آنها در درک تغییرات مختلف بدن شان کمک کند.

تجربه مواد مخدر

تغییرات شدید خلق و خوی در طول سال های نوجوانی و در نتیجه رفتار غیرمنطقی در نوجوانان می تواند منجر به تجربه مصرف مواد مخدر یا مشکل سوء مصرف مواد شود. نوجوانان ممکن است به علت چرخش های خلقی غیر منطقی مواد مخدر متفاوتی مصرف کنند که معمولا با توجه به شرایط سنی آنها، در دسترس ترین مواد مثل سیگار و ماری جوانا و الکل در اولویت قرار دارند. الکل از جمله موادی است که به دلیل موثر بودن بر نوسانات خلقی می تواند در این دروه نوجوان را به استفاده از دوزهای بالاتر تشویق نماید، و رد نهایت اعتیاد به آن را ایجاد کند. اعتیاد به الکل نیز دارای مجموعه ای اضافی از علائم افسردگی در حالت خلقی، رفتار های غیر منطقی و سلامت نوجوانان است.

اختلالات روانی

تغییرات شدید در خلق و خوی در طول سال های نوجوان نشان دهنده اختلال بلقوه در سلامت روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی زودرس است. مؤسسه ملی سلامت روان توضیح می دهد که اختلال دوقطبی در نوجوان شبیه به هم نیست؛ بلکه حالتی خلقی است که گاهی به شکل شادکامی شدید و رفتار احمقانه و ایجاد مشکلات بروز پیدا می کند و از سوی دیگر، ممکن است غم و اندوه شدید، افسردگی و افکار خودکشی وجود داشته باشد.

در حالت افسردگی نشای زا اختلال دو قطبی لزوما تشدید رفتارهای شدید مدنظر نیست؛ بلکه در یک اختلال افسردگی، علائم ممکن است شامل خستگی سریع، بی تفاوتی و انزوا باشد. در صورتی که افسردگی و تغییر در حالت خلقی شدید باشد و رفترای مثل سوء مصرف مواد منجر شود؛ برای ارزیابی و درمان بیشتر، مداخلات حرفه ای لازم است.