رژیم غذایی آرتریت به همراه معرفی مکمل های مفید برای این بیماری

آرتریت بیماری است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، اعتقاد بر این است که حدود ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان داروی آرتریت مصرف می کنند. متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا بر این باورند که بیش از ۵۲ میلیون نفر تنها در ایالات متحده از علائم آرتریت رنج می برند. ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم تا شما را با رژیم غذایی آرتریت و مکمل های مفید برای درمان این بیماری آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

آرتریت روماتوئید طبیعتا یک بیماری خود ایمنی است و در حقیقت از روده شروع می شود. این موضوع بسیاری از افراد را شگفت زده می کند. بنابراین می توان درمان های طبیعی آرتروز را با رژیم غذایی و مکمل های مناسب محقق کرد.

رژیم غذایی آرتریت

یک رژیم غذایی آرتریتی هوشمند باید پر از غذاهای ضد التهابی باشد. در اینجا غذاهایی که باید مصرف کنید را معرفی می کنیم.

غذاهای حاوی امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کنند. ماهی های وحشی، از جمله ماهی قزل آلا و سالمون اولین ماده غذایی است که باید در رژیم غذایی آرتریت بگنجانید. به غیر از ماهی، برای دریافت اسید های امگا ۳ می توانید از مواد غذایی زیر استفاه کنید:

  • گوشت گاو علف خوار
  • دانه کتان
  • دانه چیا
  • گردو

شما می توانید یک میان وعده سالم مانند چند عدد گردو و کشمش را مصرف کنید یا ماهی قزل آلا وحشی را برای شام بخورید و دانه های کتان و دانه های چیا را صبح ها همراه با صبحانه مصرف کنید. اما باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی آرتریت از اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده می کنید.

غذاهای حاوی سولفور بالا

دومین موردی که باید در رژیم غذایی آرتریت در نظر بگیرید، مصرف غذاهایی است که دارای گوگرد بالا هستند. گوگرد حاوی یک فرم متیل سولفونیل متیان (MSM) است که باعث کاهش التهاب مفصلی می شود و به بازسازی بافت های شما کمک می کند.

محققان Southwest College of Naturopathic Medicine and Health Sciences، اثربخشی MSM را در کاهش درد استئوآرتریت زانو بررسی کردند و دریافتند که MSM نسبت به دارونما موجب کاهش درد مفاصل و بهبود عملکرد می شود.

غذاهای دارای گوگرد زیاد مانند موارد زیر را در رژیم غذایی آرتریت خود بگنجانید:

  • پیاز
  • سیر
  • مارچوبه
  • کلم

می توانید سیر و پیاز را به غذاهایی مانند خورش اضافه کنید و مارچوبه و کلم را در کنار خوراک هایی مانند خوراک مرغ یا شینسل استفاده کنید. این غذاهای غنی از گوگرد باعث کاهش علائم آرتروز می شوند.

عصاره استخوان

ماده غذایی بعدی که باید به رژیم غذایی آرتریت خود اضافه کنید، عصاره استخوان است. قدرت شفابخش آب قلم یا همان عصاره استخوان بسیار قابل توجه است. این ماده یک نوع کلاژن است که حاوی اسید آمینه پرولین و گلیسین می باشد. هر دو ماده یعنی پرولین و گلیسین به بازسازی بافت ها کمک می کنند.

محققان تغذیه Weston A. Price Foundation توضیح داده اند که عصاره استخوان همچنین حاوی سولفات های کندرویتین و گلوکوزامین می باشد. این ترکیبات به عنوان مکمل های گران قیمت به منظور کاهش التهاب، درمان آرتریت و درد مفاصل به فروش می رسند.

برای درمان هر نوع انحطاط استخوان می توانید از این عصاره استفاده کنید. برای شروع کافی است که یک قلم گاو را در زودپز به مدت ۱۲ ساعت بپزید و آب آن را در بسته بندی های کوچک در فریزر گذاشته و در غذاهای از آن به عنوان قوام دهنده استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات

البته این آخرین باری نیست که شما باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد برای بیشتر بیماری ها مفید هستند. میوه ها و سبزیجات با آنزیم های گوارشی و ترکیبات ضد التهابی غنی شده اند. برخی از بهترین ها در این دسته عبارتند از:

  • پاپایا که حاوی پاپائین است.
  • آناناس که حاوی برملائین است.

هر دو این میوه ها باعث کاهش علائم التهابی آرتروز می شوند. دیگر میوه ها و سبزیجات خام نیز فوق العاده هستند.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۱ در نشریه Molecular Nutrition and Food Research نشان دادند که نشانگرهای التهابی هنگامی که به افراد شرکت کننده در آزمایش، پاپایا داده می شوند، کاهش می یابند. محققان معتقدند که پاپایا ممکن است باعث کاهش التهاب بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید شود. اگر چه به تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا نیاز است. پاپائین همچنین اثبات کرده است که به کاهش التهاب در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم یا آرتریت کمک می کند.

