خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو

روغن بادام شیرین هزاران سال است که توسط بشر برای تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، قرن هاست که از روغن بادام شیرین در خاورمیانه و جنوب آسیا استفاده می شود. این روغن گیاهی مفید بخشی از طب سنتی چینی (TCM) نیز محسوب می شود. اما تحقیقات جدید توانسته اند از برخی از مزایای این روغن پرده برداشته و آن ها را به صورت علمی اثبات کنند. خبر خوب این است که راه های بسیاری برای استفاده از این روغن مفید وجود دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص روغن بادام شیرین صحبت خواهیم کرد.

روغن بادام شیرین چیست؟

دو نوع روغن بادام وجود دارد:

  • روغن بادام شیرین
  • روغن بادام تلخ

روغن بادام شیرین دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است و غنی از ویتامین E می باشد. این ویتامین پر از خاصیت است و کاربردهای زیادی در بدن دارد. این روغن حاوی ویتامین K نیز می باشد که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ها اهمیت دارد. علاوه بر این، روغن بادام شیرین منبع خوبی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که مزایای فراوانی برای قلب دارد.

دانه بادام حاوی حدود ۵۰٪ روغن است. روغن استخراخ شده از بادام های شیرین هم کاربرد داخلی دارد و هم خارجی.

تفاوت روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ

روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ با یکدیگر تفاوت دارند. بادام تلخ و روغن که از آن استخراج می شود، بسیار سمی است و خوراکی نمی باشد. مصرف خوراکی این ماده حتی می تواند به مرگ منجر شود. با این وجود می توان از آن به صورت کرم روی صورت استفاده کرد. اما بلعیدن آن بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر روغن بادام شیرین، از همان بادام هایی خارج می شود که ما به صورت عادی در آجیل از آن استفاده می کنیم. بنابراین این نوع روغن اگر به صورت صنعتی تولید نشده باشد و حاوی مواد شیمیایی و افرودنی خطرناک نباشد، کاملا خوراکی است.

استفاده از روغن بادام شیرین

شما می توانید به روش های مختلفی از این روغن استفاده کنید. به عنوان مثال، برای تهیه غذا، می توانید آن را به جای روغن های پخت و پز استفاده کنید. گاهی به جای روغن زیتون برای تهیه سس سالاد، از روغن بادام شیرین استفاده کنید. برای تقویت مو و پوست نیز می توانید روی توانایی ها و خواص این ماده حساب کنید. کافی است آن را مستقیما روی پوست و موماساژ دهید یا آن را با مواد دیگر ترکیب کنید و به صورت اسکراب روی صورت بمالید.

خواص این ماده برای پوست صورت

تغذیه و مرطوب کردن پوست

روغن بادام شیرین برای تغذیه و مرطوب کردن پوست عالی است. زیرا غنی از ویتامین E است که هم آنتی اکسیدان و هم ماده مغذی محسوب می شود. در واقع، اکثر تولید کنندگان محصولات مراقبت از پوست این واقعیت را مطرح می کنند که محصولاتشان حاوی ویتامین E است. این محصولات حاوی مقدار زیادی روغن بادام هستند و با استفاده از ماساژ درمانی پوست را مرطوب می کنند. این ماده احتمالا بهترین روغن پایه برای مراقبت از پوست است.

روغن بادام وقتی به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شود، یک مرطوب کننده عالی است. زیرا منافذ را مسدود نمی کند و به سرعت جذب پوست می شود. اگر عطر آن را دوست ندارید، کمی اسانس گیاهی به آن اضافه کنید.

پاک کننده پوست

روغن بادام در باز کردن منافذ پوست بسیار موثر است، بنابراین می توانید برای پاک کردن پوست از این ماده استفاده کنید.

این روغن بسیار ملایم است و حتی افرادی که دارای پوست های حساس هستند نیز می توانند از آن با خیال راحت استفاده کنند. حتی می توانید برای پاک کردن آرایش خود از این ماده استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری از این ماده را روی پوست بمالید و ماساژ دهید، پس از ۲ دقیقه پوست را با پنبه تمیز کرده و بشویید.

برای لایه برداری از پوست نیز می توانید مقداری روغن بادام شیرین را با شکر خوب مخلوط کنید و آن را روی پوست ماساژ دهید. هر هفته این کار را انجام دهید تا پوستتان درخشان و صاف شود.

ترمیم آسیب دیدگی پوست

روغن بادام برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، آسیب دیدگی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UV و آکنه بسیار موثر است.

اگزما پوست را خشک و دچار خارش می کند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا آنقدر پوست را می خارانند که دچار زخم می شود. سپس زخم ها آلوده شده و دردسر ساز می شوند. خواص آنتی اکسیدانی و تسکین دهندگی روغن بادام شیرین می تواند باعث کاهش خارش و بهبودی پوست شود.

تحقیقات منتشر شده در مجله Complementary Therapies نشان می دهد که روغن بادام خواص بسیاری از جمله خواص ضد التهابی، خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و اثرات ضد سمی بر روی بدن دارد.

