۷ نمونه از بهترین روغن های گیاهی مفید برای مو به همراه خواص این روغن ها

هنگامی که صحبت از روغن های گیاهی مفید برای مو می شود، گزینه های زیادی را پیش روی دارید. این که آیا به دنبال جلوگیری ریزش مو هستید یا شور و خشکی پوست سر عذابتان می دهد یا این که به دنبال تقویت و درخشان کردن مو هستید، هر کدام از این مشکلات می توانند گزینه های ایمن و طبیعی زیادی را برای مراقبت از مو در اختیارتان قرار دهد.

روغن های گیاهی مفید برای مو مقرون به صرفه هستند. به طوری که می توانید تنها با یک بطری آن، موهای خود را تغذیه کنید. این روغن ها برای کاهش استرس، درد و مبارزه با عفونت های پوستی نیز مفید هستند. به علاوه همان طور که که از نام این روغن ها پیداست، آن ها گیاهی هستند و مواد شیمیایی خطرناک ندارند. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با روغن های گیاهی مفید برای مو و خواص آن ها بیشتر آشنا شوید.

روغن های گیاهی مفید برای مو

اسطوخودوس

مطالعات مختلف نشان داده اند که روغن اسطوخودوس اثر موثر بر رشد مو دارد. در یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد مشخص گردید که کاربرد موضعی روغن اسطوخودوس، به میزان قابل توجهی باعث افزایش تعداد فولیکول های مو در موش های ماده می شود. روغن اسطوخودوس همچنین عمق فولیکول های مو و لایه روی آن ها را ضخیم تر می کند.

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند برای مبارزه با اختلالات باکتریایی و قارچی استفاده شود. برخی از مزایای روغن اسطوخودوس برای موها عبارتند از:

  • توانایی آن برای تسکین پوست
  • بهبود خشکی پوست و مو
  • کاهش استرس احساسی که عاملی است که می تواند موجب ریزش مو شود

رزماری

روغن رزماری یکی از روغن های گیاهی مفید برای مو است. روغن رزماری یکی از روغن های ضروری برای رشد و افزایش ضخامت مو می باشد. این روغن برای افزایش متابولیسم سلولی استفاده شده و به این ترتیب باعث رشد و بهبود ظاهری مو می شود. تحقیقات حتی نشان داده اند که روغن رزماری از منوکسیدیل که یک درمان موقت موضعی برای ریزش مو است بهتر عمل می کند. مزایای این روغن عبارتند از:

  • افزایش سلامت مو
  • جلوگیری از طاس شدن
  • کاهش روند سفید شدن مو
  • درمان شوره سر و خشکی پوست سر

برای استفاده از روغن رزماری روی موها، ۳ الی ۵ قطره از آن را با مقداری برابر روغن زیتون مخلوط کنید. سپس مخلوط را به مدت ۲ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب به مدت ۳ تا ۴ ساعت روی موها بماند و سپس موهای خود را به طور معمول شستشو دهید.

بابونه

روغن بابونه نیز یکی از روغن های گیاهی مفید برای مو است. زیرا سبب افزایش درخشش و لطافت موها می شود. آیا می دانید که می توانید از اسانس بابونه برای روشن کردن مو به طور طبیعی نیز استفاده کنید؟

  • ۵ قطره اسانس بابونه را با یک قاشق غذاخوری نمک دریایی و یک سوم فنجان جوش شیرین مخلوط کنید.
  • از آب گرم برای درست کردن خمیر با این پودر ترکیب شده استفاده کنید.
  • این خمیر را روی پوست سر و ریشه موها ماساژ دهید.
  • سپس اجازه دهید حدود نیم ساعت این ترکیب روی موها بماند.
  • اگر می خواهید تأثیر آن بیشتر شود، در عرض این نیم ساعت موها را در معرض نور خورشید قرار دهید.

تحقیقات نشان می دهد که ۵۰ درصد از زنان موهای خود را به طور مرتب رنگ می کنند و پس از رنگ کردن موها احساس جذابیت بیشتری دارند. اما موادی که معمولا برای روشن کردن مو مورد استفاده قرار می گیرند، حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می توانند موجب بروز بسیاری از مشکلات شوند. انتخاب جایگزین طبیعی می تواند بدنتان را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند فرمالدئید و سفید کننده (هیدروکسید پراکسید) دور کند.