تحقیقات سال ۲۰۰۴ نشان داد در افرادی که از رژیم غذایی حاوی ویتامین C کمی استفاده می کنند (رژیمی که حاوی میوه و سبزیجات کمی است)، خطر ابتلا به پلی آرتریت که یک بیماری التهابی موثر بر روی مفاصل متعدد بدن است، بیشتر می باشد.

این ماده باید مقدار زیادی از رژیم غذایی ما را تشکیل دهد:

  • مواد غذایی ارگانیک و آلی
  • مواد غذایی غنی از امگا ۳
  • سبزیجات سالم
  • میوه های سالم
  • برخی از آجیل ها و دانه ها مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو

پرهیزهای غذایی

در رژیم غذایی آرتریت باید علاوه بر مصرف غذاهای بالا از مواد غذایی زیر نیز اجتناب کنید:

  • شکر: شکر بیش از حد باعث التهاب می شود.
  • روغن های هیدروژنه: روغن هیدروژنه، روغن سویا، روغن پنبه دانه، حتی روغن کلزا از روغن های التهابی هستند و باید از آن ها دور بمانید.
  • غلات متعارف: مصرف برخی از دانه ها مانند گلوتن، فراورده های آرد و محصولات گندم باعث التهاب مفصلی و بدتر شدن آرتروز می شود.

به پیشنهاد بیشتر متخصصان تغذیه برای رعایت رژیم غذایی آرتریت باید به طور کامل از این غذاها دور بمانید. علاوه بر این، اگر حساسیت دارید یا به بیماری خود ایمنی شدید مبتلا هستید، گاهی مصرف سبزیجات تاجریزی موجب افزایش علائم آرتریت می شود. بنابراین در صورت دارا بودن این شرایط از مصرف سبزیجات تاجریزی نیز اجتناب کنید.

بهترین مکمل های مفید برای آرتریت

در حال حاضر، بهترین مکمل ها در درمان طبیعی آرتریت به کمک رژیم غذایی آرتریت به شرح زیر است.

روغن ماهی

مکمل روغن ماهی اولین مکمل مفید برای درمان آرتریت است. روغن ماهی از بسیاری جهات از جمله درمان آرتریت برای بدن مفید است. یک مطالعه ۱۸ ماهه که در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است، به بررسی چگونگی برخورد روغن گاو زبان و روغن ماهی با یکدیگر در درمان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید پرداخته است. در این تحقیق کشف شد که تمام سه گروه (یکی از گروه ها از روغن ماهی، یکی از روغن گاو زبان و یکی از هر دو استفاده کرده بودند.) کاهش قابل ملاحظه ای را در فعالیت های بیماری خود تجربه کردند.

بنابراین توصیه می شود که در روز ۱۰۰۰ میلی از روغن ماهی با کیفیت بالا استفاده کنید.

زردچوبه

مکمل دومی که باید برای درمان علائم این بیماری استفاده کنید، زردچوبه است. زردچوبه یک گیاه ضد التهابی قوی است. مطالعه ای در ژاپن ارتباط این ادویه را با اینترلوکین ۶ که یک سیتوکین التهابی شناخته شده در فرآیند روماتیسم روماتوئید است مورد بررسی قرار داد و کشف کرد که زردچوبه به طور قابل توجهی این نشانگرهای التهابی را کاهش می دهد. این نتیجه نشان می دهد که استفاده از زردچوبه به طور منظم می تواند یک استراتژی قوی برای جلوگیری از شروع آرتریت و رشد آن باشد.

شما می توانید زردچوبه را به صورت مکمل از داروخانه تهیه کرده و مصرف کنید یا آن را به شکل ادویه در تمام غذاها استفاده کنید. توصیه می شود روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی گرم زردچوبه استفاده کنید.

آنزیم های پروتئولیتیک

سومین ماده یا مکمل فوق العاده که باید در رژیم غذایی آرتریت استفاده کنید، آنزیم های پروتئولیتیک است. آنزیم های پروتئولیتیک مانند برملائین غنی از منافع ضد التهابی هستند. این مکمل ها را باید با معده خالی مصرف کنید و احتمالا مصرف آن ها همراه با روغن ماهی، موثرترین راه برای آرام شدن سریع تر علائم آرتریت است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Rheumatology نشان داد که آنزیم های پروتئولیتیک به کاهش التهاب کمک کرده و درد آرتریت ناشی از کلاژن را درمان می کنند.

گلوکوزامین

گلوکوزامین کاندرویتین یا گلوکوزامین سولفات برای درمان علائم این بیماری بسیار موثر است. این ماده در واقع نوعی از مواد مغذی و چیزهایی که برای بازسازی مفاصل سالم نیاز دارید را ارائه می کند. این بدان معناست که گلوکوزامین درمان طبیعی برای استخوان و درد مفاصل است.

MSM

MSM نوعی از گوگرد است که می توانید در فرم مکمل آن را مصرف کنید. همانطور که قبلا گفته شد گوگرد برای درمان این بیماری موثر است، به همین دلیل غذاهای غنی از گوگرد در درمان آرتریت موثر هستند.

بنابراین، اگر از آرتروز رنج می برید، با رعایت نکات بالا و محقق ساختن رژیم غذایی آرتریت بیماری خود را تا حدود زیادی کنترل کنید.