دندانپزشکان تاکید دارند برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌، استفاده از نخ دندان قبل از خواب ضروری است و مسواک به تنهایی برای رعایت بهداشت دهان و دندان به شیوه مناسب، کافی نیست. سطوح بین دندان که به هیچ وجه با مسواک تمیز نمیشود با استفاده از نخ دندان میتوان تمیز کرد. اما استفاده از نخ دندان اصولی دارد که در زیر روش صحیح استفاده از نخ دندان را آموزش میدهیم:

 

برای استفاده درست از نخ دندان باید یک تکه به اندازه تقریبی ۳۰ الی ۴۵ سانتیمتر بریده اید در هر دو دست دور انگشت وسط بپیچید . مانند شکل زیر:

 

سه انگشت آخر را ببندید و دو دست را از هم دور کنید تا نخ محکم کشیده شود . به این ترتیب انگشت نشانه و شست هر دو آزاد می مانند و قدرت بالایی به شما می دهد . مانند شکل زیر:

 

قطعه ای از نخ دندان به طول ۲ الی ۵/۲ سانتیمتر بین انگشتان شست واشاره دست نگهدارید

 

رای وارد کردن نخ بین دندان های فک پایین از دو انگشت اشاره و بین دندان های فک بالا از دو انگشت
شست یا یک شست و یک شست و یک انگشت اشاره استفاده کنید .

 

نخ را با حرکتی شبیه اره کشیدن به آرامی به فضای بین دندانها وارد کنید . مراقب باشید فشار نخ ، لثه را زخمی نکند .

پس از اینکه نخ را وارد فضای بین دندانی کردید ابتدا نخ را به سطح کناری دندان جلویی تکیه داده و با ملایمت به زیر لبه لثه برده و آن را به دیواره دندان چسباند و چندبار به طرف بالا و پائین حرکت دهید . به آرامی این عمل را انجام دهید تا به لثه مجاور دندان آسیب نرساند .

 

سپس قسمت تمیز نخ را درهمان محل به سطح کناری دندان پشتی بچسبانید و همین کار را تکرار کنید . بعد از آن نخ را از لای دندان ها خارج کنید .
آن قسمت از نخ را که برای این دندانها استفاده کرده اید جابجا کنید و نخ کشیدن دندان بعدی را شروع کنید . این کار را برای تمام سطوح بین دندانها تکرار کنید .
توجه کنید :
* پشت آخرین دندان هر فک را نیز مثل دندان های دیگر نخ بکشید .
* استفاده از نخ دندان برای کودک باید به کمک والدینی که آموزش دیده باشند انجام پذیرد . پس از اینکه کودک مهارت کافی بدست آورد ، بهتر است تا مدتی با نظارت والدین این کار را انجام دهد .
* بهتر است روزی دوبار (شبها قبل از خواب و صبحها بعد از صبحانه ) از نخ دندان و مسواک استفاده کنید . در غیر اینصورت حداقل شبها قبل از خواب ابتدا از نخ دندان استفاده کنید . سپس دندانها را مسواک کنید .
اگر هنگام مسواک زدن نخ کشیدن دندانها ، درد و خونریزی وجود داشت جای نگرانی نیست . در اکثر مواقع با ادامه اینکار و برطرف شدن التهاب لثه ، درد و خونریزی هم از بین می رود . اگر پس از یک هفته علائم برطرف نشد حتماً بیمار را به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع دهید .
* در صورتی که استفاده از نخ دندان همراه با رشته رشته شدن نخ باشد و یا منجر به پاره شدن نخ دندان گردد ، دو مشکل ممکن است که باعث این مسئله شود اول پوسیدگی از بین دو دندان … دوم وجود جرم در اون ناحیه . البته پرکردگی نامناسب هم باعث پاره شدن نخ دندان خواهد بود که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمائید.
بهترین موقع استفاده از نخ دندان در بین مسواک زدن خواهد بود به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردیم و خمیر دندان بخوبی کف کرده …. مسواک زدن را موقتا کنار می گذاریم و نخ دندان را بدست می گیریم و بعد از استفاده از نخ دندان دوباره مسواک زدن را ادامه می دهیم ….. این بهترین روش است . اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید ترجیحاً بهتر است قبل از مسواک زدن اول با نخ دندان لای دندانها را خوب تمیز کنید بعد مسواک بزنید.
نکته مهم :
به جای نخ دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندانها از هیچ نوع نخ دیگر یا وسایل سخت و نوک تیز مثل سنجاق و چوب کبریت استفاده نکنید . در ضمن توجه داشته باشید که خلال دندان وسیله ایست که به آسانی به لثه آسیب می رساند و استفاده از آن توصیه نمی شود .