روش های کاهش استرس در کودکان

موقعیت های استرس زا برای همه دشوار است. پدر و مادر ممکن است متوجه نشوند که عوارض استرس های خود بیش از آنکه بر زندگی شخصیشان تاثیر بگذارد بر روحیات و زندگی فرزندشان اثر گذار است. اجتناب از این استرس ها و به صفر رساندن آن نیز غیر ممکن است. برای به حداقل رساندن تاثیرات استرس بر روی کودکان باید روش های کاهش استرس در کودکان را امتحان کنید.

در یک تحقیق که بر روی والدین ۴۳۲ دانش آموز انجام گرفت مشخص شد اکثر این والدین در سطح بالایی از استرس قرار داشته و کودکانشان نیز علائم فیزیکی و رفتاری تنش آمیزی را از خود نشان می دادند. درد معده، سردرد، بهانه گیری و گریه از علائم و تاثیرات استرس والدین بر روی این کودکان بود.

چرا استرس در کودکان یک مشکل است؟

 استرس در کودکان با بسیاری از بیماری های فیزیکی، از جمله سردرد، خستگی، ناراحتی معده و مشکلات خواب در ارتباط است. استرس در بلند مدت، می تواند به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، چاقی و دیابت منجر شود. استرس در کودکان و نوجوانان همچنین می تواند موجب ایجاد اضطراب شده و افت تحصیلی و ناتوانی در برقراری ارتباط با دوستان را برای کودک به همراه داشته باشد.

روش های کاهش استرس در کودکان
استرس در کودکان

چگونه می توان استرس در کودکان را به حداقل رساند؟

در اینجا به برخی از راه هایی که می تواند به کاهش استرس در کودکان کمک کند اشاره خواهیم کرد:

  • کودکتان را تشویق به گوش دادن موسیقی کنید. تحقیقات بسیاری در زمینه موسیقی درمانی انجام شده که نشان می دهد، موسیقی می تواند ضربان قلب نوزادان نارس را تنظیم کند و در کاهش اضطراب و احساس درد نیز کمک کننده است. موسیقی های ملایم و کلاسیک می تواند آرامش را به کودک هدیه کند.
  • با کودک خود ورزش کنید. حرکات ورزشی می توانند موجب آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن شود. این هورمون حس خوبی را به بدن منتقل کرده و استرس را دور می سازد.
  • از خواب کافی کودک مطمئن شوید. کم خوابی، بی خوابی و خواب نامناسب می تواند بر روی خلق و خوی کودک تاثیر کذاشته و زمینه را برای افزایش اضطراب فراهم آورد. پیشنهاد می شود زمان خواب دقیقی برای کودک در نظر بگیرید.
  • اهمیت صحبت کردن با بچه های خود را فراموش نکنید. صحبت کردن با آنها را به زمانی که آنها علاقه به بحث کردن نشان می دهد موکول کنید نه زمانی که خودتان می خواهید. صحبت کردن در زمینه مسائل روزمره می تواند کودک را بسیار تشویق کند. اگر فرزندتان به صحبت تمایلی ندارد می توانید از خودتان برای او بگویید. از هیجان انگیز ترین اتفاقات و کارهایی که در طول روز انجام داده اید با او صحبت کنید.
  • تمرکز حواس نیز تکنیک دیگری برای کاهش استرس در کودکان است. در این تکنیک هم باید حواس خود و هم حواس کودکتان را متمرکز کنید. برای تمرکز حواس کودک او را تشویق به انجام بازی های فکری کنید تا استرس را در آن ها کاهش دهید. از طرف دیگر در موقعیت های استرس زا زندگی خود حواستان به فرزندتان باشد و سعی کنید در چنین شرایطی کمتر استرس خود را به محیط اطراف کودک منتقل کنید.

در هر حال در دنیای امروز هیچ راه قطعی برای رهایی از استرس وجود ندارد. آنچه ما می توانیم انجام دهیم این است که به کودکان برای پیدا کردن راه هایی برای کنار آمدن با استرس کمک کنیم.