بهترین مکمل ها و رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر بیماری زوال عقل است که در آن فرد بیمار کم کم دچار فراموشی می شود. متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است به رژیم غذایی نیاز داشته باشند. در ادامه این مطلب نکاتی را در مورد رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر ارائه کرده ایم.

ویژگی های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر باید شامل ویژگی های زیر باشد:

  • غذاهای آنتی اکسیدان از جمله میوه هایی مانند زغال اخته، گیلاس و گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند کدو و فلفل برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید است.
  • غذاهای غنی از ویتامین B و کلسیم، مانند بادام، حبوبات، غلات، سبزیجات تیره مانند اسفناج و کلم پیچ و سبزیجات دریایی مانند اشنه دریایی در رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر نقش مهمی دارند.
  • خوردن غذاهای با فیبر بالا، از جمله لوبیا، جو و سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین توصیه می شود.
  • افراد مبتلا باید از مصرف غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید، پاستا و به ویژه شکر اجتناب کنند.
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و مصرف بیشتر گوشت بدون چربی و گوشت ماهی های آب سرد.
  • استفاده از روغن های سالم در پخت و پز مانند روغن زیتون و روغن کنجد
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده که حاوی چربی ترانس هستند خودداری کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

طبق آخرین تحقیقات علاوه بر نکات ذکر شده در بالا که باید در رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر رعایت شود، مکمل های ذکر شده در ادامه این مطلب ممکن است علائم آلزایمر را کم کند. اگر چه برای اثبات دقیق تر نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از هر رژیم و ماده ای باید با پزشک مشورت کنید.

  • فسفاتیدیلسرین در برخی از تحقیقات نوید دهنده خبرهای خوب برای افراد مبتلا به آلزایمر بوده است. فسفاتیدیلسرین ماده ای است که در مغز یافت می شود. بر طبق مطالعات متعدد این ماده ممکن است سطح مواد شیمیایی مغز که با حافظه در ارتباط هستند را بالا ببرد. محققان معتقدند که این ماده برای افرادی که علائم خفیف آلزایمر را دارند بیشتر مفید است. تحقیقات نشان داده که مکمل حاوی فسفاتیدیلسرین علائم را در این افراد بعد از حدود ۱۶ هفته بهبود داده است. این مکمل ممکن است در تداخل با رقیق کننده های خون مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا آسپرین و همچنین عصاره گیاه ژینکو باشد. در هر دو مورد، خطر خونریزی می تواند افزایش یابد. فسفاتیدیلسرین قادر است در برخی از افراد بی خوابی ایجاد کند و با داروهای دیگر بیماری آلزایمر و آب سیاه در تداخل باشد. پس حتما قبل از استفاده از این مکمل از پزشک سوال کنید.
  • آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر گسترش بیماری های زوال عقل از مغز محافظت کنند. آنها حتی ممکن است پیشرفت زوال عقل را کند کنند. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که ویتامین E در ترکیب با Aricept، زوال ذهنی را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کند می کند. آنتی اکسیدان دیگر، کوآنزیم Q10، ممکن است در اکسیژن رسانی به مغز و لخته شدن خون کمک کننده باشد. بنابراین در زمان استفاده از این مکمل رقیق کننده های خون دیگر کارایی ندارد. توت سیاه از منایع غنی آنتی اکسیدان است. سعی کنید روزانه نصف فنجان توت سیاه منجمد مصرف کنید. انجماد آنها کمک می کند تا بدن بهتر آنتی اکسیدان ها را جذب کند.
  • ویتامین های مانند بیوتین (۳۰۰ میکروگرم)؛ ویتامین B1 حدود (۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم)، ویتامین B2 حدود (۵۰ میلی گرم)، ویتامین B6 حدود (۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم)، ویتامین B12 حدود (۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم) و اسید فولیک (۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم) برای بیماران آلزایمری مفید است. هیچ شواهد علمی نشان نمی دهد که این ویتامین ها تاثیر مستقیمی بر روی بیماری دارند. اما ویتامین B12 و اسید فولیک سطح اسید آمینه در خون را که اغلب در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بالا است، کاهش می دهد.
  • مصرف ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم در روز از ماده معدنی روی که اغلب در افراد مسن کم است، ممکن است به بهبود حافظه کمک کند.