چوب سدر

چوب سدر به تحریک فولیکول های مو با افزایش گردش خون به پوست سر کمک می کند. این روغن می تواند رشد مو را ترویج داده و ریزش مو را آهسته کند. همچنین می تواند موهای نازک و انواع مختلف آلوپسی را درمان کند.

یک مطالعه در اسکاتلند انجام شد که شامل ۸۶ بیمار مبتلا به طاسی بود. این بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه ترکیبی از روغن های سدر، آویشن، رزماری و اسطوخودوس را در مخلوطی از روغن جوجوبا و روغن های حاملی مانند روغن زیتون به صورت روزانه استفاده کردند. گروه کنترل روزانه فقط روغن های حامل استفاده می کردند. پس از ۷ ماه، ۴۴ درصد از بیماران در گروه مصرف کننده روغن های گیاهی مفید برای مو بهبود علائم آلوپسی را از خود نشان دادند، در حالی که تنها ۱۵ درصد از گروه شاهد بهبود یافته بودند.

روغن چوب سدر را می توان به طور موضعی روی پوست سر و مو مالید. کافی است که آن را با روغن های ملایم مانند روغن اسطوخودوس و حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کرد.

مریم گلی

یک ماده مهم در روغن مریم گلی که به نام لیالین استات شناخته می شود، التهاب پوست را کاهش می دهد و تولید چربی روی پوست را تنظیم می کند. مریم گلی همچنین به عنوان یک درمان طبیعی برای بثورات و یک عامل ضد باکتری عمل می کند. اما شاید مهمتر از این خواص این باشد که مریم گلی را می توان برای کمک به کاهش استرس و تعادل هورمون ها مورد استفاده قرار داد. سه نوع از ریزش مو معمولا با افزایش سطح استرس ارتباط دارند:

  • تلوژن افلوویوم
  • تریکوتیلومانیا
  • آلوپسی آره آتا

از آنجا که مریم گلی را می توان برای کمک به کاهش استرس و کاهش سطح کورتیزول در بدن استفاده کردد، بنابراین استفاده از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش مو ناشی از استرس عمل می کند.

مریم گلی زمانی که با روغن جوجوبا ترکیب شود بهتر عمل می کند. این دو ماده می توانند به تنظیم میزان تولید چربی بر روی پوست کمک کرده و از پوسته پوسته شدن پوست سر که به شکل دانه های ریز و چرب خود را نشان می دهند، جلوگیری کنند. برای کاهش استرس، که با ریزش مو همراه است، می توانید روغن مریم گلی را برای ماساژ شقیقه، پیشانی و حتی پاها استفاده کنید.

علف لیمو

اسانس علف لیمو دارای خواص شفا بخش است و به عنوان یک پاک کننده و ضدعفونی کننده موثر روی بدن عمل می کند. این ماده می تواند فولیکول های مو را تقویت و خارش و زخم پوست را تسکین دهد. در واقع، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که استفاده از روغن علف لیمو به طور قابل توجهی پس از هفت روز موجب کاهش شوره سر شده و پس از ۱۴ روز که به صورت موضعی استفاده می شود می تواند شوره را کاملا درمان کند.

برخی از مزایای علف لیمو عبارتند از:

  • توانایی آن به عنوان یک عامل بازدارنده برای شپش
  • کاهش استرسی که با ریزش مو همراه است
  • درمان سردرد

شما می توانید ۱۰ قطره روغن علف لیمو را به بطری شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید، یا می توانید ۲ الی ۳ قطره از آن را روی پوست سرتان ماساژ دهید. از این گیاه می توانید برای کاهش استرس و سم زدایی از فضای نیز استفاده کنید.

