کاربرد روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه

آکنه توسط چهار عامل اصلی تولید چربی، سلول های مرده پوست، مسدود شدن منافذ و باکتری ها ایجاد می شود. با این حال هورمون ها، داروها، رژیم غذایی و استرس نیز همگی می توانند در ایجاد این عارضه نقش داشته باشند. داروهای خانگی زیادی برای درمان آکنه وجود دارد. این داروها می توانند گزینه ای عالی برای اجتناب از مصرف مواد شیمیایی خشن روی پوست باشند. استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود طبیعی این مشکل پوستی انجام دهید.

تحقیقات حتی نشان داده اند که روغن درخت چای می تواند به اندازه بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه مؤثر باشد. این در حالی است که نسبت به این دارو عوارض جانبی تحریک کننده کمتری نیز به همراه دارد.

از نظر موضوعی، استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه یک گزینه بسیار محبوب و بسیار مؤثر است. ضمن این که روش مصرف ساده ای نیز دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش را تشریح کنیم. با ما همراه شوید.

روش استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش

قبل از این که روش مصرف این ماده را توضیح دهیم لازم است اطلاعات مختصری را در مورد این عارضه پوستی در اختیارتان قرار دهیم.

آکنه چیست؟

آکنه بیماری پوستی بسیار رایجی است که فقط مخصوص یک گروه سنی خاص نیست. اگرچه در بین نوجوانان شایع تر است؛ اما در هر سنی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. عوامل بسیاری می توانند به ایجاد آکنه کمک کنند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • تولید بیش از حد چربی روی پوست
  • باکتری ها
  • استرس بیش از حد
  • عدم تعادل هورمون ها در بدن

پس سوال اینجاست که آکنه دقیقا چیست؟ آکنه را می توان به عنوان یک اختلال پوستی تعریف کرد که در آن فولیکول های مو با سلول های مرده و چربی مسدود می شوند. این گرفتگی ایجاد شده می تواند منجر به جوش های چرکی، جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، کیست یا ندول شود.

این عارضه رایج پوستی بیشتر روی صورت، گردن، کمر، قفسه سینه و شانه ها مشاهده می شود. آکنه می تواند به صورت دوره ای شعله ور شده و پس از مدتی فروکش کند. گاهی ور رفتن با برآمدگی ایجاد شده می تواند منجر به ایجاد زخم و اسکار شده و در آینده مشکلات روحی به وجود آورد.

بنابراین توصیه می کنیم که علاوه بر مصرف مواد طبیعی برای بهبود ظاهر پوست، هرگز جوش های صورتتان را نترکانید. این کار باعث می شود که پوست دچار آسیب دیدگی شده و جای زخمش تا آخر عمر باقی بماند.

تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر روغن درخت چای بر روی درمان جوش

اسانس درخت چای از طریق فرآیند تقطیر برگ های درخت چای تولید می شود. این اسانس را بیشتر برای تمیز کردن و از بین بردن عفونت ها استفاده می کنند اما کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد. از بهبود زخم گرفته تا مراقبت از پوست همگی از کاربردهای این اسانس گیاهی هستند. روغن درخت چای معمولاً برای درمان آکنه، قارچ ناخن، عفونت پای ورزشکاران و جای نیش حشرات مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وجود آیا روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه مفید است؟ محققان معتقدند که روغن درخت چای حاوی ترکیباتی است که خواص ضد باکتریایی بسیار چشمگیری دارند. یکی از ترکیبات ترپن ها هستند. برخی از متخصصان پوست اظهار کرده اند که ترپن ها ضمن ارائه خصوصیات تسکین دهنده، باکتری ها را نیز از بین می برند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ توسط متخصصان دانشکده پوست استرالیا انجام شد؛ محققان تاثیر ترکیب ژل حاوی روغن درخت چای را با ژل بدون روغن درخت چای بر روی صورت مقایسه کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و هر گروه دو بار در روز به مدت سه ماه برای شستشوی صورت خود از این دو نوع ژل استفاده کردند. محققان وضعیت پوستی این دو گروه را در طول مسیر در نقاط مختلف مورد ارزیابی قرار دادند. این مطالعه نتیجه گرفت که روغن درخت چای می تواند آکنه های خفیف تا متوسط ​​را بهبود بخشد.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد؛ اسانس این گیاه حتی قابل مقایسه با درمان های معمولی است که برای از بین بردن آکنه تجویز می شوند با این تفاوت که عوارض جانبی ناخواسته کمتری دارد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش

اسانس درخت چای یکی از بهترین اسانس های گیاهی برای درمان جوش و آکنه و همچنین بهبود ظاهر پوست است. برای شروع توصیه می کنیم از دستوری که در ادامه توضیح داده ایم استفاده کنید. این دستور العمل سه ماده ای بسیار ساده است و می تواند نتایج شگفت انگیزی را به وجود آورد. ضمن این که شانس ایجاد  آکنه در آینده را به حداقل می رساند.