برای تغذیه پوست و کاهش علائم اگزما، می توانید از این روغن استفاده کنید. با این حال، برای کسب نتایج بهتر، می توانید آن را با روغن جوجوبا مخلوط کنید. این ترکیب یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند. روغن جوجوبا که با روغن بادام ترکیب می شود، برای فرادی که دارای پوست های حساس هستند بهتر است. ایده دیگر این است که چند قطره اسانس های گیاهی مفید برای درمان اگزما را با روغن بادام ترکیب کرده و سپس استفاده کنید.

خواص پاک کننده روغن بادام شیرین، در برابر آکنه نیز موثر است و می تواند به پیشگیری از بروز جوش های سر سیاه کمک کند. اسید های چرب موجود در این ماده به کاهش سبوم روی پوست که یکی از علل آکنه است، کمک می کند.

تحقیقات منتشر شده در نشریه Cosmetic Dermatology نشان داد روغن بادام نه تنها می تواند در برابر اشعه مضر UV از پوست محافظت کند، بلکه اثرات آن را نیز معکوس می کند.

کاهش علائم پیری

روغن بادام شیرین در کاهش چین و چروک ها نیز موثر است. ویتامین E و خواص مرطوب کننده روغن بادام، و همچنین پروتئین ها و اسیدهای آمینه آن، باعث افزایش تولید کلاژن در بدن می شوند. این خاصیت باعث می شود پوست جوان تر و نرمتر شود.

درمان تیرگی و پف زیر چشم

اگر از تیرگی و پف زیر چشم رنج می برید می توانید از این ماده برای درمان آن استفاده کنید. هر شب قبل از خواب، چند قطره روغن بادام را زیر و دور چشم بمالید و با حرکت دایره ای ماساژ دهید. هر شب این کار را انجام دهید.

خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو
خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو

خواص این ماده برای مو

روغن بادام شیرین برای موها نیز عالی است. این ماده غنی از منیزیم، ویتامین ها و اسید های چرب است که می توانند موهای شما را تغذیه کنند و حتی رشد مجدد آن ها را ترغیب کنند.

رشد مو

بادام و روغن بادام حاوی مقدار زیادی منیزیم است. یکی از دلایل اصلی ریزش مو، کمبود منیزیم و روی در بدن می باشد. بنابراین، با استفاده از روغن بادام شیرین روی پوست سر، می توانید به افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کنید.

شفاف کردن مو

ویتامین ها و اسید های چرب موجود در روغن بادام به تغذیه مو کمک می کنند. بنابراین، استفاده مرتب از روغن بادام روی پوست سر و ساقه مو، تمام مواد مغذی مورد نیاز آن ها را تامین می کند. اثر استفاده از این ماده روی ساقه ها باعث می شود که موخره نگیرید.

سایر خواص روغن بادام

خواص روغن بادام شیرین فقط به پوست و مو محدود نمی شود. این ماده می تواند در درمان و رفع برخی از بیماری ها موثر باشد.

کلسترول را کاهش می دهد

بادام و روغن بادام شیرین هنگامی که با رژیم غذایی سالم ترکیب می شوند، می توانند به کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کنند.

مجله بریتانیایی Nutrition تحقیقی را انجام داد که نشان می دهد، رژیم حاوی بادام و سایر مغزها باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) پس از ۲ الی ۵ هفته می شود. همچنین این تحقیق نشان داد که اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین E این ماده نیز خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که بادام و روغن بادام به طور موثری کلسترول مضر (LDL) را کاهش می دهد و کلسترول خوب یا HDL را افزایش می دهد. این تغییر ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

به هضم غذا کمک می کند

روغن بادام شیرین، یک درمان سنتی برای کمک به حل مشکلات گوارشی از جمله یبوست است. اگر از یبوست رنج می برید، هر روز از ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین به عنوان یک ملین طبیعی استفاده کنید.

چگونه می توان روغن بادام شیرین را به رژیم غذایی اضافه کرد؟

اگر اکنون می خواهید روغن بادام شیرین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، کار بسیار آسانی در پیش دارید. روغن بادام سرد که دارای برچسب “درجه مواد غذایی” است، نقطه دود کمی (درجه حرارتی که روغن در آن شروع به سوختن و دود کردن می کند) دارد. بنابراین مناسب برای پخت غذاهایی که نیاز به حرارت بالا دارند، نیست. اما می توانید از روغن بادام شیرین به جای روغن زیتون در سس سالاد و حتی در طبخ برنج استفاده کنید. البته یادتان نورد که این روغن را باید در حد اعتدال استفاده کنید. زیرا در هر قاشق غذاخوری از آن حدود ۱۲۰ کالری وجود دارد.

منابع:

  1. Almonds and almond oil have similar effects on plasma lipids and LDL oxidation in healthy men and women
  2. Effect of almond consumption on the serum fatty acid profile: a dose–response study
  3. Effect of pre-treatment of almond oil on ultraviolet B-induced cutaneous photoaging in mice
  4. The uses and properties of almond oil