داشتن جرم در دندان شما نه تنها می تواند ناخوشایند باشد، گاهی نیز ناسالم است. اگر چه شما روزانه با حجم زیادی از تبلیغات بر روی محصولات جرم گیری از دندان ها مواجه هستید اما این محصولات گاها مملو از مواد شیمیایی مضر هستند. آیا می خواهید یک جایگزین طبیعی به جای فلوراید و خمیر دندان برای جرم گیری دندان ها داشته باشید؟ پس با ما همراه شوید تا بدون مواد شیمیایی از شر پلاک دندان خلاص شده و از تشکیل آن جلوگیری کنید.

پلاک چیست؟

پلاک ماده ای نامرئی است که هنگامی که ما غذا می خوریم یا مایعات می نوشیم در دندان تشکیل می شود. پلاک از بقایای مواد غذایی، باکتری ها و ضایعات باکتریایی ها تشکیل شده است، و می توان با رعایت منظم شیوه های بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان زدن از ایجاد آن ها جلوگیری کرد.

تارتار چیست؟

تارتار هنگامی اتفاق می افتد که پلاک درمان نشود. تارتار سخت، رسوب مواد معدنی است که قابل درمان به جز در مطب دندانپزشک با استفاده از ابزار تخصصی نیست. به همین دلیل، جرم گیری دندان ها قبل از این که پلاک ها به تارتار تبدیل شوند ضروری است.

جرم دندان چطور به بدن آسیب می زند؟

هنگامی که پلاک ایجاد شود، می تواند عفونت های باکتریایی در دهان را گسترش دهد که اغلب نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. هنگامی که آن ها را رها کنید و به تارتار تبدیل شوند، ممکن است باعث شود لثه به عقب رفته و منجر به از دست دادن استخوان شود و لثه بیماری هایی مانند التهاب لثه و پریودنتیت، که نیاز به درمان در مطب دندانپزشک دارد را، تجربه کند.

جرم گیری دندان ها در خانه به ساده ترین شیوه ها

خبر خوب این است که مشکلات پلاک را می توان در نطفه با استفاده از یکی از تکنیک های ساده زیر خفه کرد.

جوش شیرین و نمک

این روش آزمایش شده و حتی توسط دندانپزشکان توصیه می شود. با استفاده از یک مخلوط جوش شیرین و نمک و مسواک زدن روزانه آن می توان به از بین بردن پلاک دندان بدون توسل به مواد ساینده سخت، کمک کرد.

  • ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین با ۱/۲ قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید.
  • یک مسواک مرطوب را به مخلوط وارد کرده و سپس مسواک بزنید.
  • پس از چند دقیقه مخلوط را تف کرده و با دست جرم های دندان را ماساژ دهید.

خوردن سیب

یک سیب یا چند برش از خربزه بعد از غذا، می تواند به از بین بردن پلاک به صورت طبیعی کمک کند. این میوه ها دندان ها را کاملا پاک کرده و باقی مانده غذا را از بین می برد. همچنین باعث می شود لثه ها سالم بمانند.

روش پوست پرتقال

ماساژ قسمت سفید رنگ پوست پرتقال بر روی سطح دندان ها، برای حدود دو دقیقه قبل از مسواک زدن، یک روش خوب برای جرم گیری دندان ها است. پوست پرتقال حاوی ویتامین C است که برای جلوگیری از تشکیل پلاک و سفید کردن دندان ها مفید است. جرم گیری دندان ها با پوست پرتغال همچنین موجب خوشبو شدن دهان نیز می شود.

اسکراب دانه کنجد

جویدن یک قاشق چای خوری دانه کنجد و خرد کردن آنها با دندان های می تواند روش موثر دیگری برای جرم گیری دندان ها باشد. پس از مسواک زدن، ذرات پس مانده غذا بر روی دندان ها خشک می شود. دانه کنجد با سایش آرام دندان ها و صیقل دادن سطح دندان از ایجاد پلاک جلوگیری می کند.

روش های جرم گیری دندان ها در خانه
روش های جرم گیری دندان ها در خانه

روغن نارگیل

قبل از این در مورد خواص روغن نارگیل صحبت کردیم. اما در این مطلب شما می توانید قدرت روغن نارگیل را در جرم گیری دندان ها نیز مشاهده کنید. دوقاشق از روغن نارگیل تسویه شده و و دو قاشق از جوش شیرین را در یک کاسه مخلوط کنید. اگر تمایل داشته باشید می توانید از یک اسانس خوشبو مثل عرق نعناع نیز چند قطره به مخلوط اضافه کنید. سپس این ماده را با مسواک به دندان ها بمالید. این کار برای جلوگیری از شکل گیری پلاک و تارتار موثر است.

میوه ها سرشار از ویتامین C

با خوردن و حتی مسواک زدن با میوه های غنی از ویتامین C، شما می توانید دندان هایتان را جرم گیری کنید.  ویتامین C نه تنها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است بلکه اجازه می دهد بدن به طور طبیعی با عفونت بالقوه دهان مبارزه کند. مسواک زدن با توت فرنگی خرد شده، یک راه خوشمزه و موثر برای حذف پلاک است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه رایج دارویی است که بسیاری از خواص درمانی و برجسته آن را در مطالب دیگر مجله پیام سلامت خوانده اید. مشابه به استفاده از آن بر روی پوست، آلوئه ورا برای پاک کردن و تسکین درد دندان و لثه نیز استفاده می شود. یک مطالعه کوچک در مجله Journal of Indian Society of Periodontology منتشر شده که در آن تاثیر آلوئه ورا بر روی پارامترهای بالینی مانند پلاک و لثه مورد بررسی قرار گرفت. نتایجt بهبود در پلاک و شرایط پریودنتال را نشان داد.

علاوه بر درمان و قدرت پیشگیرانه ژل آلوئه ورا در پلاک های دندان می توان برای حفظ یک دهان تمیز نیز از آن استفاده کرد. برای این کار ژل این گیاه را خارج کرده و مانند خمیر دندان بر روی مسواک مالیده و ۳ دقیقه دندان را مسواک کنید.

دهانشویه پراکسید هیدروژن

خواص ضد عفونی کننده پراکسید هیدروژن را می توان برای بهداشت دهان و دندان نیز مورد استفاده قرار داد. سعی کنید دهانشویه مخلوط با پراکسید هیدروژن را یک بار در هر روز غر غره کنید. برای این کار می توانید به نسبت ۳ به ۱ از دهانشویه یا آب با پراکسید هیدروژن ۳٪ مخلوط کرده و با  ایجاد صدای فش فش بین دندان برای یک دقیقه کامل در هر روز، از آن غرغره کنید. این کمک می کند تا پلاک حذف شده و تارتار شل شود. این مایع به عنوان یک قابض برای لثه و دندان نیز هست. پراکسید هیدروژن یک ماده همه کاره است.

راهنمایی بیشتر برای جلوگیری از تشکیل پلاک

  • مسواک زدن به طور منظم و موثر و استفاده از حرکات عمودی مسواک.
  • مسواک کشیدن بر پشت دندان ها.
  • استفاده یک بار در روز از نخ دندان.
  • نوشیدن آب به اندازه کافی پس از هر وعده غذایی برای شستن ذرات غذایی در دهان.
  • مراجعه دوره ای به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن دندان.