ایجاد تغییرات ظاهری برای مادران در دوران بارداری یک سرگرمی است. اما برخی از مادران از این سرگرمی به شدت هراس داشته و برایشان جای سوال است. یکی از مهمترین سوالاتی که آن ها در ذهن دارند این است که آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شواهدی محدودی در این زمینه وجود دارد. بنا به گزارش سازمان Teratology Information Specialists، که اطلاعاتی را در مورد خطرات بالقوه باروری جمع آوری می کند، نکات زیر قابل ذکر است:

  • مطالعات انجام شده بر روی حیوانات باردار، هیچ نشانه ای از خطر در این مورد را نشان نداده است.
  • هیچ گزارشی مبنی بر این که رنگ کردن مو در دوران بارداری برای انسان خطر داشته و در بارداری او تغییر ایجاد کرده است وجود ندارد.
  • میزان بسیار کمی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو از طریق بدن جذب می شود.

با این حال، به یاد داشته باشید که رنگ مو دارای مواد شیمیایی است. حتی برخی از رنگ موهای طبیعی نیز حاوی مواد شیمیایی مصنوعی می باشند. بنابراین محققان همچنان در تلاش هستند تا تاثیر رنگ کردن مو در دوران بارداری را بیابند.

رنگ کردن مو در دوران بارداری
رنگ کردن مو در دوران بارداری

اقدامات احتیاطی در مورد رنگ کردن مو در دوران بارداری

اگر شما تصمیم به رنگ کردن مو های خود گرفته اید و باردار هستید می توانید از برخی از اقدامات احتیاطی زیر استفاده کرده تا خطر را به حداقل برسانید:

  • سعی کنید در سه ماهه اول بارداری موهای خود را رنگ نکنید و این کار را بعد از سه ماه دوم بارداری انجام دهید. زیرا حساس ترین اندام ها نوزاد در سه ماه اول بارداری رشد می کند.
  • به جای این که کل موهایتان را رنگ کنید، سعی کنید از روش هایی مانند هایلایت کردن استفاده کنید. هر روش دیگری که باعث می شود رنگ مو با پوست سرتان در تماس نباشد امن تر است.
  • در زمانی که می خواهید رنگ مو استفاده کنید حتما از دستکش استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که برای به حداقل رسیدن خطرات رنگ کردن مو در دوران بارداری تهویه اتاق مناسب باشد. بهتر است در ها و پنجره ها کاملا باز باشد و خودتان نیز از ماسک های فیلتر شده بر روی دهان و بینی استفاده کنید.
  • سعی کنید زمان ماندن رنگ روی سر را به حداقل برسانید و پس از رنگ کردن موها آن ها را چند بار و به دقت با شامپو بشویید تا اثری از رنگ مو بر روی پوست باقی نماند.