مصرف ماده معدنی روی و تاثیر آن بر روی DNA

روی یک ماده معدنی ضروری است که برای رشد بدن و محافظت از سیستم ایمنی آن ضروری است. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی افزایش مقدار کمی از روی در طول روز، می تواند بر روی محافظت از DNA تاثیر زیادی داشته باشد. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد نقش ماده معدنی روی و تاثیر آن بر روی DNA بیشتر صحبت کنیم و نتایج تحقیقاتی در این زمینه را بیان کنیم.

ماده معدنی روی برای رشد انسان در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی بسیار حیاتی است. این ماده در بسیاری از جنبه های متابولیسم سلولی و تقسیم سلولی دخالت دارند.

این ماده معدنی همچنین نقش مهمی در سنتز DNA، سنتز پروتئین و بهبود زخم دارد. روی می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو، که ممکن منجر به بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها می شود را محدود می کند.

مصرف ماده معدنی روی و تاثیر آن بر روی DNA
مصرف ماده معدنی روی و تاثیر آن بر روی DNA

روی و تاثیر آن بر روی DNA

با گذشت زمان و پیر شدن بدن، DNA ما رو به زوال می رود. اما بدن انسان همچنان توانایی بازسازی آن را تا اواخر بزرگسالی دارد. در واقع این ماده معدنی روی است که این توانایی را به بدن می دهد تا از پارگی و سائیدگی DNA جلوگیری کند.

مقدار مصرف استاندار روزانه از ماده معدنی روی، که توسط (NIH) توصیه می شود، ۸ میلی گرم برای زنان و ۱۱ میلی گرم برای مردان است، اگر چه این دستورالعمل با توجه به سن متفاوت است.

تحقیقات جدید در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان می دهد که مصرف اضافه ۴ میلی گرم در روز از روی می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت سلولی و مبارزه با عفونت ها داشته باشد.

محققان بیمارستان اوکلند موسسه تحقیقات UCSF در کالیفرنیا اقدام به تعیین تاثیر افزایش مقدار مصرف روی در رژیم غذایی بر عملکرد متابولیک در بدن کردند. رهبری این تحقیق را دانشمند ارشد جانت کینگ بر عهده داشت.

نتایج منتشر شده این تحقیق نشان می دهد افزایش میزان روی و اضافه کردن آن به مواد غذایی مانند گندم و برنج اثر مثبتی بر روی شاخص های عملکردی بدن انسان را نشان می دهد.

محققان برای این تحقیق که ۶ هفته ادامه داشت، ۱۸ مرد را در ۲ هفته ابتدایی با رژیم غذایی حاوی مقدار کمی روی تغذیه کردند. سپس به مدت ۴ هفته میزان روی مصرفی آن ها را ۱۰ میلی گرم در روز افزایش دادند.

قبل و بعد از رژیم غذایی، محققان شاخص های هموستاز روی و دیگر شاخص های سوخت و ساز بدن، از جمله آسیب به DNA، التهاب DNA و استرس اکسیداتیو را اندازه گیری کردند.

مطالعه تغییرات قابل توجهی در شاخص هموستاز روی را در بدن نشان دادند. دانشمندان دریافتند که افزایش در سطح کل روی جذب شده در بدن، باعث کاهش فرسودگی، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب به DNA می شود.

پس اگر می خواهید سالم باشید مصرف روی را در رژیم غذایی خود، افزایش دهید.