نعنا

روغن نعنا باعث تقویت پوست سر می شود و به علت خواص ضد عفونی کنندگی خود می تواند شوره سر و حتی شپش را درمان کند. تحقیقات نشان می دهد که روغن نعنا باعث افزایش رشد مو می شود. در یک مطالعه ی حیوانی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است مشخص شد که استفاده موضعی از روغن نعنا به مدت چهار هفته باعث افزایش اثرات رشد مو، افزایش ضخامت مو، تعداد فولیکول و عمق فولیکول می شود.

نعنا احساس خنکی را به هنگام استفاده موضعی به همراه دارد. اثرات آرام بخش آن کمک می کند تا التهاب پوست کم شود. علاوه بر استفاده از این روغن به عنوان یکی از روغن های گیاهی مفید برای مو می تواند از نعنا برای تقویت ذهن، بهبود خلق و خو، استرس و سردرد نیز استفاده کنید.

کافی است چند قطره از روغن این گیاه را به شامپو خود اضافه کنید.

۵ مزیت روغن های گیاهی مفید برای مو

تحریک رشد مو

در بین افراد مبتلا به ریزش مو جراحی کاشت مو و استفاده از محصولات ضد ریزش مو رایج است. اما اولین خط درمان در هنگام مبارزه با ریزش مو افزایش گردش خون، مبارزه با التهاب و یا اضافه کردن رطوبت به پوست و مو است.

چیز شگفت انگیز در مورد روغن های گیاهی مفید برای مو این است که چند قطره از آن ها می تواند تمام این کارها را برای شما انجام دهد. شما مجبور نیستید از محصولات حاوی مواد شیمیایی برای تحریک رشد مو استفاده کنید، روغن های ضروری مانند رزماری و چوب سدر را می توان به صورت موضعی برای کمک به جلوگیری از ریزش مو و معکوس کردن آن استفاده کرد.

درمان شوره سر

یکی دیگر از نگرانی های رایج در بین افراد از بین بردن شوره سر است. شوره سر یک اختلال پوستی است که ۵۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. شوره سر ناشی از تشکیل پوست مرده و در موارد شدیدتر، ارگانیسم هایی مانند مخمر است که این مشکل را تشدید می کنند. استفاده از این مواد، مضرات محصولات مراقبت از مو که حاوی مواد شیمیایی هستند و قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر را به همراه دارند را نیز کمتر می کنند.

خواص ملایم، شاداب کننده و مرطوب کننده روغن هایی مانند اسطوخودوس و مریم گلی به شما کمک می کند تا از شر شوره سر به طور طبیعی خلاص شده و پوست سرتان نرم و بدون خارش شود.

تغذیه موها

همه ما تصور می کنیم که برای داشتن موها صاف و نرم باید هزینه زیادی را صرف محصولات مراقبت از پوست کنیم. متأسفانه بسیاری از این محصولات آسیب بیشتری به مو وارد می کنند. به عنوان مثال، درمان کراتین حاوی مواد سمی مانند فرمالدئید است که یک عامل سرطان زا در انسان می باشد.

به جای این روش های معمول، استفاده از روغن های گیاهی مفید برای مو موها را قوی تر و سالم تر می کند. خواص آبرسان، تسکین دهنده و ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی این روغن ها به طور طبیعی برای تغذیه موها مفید است.

جلوگیری از چرب شدن مو

غدد سباسه یا غدد چربی مسئولیت حفظ سطح هیدراتاسیون مناسب پوست را با استفاده از تولید سبوم به عهده دارند. این غدد همان چیزی است که موهای شما را درخشان می کنند. اما وقتی که این غده ها روغن بیش از حد تولید می کنند، موها چرب می شوند. بعضی از اسانس های گیاهی مطرح شده در این مطلب مانند روغن نعنا، می توانند به شما در کنترل تولید سبوم کمک کرده و چربی موها را کم کنند.

کاهش فشار و استرس و عدم تعادل هورمونی

تحقیقات نشان می دهد که استرس با ایجاد عدم تعادل هورمونی با ریزش مو مرتبط است. استرس موجب التهاب می شود و باعث می شود که موها پیش از موعد ریزش خود، بریزند. آرامش و کاهش استرس ناشی از اسانس های گیاهی مانند اسطوخودوس و مریم گلی می توانند به معکوس کردن ریزش مو به طور طبیعی کمک کنند.