اگر در ناحیه صورت دچار چاقی هستید و چربی زیاده روی گونه ها و زیر چانه دارید به احتمال زیاد در سایر قسمت ها بدن نیز دچار اضافه وزن هستید. از آنجا که لاغر کردن بخش خاصی از بدن بسیار دشوار است، برای این کار شما نیاز به یک برنامه کاهش وزن عمومی دارید. این برنامه ها بیشتر بر روی لاغر کردن صورت تمرکز دارند. راه های زیادی برای لاغر کردن صورت وجود دارد که می توانید به کمک آن چربی صورت را کم کرده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. در ادامه این مطلب به این روش های ساده و موثر برای لاغر کردن صورت اشاره می کنیم.

آیا واقعا نیاز به لاغر کردن صورت دارید؟

در گام اول باید واقع بین باشید. گاهی اوقات ما در مورد ظاهر خود خیلی بد بین هستیم و تصور می کنیم صورتمان چاق است. در این حالت باید نظر دیگران را نیز در این مورد جویا شوید.

همچنین، برخی از افراد ژنتیکی مستعد چاقی صورت هستند. نگاهی به افراد خانواده خود بکنید. اگر آن ها هم صورت چاق دارند پس شما ژنتیکی به این حالت مبتلا هستید. در این صورت تنها می توانید با ورزش و رژیم غذایی فقط اندکی لاغر تر شوید. متاسفانه روشی برای لاغر کردن صورت افرادی که به طور ژنتیکی صورت بزرگ و چاق دارند وجود ندارد. این افراد به جای تمرکز بر روی روش های لاغر کردن صورت باید ظاهر خود را بپذیرند.

صورتتان چاق است یا پف دارد؟

باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که آیا آن چیزی که شما به آن چاقی صورت می گویید، از تجمع چربی ایجاد شده یا از احتباس آب زیر پوست ناشی می شود؟ اگر تجمع آب زیر پوسستان زیاد است به آن پف صورت می گویند. بدن ما معمولا به دلایل مختلف مثل کم آبی بدن، رژیم های غذایی خاص و مصرف الکل، آب را در نواحی از بدن مانند صورت، مچ پا و داخل معده حفظ می کند. در این صورت شما باید سعی کنید تجمع مایع در بدن را درمان کنید تا پف صورتتان بخوابد. برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید:

مصرف نمک و شکر را در رژیم غذایی خود کم کنید

یک رژیم غذایی بیش از حد شور می تواند باعث احتباس آب شود. بنابراین باید مصرف نمک و قند تصفیه شده که اثر مشابه ای بر روی صورت دارد را کم کنید. این مواد صورت شما را پف دار و چاق نشان می دهد.

زیاد آب بنوشید

هنگامی که بدن شما احساس می کند که آب به میزان کافی در اختیار ندارد، برای فرح بخشی خود از روش های اضطراری با مقررات جدید استفاده می کند. در این حالت در صورت عدم استفاده از آب کافی بدن همان میزان آبی که دارد را دفع نکرده و در خود جمع می کند. این اقدام بدن می تواند برای سلامتی مضر باشد. یکی از مضرات کم آبی بدن نیز ایجاد پف در صورت است. اگر به میزان کافی ادرار نمی کنید و ادرارتان زرد تیره است نشان دهنده آن است که آب به اندازه کافی آب نمی نوشید. رنگ و بوی ادرارتان نکات مهمی را در مورد سلامت بدن به شما گوشزد می کند.

از مصرف الکل اجتناب کنید

الکل یکی دیگر از مواد رطوبت زدا است که می تواند صورت را پف دار کند. این ماده همچنین حاوی کالری زیادی است و برای شما که در حال کاهش وزن هستید، بسیار مضر است.

داروهای مصرفی خود را چک کنید

برخی از داروهایی که تجویز می شوند می توانند باعث احتباس آب در بدن شوند. در مورد عوارض داروهای مصرفی خود مطالعه بیشتری کنید و اگر دارو باعث چاقی صورتتان شده از پزشک خود بخواهید که داروی کم عارضه تری را برایتان تجویز کند.

