روش مکنزی برای درمان کمردرد و گردن درد

بسیاری از مردم در مورد روش مکنزی که از روش های درمانی طب فیزیکی و ورزشی برای کمردرد و گردن درد است؛ چیزهایی شنیده اند. اما مطمئن نیستید که این روش دقیقا چه اهدافی را دنبال می کند و نتیجه آن چه خواهد بود. با این مطلب کوتاه پیام سلامت همراه باشید تا بیشتر درباره این روش بدانید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره درد

تصور عموم این است که این روش شامل مجموعه ای از تمرینات ورزشی است که افراد می توانند خودشان آن ها را انجام دهند. البته این تصور درست است ولی به طور دقیق تر باید گفت روش مکنزی برای درمان کمردرد و گردن درد، شامل یک برنامه ارزیابی وضعیت، درمان، و استراتژی هایی برای پیشگری از وقوع دوباره درد (از جمله ورزش کردن) است.

این روش معمولا توسط یک متخصص طب فیزیکی به بیمار آموزش داده می شود.

هدف کلی این روش حل مشکلات قسمت پشتی بدن که باعث درد شده اند، است.

روش مکنزی در ۱۹۶۰ میلادی، توسط رابین مکنزی، متخصص طب فیزیکی در کشور نیوزیلند، ارائه شد. روش مکنزی اعتقاد دارد که گسترش ستون فقرات می تواند تسکین درد قابل توجهی را برای بیماران فراهم کند؛ و به آن ها اجازه بازگشت به فعالیت های عادی روزانه را بدهد.

در روش مکنزی درمان های فیزیکی و ورزش با هدف گسترش ستون فقرات استفاده می شود. این روش می تواند درد بیمار را با دور کردن از اندام ها (پا یا بازو) قابل تحمل تر سازند. در این روش معمولا کمردرد توسط این روش بهتر درمان می شود؛ تا دردهایی که ساق پا یا بازو را در برمی گیرند.

تئوری این روش این است که تمرکز روی درد اجازه می دهد که منبع درد به جای علائم درد، مورد درمان قرار گیرد.

اصل اساسی روش مکنزی خود درمانی و خود بهبودی، برای تسکین درد و شفای بیمار است. در این روش از هیچ روش منفعلی مثل گرماف سرما، اولتراسوند، سوزن و… برای درمان استفاده نمی شود.

هدف بلند مدت این روش این است که به بیماران بیاموزد چگونه روی درد خود کنترل داشته و آن را با ورزش و روش های دیگر مدیریت کنند. اهداف دیگر این روش عبارتند از:

  • کاهش سریع  درد
  • بازگشت به عملکرد طبیعی در فعالیت های روزانه
  • به حداقل رساندن خطر تکرار درد (جلوگیری از حالت و حرکات دردناک)
  • به حداقل رساندن تعداد مراجعه به متخصص ستون فقرات

البته این روش ممکن است برای همه دارای پاسخی یکسان نباشد. این روش برای افرادی طراحی شده که درد در ناحیه کمر و گردن آن ها متمرکز شده است. و افرادی که با تنگی کانال نخاعی و یا آرتروز مفاصل روبرو هستند؛ احتمالا از این روش نتیجه خوبی نخواهند گرفت و حتی ممکن است درد آن ها افزایش یابد.

همانطور که گفتیم در این روش ابتدا اختلالات ستون فقرات بررسی و بر اساس علائم و پاسخ هایی که به ارزیابی اولیه می دهد در یکی از طبقه بندی های زیر قرار می گیرد. سپس بر اساس هر طبقه بندی و وضعیت بیمار، ورزش های خاص برای بهبود و کاهش درد او، ارائه می شود.

  1. سندرم پاسچر – کمر درد ناشی از وجود استرس در بافت نرم، در یک وضعیت بدنی و یا موقعیت خاص.
  2. سندرم اختلال – درد پشت ناشی از یک تغییر در موقعیت مهره های متصل به دیسک با توجه به تغییر موقعیت مایع موجود در  هسته دیسک. در این حالت میزان درد با حرکت مکرر تغییر خواهد کرد.
  3. سندرم اختلال عملکرد – درد متناوب و حرکت محدود ناشی از حضور بافت اسکار و کوتاه شده؛ در حالت کمردرد به دلیل وجود فشار بر بافت مذکور ایجاد می شود.

موسسه بین المللی روش مکنزی برای کمر درد

این سازمان در سال ۱۹۸۲ توسط درمانگران فیزیکی در نیوزیلند برای درمان بیماران، با استفاده از روش مکنزی تشکیل شد. دفتر مرکزی بین المللی این سازمان در نیوزیلند است. سازمان دارای شعباتی در ۲۶ کشور در سراسر جهان است. این شعبه ها دوره ای را برای آموزش پزشکان به نام “روش مکنزی برای تشخیص مکانیکی و درمان” اجرا می کند.

بنیانگذار این روش ، رابین مکنزی، تعداد زیادی کتاب درباره رویکرد کمک به خود، برای درمان کمر درد نوشته است. او به تازگی یک کتاب نیز در درمان مشکلات اندام نوشته شده است.

در مطالبی دیگر جزئیات بیشتری از این روش را بازگو می کنیم.