رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آسیت (آب آوردن شکم)

آب ‌آوردگی شکم یا آسیت اغلب در افراد مبتلا به بیماری کبدی دیده می شود. این بیماری ناخوشایند منجر به تجمع مایع در حفره صفاقی شکم می شود. این حفره فضایی در شکم و بین اندام های شکمی شما است. معمولا رژیم کم سدیم برای افراد مبتلا به آسیت توصیه می شود. پیش از انجام تغییرات در مورد مواد مصرفی خود، با پزشک درباره نیازهای رژیمی مشورت کنید. اما به طور کلی رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آسیت باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به آن ها اشاره می کنیم.

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آسیت

مقدار سدیم

آسیت باعث می شود که بدن شما سدیم را در خود حفظ کند. این فرایند به نوبه ی خود منجر به احتباس مایعات می شود. محدود کردن مصرف روزانه سدیم ممکن است باعث جلوگیری از تجمع مایعات در اطراف شکم شود. بسته به درجه آسیت  ممکن است نیاز به محدودیت مصرف روزانه سدیم از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز داشته باشید. ۱ قاشق چای خوری نمک حاوی ۲۴۰۰ میلی گرم سدیم است.

غذا های حاوی سدیم بسیار بالا

در حالی که نمکی که به غذا اضافه می کنیم یک منبع سدیم در رژیم غذایی است، بیشتر سدیمی که مصرف می کنید از غذاهای فرآوری شده ه دست می آید. علاوه بر اضافه نکردن نمک به غذا، باید از مصرف غذاهای کنسرو شده، غذاهای یخ زده، میان وعده های آماده، محصولات پخته شده و غذاهای طعم دار شده با طعم دهنده های مصنوعی نیز برای محدود کردن مصرف سدیم اجتناب کنید. گوشت دودی و پنیر و هم چنین گوشت های فراوری شده مانندسوسیس نیز سدیم بالایی دارند. علاوه بر این، شما بایستی از مصرف چاشنی های حاوی سدیم بالا مانند کچاپ، سس سالاد، سس سویا، سس باربکیو و هر گونه طعم دهنده حاوی نمک، مانند پودر سیر نمکی اجتناب کنید. ترشی و زیتون نیز دارای سدیم بالایی هستند. توصیه می شود برچسب های غذایی را برای اطلاع از میزان سدیم موجود در غذاها مطالعه کنید. غذاهایی که حاوی کمتر از ۱۴۰ میلی گرم سدیم در هر وعده غذاهای می باشند، کم سدیم محسوب می شوند.

غذاهای با سدیم پایین

شما می توانید میزان مصرف سدیم خود را با خوردن غذاهای تازه ای که خودتان آماده می کنید محدود کنید. میوه ها، سبزیجات و گوشت های تازه مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی به طور طبیعی حاوی سدیم کمی هستند. برنج ساده، ماکارونی و غلات دیگر مانند ارزن و کینوا نیز به طور طبیعی حاوی سدیم کمی هستند. بعضی از نان ها و غلات، منبع سدیم هستند. برای پیدا کردن کمترین مقادیر سدیم، برچسب روی غذاها را بخوانید. از آب لیمو، سرکه، سیر، پیاز و گیاهان و ادویه جات برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

محدودیت سیالات

به گفته کلینیک کلیولند، همه افراد مبتلا به آسیت نیازی به محدود کردن مقدار مایعات خود ندارند. اما در بعضی موارد ممکن است این کار لازم باشد. پزشک شما میزان مایعاتی را که برای شما مضر نیست را تعیین می کند. علاوه بر نوشیدنی هایی مانند آب و آب میوه، موادی مانند بستنی، ژلاتین، ماست، سوپ، سس و میوه های آبدار مانند هندوانه نیز جزو مایعات در نظر گرفته می شوند و ممکن است لازم باشد برای رعایت رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آسیت مصرف آن ها را محدود کنید.