ویژگی یک رژیم غذایی خوب لاغر کردن صورت و بدن

اگر اضافه وزن دارید، یک رژیم غذایی کمک خواهد کرد که علاوه بر لاغری بدن لاغری صورت را نیز تجربه کنید. خبر خوب در این باره این است که وقتی که شما رژیم می گیرید، اولین عضوی از بدن که چربی از دست می دهد صورت است. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • مصرف چربی های ناسالم (اشباع شده و ترانس) و قند تصفیه شده را قطع کنید.
  • مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز و فیبر استفاده کنید.
  • هوس خود را کنترل کنید و از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.
  • خوردن برخی از مواد خارق العاده مانند انواع توت ها، چای سبز و پروبیوتیک ها به از دست دادن وزن بیشتر کمک خواهند کرد.
  • از لیمو بیشتر استفاده کنید.
  • زنجبیل و غذاهای تند به شما در کاهش وزن کمک می کنند.
  • ترشیجات و سرکه سیب با افزایش سوخت و ساز بدن و وارد کردن باکتری های مفید به روده در کاهش وزن مفید هستند.

باید به یاد داشته باشید که هیچگاه رژیم غذایی به تنهایی به شما کمک نخواهد کرد. شما باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب که دارای ویژگی های ذکر شده است، ورزش نیز بکنید. ورزش های هوازی، مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا برای سوزاندن کالری عالی هستند. این ورزش های همچنین به ساختن عضله بدون چربی و آموزش قدرت و سرعت سوخت و ساز به بدن، در کاهش وزن موثر هستند.

ورزش صورت

بله ورزش صورت. شما علاوه بر ورزش کل بدن، برای لاغر کردن صورت باید صورتتان را نیز ورزش دهید. صورت انسان دارای بیش از ۴۰ ماهیچه است که همه آن ها در صورت تنبلی مستعد پوشیدن شدن با چربی هستند. اگر به صورت روزانه صورتتان را ورزش دهید قطعا در تقویت این ماهیچه ها و لاغری آن ها موثر خواهید بود. برخی از این ورزش ها صورت شما را خنده دار می کند اما انجام آن ها برای لاغر کردن صورت ضروری است.

  • حروف X و O را پشت سر هم تکرار کنید. این حروف عضلات صورت را به درستی فعال می کنند.
  • لب هایتان را مانند ماهی کنید و شروع به مکیدن کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.
  • ۳۰ بار در روز دهان خود را تا جایی که می توانید باز کنید، چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس ببندید.
  • دهان خود را پر از هوا کنید و هوا را به صورت متناوب بین گونه چپ و راست بچرخانید. این کار را نیز چند دقیقه در طول روز انجام دهید.
  • جویدن آدامس نیز می تواند یک تمرین عالی برای عضلات صورت باشد. البته باید دقت کنید که از آدامس بدون قند استفاده کنید. در برخی از این آدامس ها به جای قند از آسپارتام استفاده شده است. این ماده یک شیرین کننده ی مصنوعی است و قاتل خاموش لقب گرفته است و باید از مصرف آن خودداری کنید. بهترین انتخاب آدامسی است که بر پایه استویا تهیه شده است.

علاوه بر این می توانید از ورزش های زیر نیز استفاده کنید.

روش های ساده و موثر برای لاغر کردن صورت
روش های ساده و موثر برای لاغر کردن صورت

عادت هایی که باعث چاقی صورت می شوند

  • خواب کم می تواند صورت را پف دار کرده و آن را چاق تر نشان دهد. علاوه بر این وقتی بدن کمتر از ۸ ساعت بخوابد، تمایل بیشترب به مصرف غذا دارد. این تمایل بیشتر در مورد مصرف غذاهای ناسالم صادق است. این عارضه به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمونی بر اثر کم خوابی ایجاد می شود.
  • همه ما می دانیم که کشیدن سیگار یک عادت بد است. در میان تمام عوارض مصرف سیگار، تاثیر آن بر روی پوست و صورت بیش از همه است. این ماده خطوط ریزی در صورت ایجاد می کند که باعث پیری و پف صورت می شوند.
  • مدل موها نیز در لاغر کردن صورت موثر هستند. معمولا برای افرادی که صورت چاق دارند توصیه می شود از مدل موهایی که اطراف صورت را خالی می کنند اجتناب کنند. به جای آن مدل موهایی که دور شانه و گوش را می گیرد مناسب هستند. همچنین مدل هایی که گرد هستند در چاق تر نشان دادن صورت موثرند.
  • در آرایش کردن نیز باید تبحر داشته باشید. به عنوان مثال رژلب های تیره صورت را پرتر نشان می دهد پس از رژهای روشن استفاده کنید. همچنین در مورد سایر تکنیک های لاغر کردن صورت با استفاده از آرایش اطلاع کسب کنید.