روش های تمیز کردن کارد و تخته آشپزخانه

کارد و تخته دو ابزار دم دستی و بسیار کاربردی در آشپزخانه هستند. انواع مواد غذایی مانند گوشت، سبزی، مرغ، ماهی، سبزیجات و … برای پخت و پز به کمک این ابزارها محیا می شوند. این بدین معنی است که چاقو و تخته با مواد متفاوتی در تماس هستند و می توانند به راحتی آلودگی ها را به مواد مختلف منتقل کنند. معمولا خانم ها قافل از این خطر بزرگ، در نگهداری و تمیز کردن این ابزارها دقت لازم را به عمل نمی آورند. علاوه بر این باقی مانده مواد غذایی بر روی کارد و تخته آشپزخانه ظاهر آنها را نیز زشت می کند. به ادامه این مطلب مراجعه کنید تا شیوه ها و روش های تمیز کردن کارد و تخته آشپزخانه را دانسته و با رعایت آنها بهداشت و سلامتی را به خانه و خانواده خود هدیه دهید.

تمیز کردن کارد و تخته آشپزخانه

کارد: کارد را هرگز در آب خیس به مدت طولانی نگهداری نکنید. همیشه بعد از استفاده از چاقو آشپزخانه، آن را با آب ولرم و مایع شسته و خشک کنید. باقی ماندن آب و مواد غذایی به مدت طولانی بر روی سطح تیغه کارد، باعث کند شدن آن می شود.

در هنگام شستن چاقو ها به لبه دسته ( جایی که تیغه به دسته وصل شده است ) بسیار توجه کنید. این محل، جای مناسبی برای پنهان شدن مواد غذایی و تجمع میکروب ها است.

روش های تمیز کردن کارد و تخته آشپزخانه
تمیز کردن کارد و تخته آشپزخانه

تخته آشپزخانه: این وسیله از چاقو نیز مهم تر است. حتما پس از استفاده از آن با سیم ظرفشویی آن را بشویید زیرا معمولا خرده های غذا در بین شیارهای ایجاد شده توسط چاقو بر روی بدنه تخته، فرو رفته و در آن شیارها جا خشک می کنند. شستن تخته با سیم باعث خارج شدن این مواد و جلوگیری از ایجاد باکتری می شود.

اگر با سیم ظرفشویی نتوانستید تخته را پاک کنید، جوش شیرین و نمک گزینه های بعدی برای شستشو هستند. آن ها را بر روی تخته بریزید و پس از چند دقیقه با اسکاچ معمولی و کمی آب ماساژ دهید.

جالب است بدانید خمیر دندان معمولی نیز می تواند ماده مفیدی برای تمیز کردن کارد و تخته آشپزخانه باشد به شرطی که این ماده را به مدت یک ساعت بر روی محل مورد نظر قرار داده و سپس با آب گرم بشویید.