درمان کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی منتقله از طریق رابطه جنسی است. عفونت های کلامیدیا شایع ترین نوع بیماری های مقاربتی در آمریکا و احتمالا سایر کشورها است. کلامیدیا می تواند مردان و زنان را مبتلا کند. نشانه های این می تواند برای مدت زمان طولانی نهفته باشد. اما وقتی علائم ظاهر می شود، ممکن است با بیماری های دیگر مانند عفونت های دستگاه ادراری یا سوزاک اشتباه گرفته شود. آزمایش ادرار می تواند گونه هایی از باکتری هایی را که عفونت های کلامیدیا را ایجاد می کنند، شناسایی کند. در این مطلب پیام سلامت به معرفی روش های درمان کلامیدیا می پردازیم.

سیستم ایمنی قوی

داشتن یک سیستم ایمنی قوی به بدن کمک می کند تا اکثر انواع عفونت ها را به طور خودکار درمان کند. اما اگر سیستم ایمنی به علت رژیم غذایی ضعیف و یا بیماری های دیگر تضعیف شود، ممکن است عفونت های باکتریایی زمان بیشتری برای پیشروی داشته باشند. خوردن غذاهای سالم و مفید، به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا احتمال توسعه عفونت را کاهش دهد.

داروهای درمان کلامیدیا

نسخه هایی از آنتی بیوتیک مانند آزیترومایسین و اریترومایسین را می توان در صورتی که توسط پزشکان تجویز شده برای خلاص شدن از عفونت کلامیدیا استفاده کرد. اکثر این آنتی بیوتیک ها در دوزهای روزانه و طی یک دوره ۵ تا ۱۰ روزه مصرف می شوند. همانطور که برای هر آنتی بیوتیک، کل مقدار آن باید مصرف شود تا اطمینان حاصل شود که مزایای کامل این دارو دریافت می شود؛ اگر نشانه ها همچنان ادامه یابد، درمان نیز ممکن است ادامه یابد.

درمان های جایگزین کلامیدیا

آب کران بری (قره قاط) یا کپسول آن می تواند به کاهش احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی که به دستگاه ادراری منتقل می شوند، کمک کند. اکیناسه (سر خار گل)، پالمیتو (نخل اره ای) و سیر نیز مکمل های غذایی هستند که خواص ضد باکتری دارند.

درمانگران هومیوپاتی و پزشکان طب چینی نیز می توانند ترکیبات گیاهی خاصی را برای از بین بردن و پیشگیری از چندین نوع از عفونت تهیه کنند.

جلوگیری از عفونت کلامیدیا

عفونت های کلامیدیا معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. محدود کردن شمار شرکای جنسی و داشتن رابطه جنسی امن و سالم، احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. استفاده از کاندوم ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهد، اما نیم توان آن را یک حفاظت کامل قلمداد کرد.

شیوه های بهداشتی مناسبت، از جمله حمام کردن روزانه و شستن دست ها، سطح باکتری هایی که انواع مختلفی از عفونت های کلامیدیا را ایجاد می کنند را کاهش می دهد.

عود کردن عفونت کلامیدیا

متاسفانه عود عفونت های کلامیدیا رایج است. عدم پیگیری طرح درمان پزشک یا قطع مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده ممکن است منجر به ایجاد مقدار زیادی از باکتری هایی شود که منجر به عفونت دوباره می شوند. داشتن رابطه جنسی بدون حفاظت با شرکایی که دارای بیماری های مقاربتی هستند نیز ممکن است باعث عود عفونت شود.