روش های پیشگیری از اضطراب

علت دقیق اختلالات اضطرابی و اضطراب ناشناخته است. این موضوع باعث می شود که پیشگیری از اضطراب و اختلالات اضطرابی دشوار باشد. با این حال، تحقیقات زیادی بر روی روش های پیشگیری از اضطراب انجام شده است که نشان می دهد اقداماتی وجود دارد که با انجام آن می تواند میزان اضطراب را کم کرده و یا شدت آن را به حداقل برسانید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا با چند شیوه پیشگیری از اضطراب آشنا شوید.

شیوه های پیشگیری از اضطراب

مداخله زودهنگام

مطالعات نشان می دهد که مداخله زود هنگام برای کودکانی که نشانه هایی از اضطراب دارند، در کاهش مشکلات موثر بلند مدت این اختلال نقش دارد. در یک مطالعه که در مجله روانشناسی بالینی (Journal of Clinical Psychology) منتشر شده است، بیان شده، کودکان پیش دبستانی که به اضطراب مبتلا شده اند و والیدنشان به فکر درمان آن ها بوده اند، نتایج بهتری را از درمان خود کسب کرده اند. کودکانی که برای این مطالعه انتخاب شده بودند، رفتارهایی مانند ترس و رفتارهای خارج از عرف، که عوامل خطر برای اضطراب های بعدی هستند را از خود نشان می دادند. در این مطالعه خاص، والدین در یک برنامه آموزش آگاهی از اضطراب شرکت کردند. کودکانی که والدینشان در این برنامه آموزشی شرکت نمودند، اضطراب در آن ها زودتر تشخیص داده شده بود.

این نتایج دلگرم کننده است و نشان می دهد که برای بزرگسالان و همچنین کودکان، درمان زود هنگام، بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات آینده است. این در حالی است که بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب از کمک گرفتن خجالت می کشند. این افراد گاهی از بیان اضطراب خود نیز ترس دارند. باید به یاداشته باشید که اختلال اضطراب یک بیماری است و تغییر در شیوه زندگی، می تواند علائم شما را تحت کنترل گرفته و از ایجاد مشکلات دیگر جلوگیری کند.

کاهش استرس

کاهش استرس نقش مهمی در جلوگیری از اضطراب بازی می کند. پس سعی کنید راهی را برای کاهش استرس بیابید. ورزش بهترین راه برای کاهش استرس است. بنابراین:

  • به طور منظم پیاده روی کنید.
  • به یک گروه یا کلاس ورزش بپیوندید.
  • یوگا بهترین ورزش برای سلامت روح و روان شماست.

علاوه بر ورزش، استراحت و یا برنامه ریزی برای تعطیلات نیز می تواند به جلوگیری از اضطراب کمک کند. اگر از یک سرگرمی خاصی لذت می برید، زمان هایی که فراغت دارید به این بیماری بپردازید.

تغذیه مناسب

یک رژیم غذایی سالم به شما احساس جسمی و ذهنی بهتری خواهد داد. غذاهای استرس آور را کنار گذاشته و از مواد غذایی سالم و تازه مانند میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید. از غذاهای چرب، شیرین و غذاهای فراوری شده اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که آنچه که با آن بدنتان را تغذیه می کنید بر روی مغزتان نیز تاثیر گذار است.

یادداشت برداری

بهترین کار برای این که بفهمید چه چیزی عامل ایجاد اضطراب در شما است یادداشت برداری است. یک دفترچه تهیه کرده و مشکلات خود را در آن بنویسید. این موضوع کمک می کند تا بتوانید راه های مقابله با مشکلاتتان را نیز بیابید. اگر در حال درمان هستید این مطالب به روان درمانگرتان نیز کمک می کند.

اجتناب از مواد ناسالم

دخانیات، مواد مخدر و الکل اغلب به نام مسکن استرس شناخته می شوند. اما این مواد نه تنها استرس شما را کم نمی کنند بلکه بدنتان را برای مقابله با آن نیز دچار ناتوانی می کنند. کافئین، بیش از حد، می تواند باعث افزایش اضطراب شود.

زندگی همراه با اضطراب

اختلالات اضطرابی رایج ترین بیماری روانی در ایالات متحده است. یک سوم از آمریکایی ها به یکی از اختلال اضطرابی در طول زندگی خود مبتلا می شوند. این در حالی است که پژوهش های بسیاری نیز برای این اختلال انجام شده و روش های درمان و پیشگیری از آن گسترده تر شده است.

اختلالات اضطرابی می تواند علائم بیولوژیکی و روانی بسیاری را به ارمغان بیاورد. با این حال، درمان مناسب همراه با ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، و تکنیک های کاهش استرس می تواند به شما کمک کند احساسات خود را بازیابید.