کاربرد روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه
کاربرد روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه

مواد لازم برای تهیه کرم ضد جوش

  • ۱۲ قطره روغن درخت چای خالص
  • ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص
  • ½ قاشق چای خوری روغن آرگان

روش تهیه کرم ضد جوش با اسانس درخت چای

در یک کاسه کوچک کمی روغن درخت چای و ژل آلوئه ورا را مخلوط کنید. همانطور که در بالا ذکر شد روغن درخت چای، ماده ای ضد باکتری است و به دفع باکتری هایی که ممکن است باعث آکنه شوند کمک می کند.

ژل آلوئه ورا نیز از دیرباز به عنوان یک ماده مؤثر در درمان جوش و یک ترکیب تسکین دهنده شناخته می شود. این گیاه حاوی ویتامین های A ،C، E و B12 است. این ویتامین ها مخصوص پوست هستند و به جلوگیری از چین و چروک و مبارزه با التهاب کمک می کنند. ضمن این که باعث کند شدن روند پیری سلول ها نیز می شوند. علاوه بر این، آلوئه ورا حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی است و به همین جهت می تواند از پوست در برابر آسیب دیدگی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

بعد از مخلوط کردن این دو ماده، چند قطره روغن آرگان نیز اضافه کنید. تحقیقات نشان داده اند که این ماده می تواند به متعادل کردن سطح چربی پوست، به ویژه در افرادی که پوست چربی دارند؛ کمک کند. روغن آرگان سرشار از اسید لینولئیک است. اسید لینولئیک برای کاهش التهابات پوستی که همراه با آکنه ایجاد می شوند مفید است. این ماده برای پوست بسیار آرامش بخش بوده و نوعی مرطوب کننده محسوب می شود. بنابراین ماده خوبی برای ترکیب با روغن درخت چای است.

ترکیب حاصله را در ظرف در داری بریزید. بهتر است اسانس های گیاهی و محصولات حاوی آنها را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید. برچسب زدن را فراموش نکنید! کافی است که هر شب قبل از خواب مقدار کمی از این ترکیب را روی پوستتان که قبلا شسته اید ماساژ دهید. صبح روز بعد صورت را با آب گرم بشویید.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان جای جوش

جالب است بدانید که برای درمان جای جوش نیز می توانید از این کرم دست ساز استفاده کنید. کافی است که هر شب مقداری از این ترکیب را روی پوست ماساژ دهید. البته هنوز تحقیقات زیادی در مورد تاثیر این روغن بر روی درمان جای جوش انجام نشده است. اما می توان گفت که مصرف آن ضرری برایتان ندارد. تحقیقات بالینی نشان داده اند که برخی از افراد با مصرف این کرم شاهد بهبود زخم های به جای مانده از جوش ها بوده اند. این در حالی است که خاصیت ضد آکنه این اسانس موجب می شود که آکنه های فعلی تان دیگر زخم ایجاد نکنند.

خطرات و عوارض جانبی

یادتان نرود که اسانس درخت چای فقط برای استعمال خارجی است. مصرف خوراکی این ماده می تواند مشکلات جدی مانند سرگیجه و احساس سردرگمی ایجاد کند. سعی کنید اسانسی را انتخاب کنید که توسط شرکت های معتبر تولید شده و تاییدیه ها لازم بهداشتی را دارند. در واقع همیشه محصولی را خریداری کنید که دارای برچسب ارگانیک و مجوزهای درمانی است. محصولاتی که حاوی مواد افزودنی هستند ممکن است خواص ذکر شده در این مقاله را نداشته باشند. بنابراین قبل از خرید برچسب روی محصول را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی مواد افزودنی نیست.

هنگام انتخاب روغن آرگان نیز باید به دنبال برندی باشید که صددرصد خالص، ارگانیک و بدون مواد افزودنی است.

آیا می توان روغن درخت چای را مستقیماً روی پوست استفاده کرد؟

برخی از افراد با مصرف مستقیم این ماده روی پوست عوارض جانبی خاصی را تجربه می کنند. مثلا پوستشان دچار التهاب و قرمزی می شود. اما ترکیب کردن آن با روغن حامل (در این حالت روغن آرگان) ایده خوبی برای کاهش احتمال تحریکات پوستی است. به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

ضمن این که قبل از مصرف گسترده این ماده باید مقداری از آن را روی پوست آرنج تست کنید. اگر ظرف ۲۴ ساعت، پوست آرنجتان واکنش آلرژیک از خود نشان نداد؛ می توانید از این اسانس گیاهی با خیال راحت روی بخش های مختلف پوست استفاده کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که درست مانند سایر ترکیبات گیاهی، روغن درخت چای نیز ممکن است به پوست برخی از افراد نسازد. درماتیت تماسی عارضه ای است که مصرف این اسانس در برخی از افراد ایجاد می کند. اگر بعد از چند دقیقه احساس کردید پوستتان می سوزد یا قرمز شده است؛ سریعا ترکیب را از روی پوست پاک کنید.

منابع:

  1. Melaleuca alternifolia (Tea Tree) Oil: a Review of Antimicrobial and Other Medicinal Properties
  2. Tea Tree Oil
  3. Tea tree oil gel for mild to moderate acne; a 12 week uncontrolled, open-label phase II pilot study
  4. Clinical and instrumental study of the efficacy of a new sebum control cream
  5. Contact dermatitis
  6. Tea Tree Oil For Your Body: What You Need To Know