رژیم غذایی مناسب پوست

داشتن پوستی روشن و شفاف نشان دهنده سلامت و زیبایی شماست. عوامل متعددی مانند تغذیه مناسب، هیدراته بودن، خواب خوب، ورزش کردن، پاک کردن پوست، مرطوب نگهداشتن و محافظت در مقابل خورشید، در ایجاد این ظاهر نقش دارند. اگر می خواهید بدانید یک رژیم غذایی مناسب پوست برای داشتن پوستی روشن و شفاف چه ویژگی هایی دارد، با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

پوست بزرگترین عضو بدن شماست و سلامت و زیبایی آن نشان دهنده سلامت درونی شماست. یک رژیم غذایی مناسب پوست و منحصر به فرد، به شما کمک کند تا پوستی طبیعی و سالم داشته باشید. در تهیه این رژیم از نکات زیر بهره ببرید.

رژیم غذایی مناسب پوست

آنتی اکسیدان ها، موادی هستند که مانع از آسیب سلولی  می شوند و موجب افزایش توانایی آنها در  روند بهبودی پوست می شوند. میوه ها و سبزیجات تازه رنگارنگ پر از ویتامین A و C و آنتی اکسیدان هستند. برای به دست آوردن این مواد همیشه در رژیم غذایی خود هویج، انبه، گوجه فرنگی، انواع توت ها، کلم بروکلی، هندوانه، اسفناج، مرکبات، فلفل و نارگیل را در نظر بگیرید.

همچنین بتاکاروتن فعال در ویتامین A می تواند از پوست محافظت کند تا از آسیب های خورشید و دیگر عوامل زیست محیطی جلوگیری کند. آووکادو حاوی ویتامین های A، D و E است؛ قارچ ها، ماست، نان های کامل دانه و غلات، تخم مرغ و مرغ دارای ویتامین های B بالا هستند. همچنین سلنیوم را با مصرف قارچ، سیر، دانه کنجد، بادام زمینی و مارچوبه به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شواهدی وجود دارد که افراد دارای سطوح بالاتری از سلنیوم در رژیم غذایی احتمالا کمتر به سرطان پوست مبتلا می شوند.

هیدراته کردن

پوست صاف و شفاف بر اساس یک سیستم حذف مواد مضر درست، کار می کند. مواد غذایی با فیبر زیاد مانند غلات و حبوبات به کبد و کولون کمک می کنند تا مواد سمی را از بین ببرند. همچنین مصرف آب برای کمک به جریان یافتن مواد مغذی و از بین بردن مواد سمی مهم است. آب لیمو را به آب خود اضافه کنید تا قدرت پاکسازی بدنتان را افزایش دهید و همینطور از منافع ویتامین C موجود در آن نیز بهرمند شوید. همچنین آب هندوانه دارای ویتامین A و B و C است و در زمینه هیدراته کردن بدن بسیار موثر است. در نهایت یکی دیگر از نوشیدنی های جایگزین که دارای آنتی اکسیدان های قوی بوده، چای سبز است.

چربی های خوب

بعضی از غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان های زیاد هستند دارای اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ نیز هستند. این مواد مغذی باعث جلوگیری از التهاب، خارش و خشک شدن پوست می شوند. رژیم غذایی منحصر به فرد شما باید حاوی روغن زیتون، دانه یا روغن کتان، ماهی قزل آلا و ماهی تن باشد. همینطور دانه های گردو، بادام، کدو تنبل، آفتابگردان و کتان نیز حاوی مقدار زیادی چربی های مفید هستند که موجب ایجاد پوستی صاف می شوند.

موارد احتیاطی

تمام غذاهای فرآوری شده را از برنامه غذایی خود حذف کنید و از خوردن آنها برای حفظ آنزیم و ویتامین های مورد نیاز بدن اجتناب کنید. بعضی پوست ها ممکن است به غذاهای تند، گرم و محرک ها مانند الکل و نوشیدنی های کافئین دار حساس باشد و دچار کم آبی شوند. شکل ظاهری پوست هنگامی که دچار کمبود آب باشد تغییر می کند و مویرگ های صورت خود را نمایان می کنند. پس در صورت استفاده از این غذاها باید آب بیشتری مصرف کنید.

همچنین در حالی که ویتامین D ناشی از خورشید بسیار مفید است؛ قرار گرفتن در معرض آفتاب را باید به حداقل برسانید؛ چراکه به پوست آسیب می زند.

در نهایت ورزش منظم اجازه می دهد اکسیژن و مواد مغذی موجود در خون به مویرگ های داخل پوست بهتر برسند و سلول های پوستی بهتر تغذیه شوند. خواب نیز باعث می شود که سلول ها و بافت های بدن بهبود یابد. فقدان ورزش یا خواب کافی کیفیت پوست شما را کاهش می دهد.

لوازم آرایشی

لوازم آرایشی و لوسیون که به پوست شما اعمال می شود هم به عنوان غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید در نظر بگیرید؛ زیرا به بدن شما جذب می شوند. در نتیجه بهتر است محصولات بدون الکل و مواد تشکیل دهنده مضر را انتخاب کنید.

روغن نارگیل پر از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است. این روغن یک مرطوب کننده موثر است که به طور مستقیم می توانید آن را روی پوست خود استفاده کنید.

ماسک های صورت مبتنی بر مواد غذایی می توانند پوست را به خوبی تغذیه کنند. آووکادو با یک قاشق غذاخوری عسل شل شده و یک قاشق چای خوری روغن تخم کتان، پوست را نرم می کند.

همچنین یک ماسک از آبلیمو و گل رز یا یک رب از برگ های نعناع ممکن است اثر روشن کننده ای بر روی پوست های تیره و آسیب دیده خفیف داشته باشد.

توجه کنید که هر مدل ماسک را بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم بشویید.