رگ های قرمز روی صورت ؛ علل و روش های درمان این ضایعات

رگ های قرمز روی صورت بر اثر پارگی عروق خونی زیر پوست ایجاد می شوند. شکل ظاهری آن ها قرمز است و شبیه به واریس های عنکبوتی می باشند. واریس های عنکبوتی معمولا روی صورت یا پاها یافت می شوند، هرچند ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند. به غیر از تغییر ظاهر پوست، این عارضه علائم دیگری ندارد.

در این مقاله مجله پیام سلامت ما در مورد علل و درمان های پزشکی رگ های قرمز روی صورت صحبت خواهیم کرد. ضمن این که روش های درمان خانگی و زمانی که باید به دلیل ایجاد این عارضه به پزشک مراجعه کنید را نیز تشریح خواهیم کرد.

علل ایجاد رگ های قرمز روی صورت

رگ های قرمز روی صورت می توانند در هر کسی و در هر سنی ایجاد شوند. اما برخی افراد بیشتر از دیگران به این عارضه مبتلا می شوند.

برخی از علل ایجاد رگ های قرمز روی صورت عبارتند از:

  • ژن ها: افرادی که اعضای خانواده شان این رگ ها را روی صورت دارند بیشتر از دیگران احتمال دارد دچار این عارضه شوند.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آسیب ناشی از نور خورشید می تواند عروق خونی را بزرگ کرده و به سطح پوست نزدیک کند.
  • تغییرات آب و هوایی: تغییرات شدید در آب و هوا ممکن است بر گردش خون در بدن تاثیر بگذارد و سبب بروز واریس روی صورت شود.
  • تغییرات فشار: تغییرات شدید و ناگهانی در فشاری که روی رگ ها است ممکن است سبب پارگی عروق خونی کوچک شود. عطسه یا استفراغ شدید می تواند این تغییر را در فشار ایجاد کند.
  • بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث پارگی رگ های خونی شود. واریس های عنکبوتی مرتبط با بارداری معمولا پس از زایمان ناپدید می شوند.
  • تحریک کننده های محیطی: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و یا آلودگی های محیطی می تواند به پوست آسیب برساند و عروق خونی را بیشتر نمایان کند.
  • روزاسه: این بیماری شایع پوستی باعث می شود که پوست برافروخته و قرمز به نظر برسد. افراد مبتلا به روزاسه اغلب واریس عنکبوتی را تجربه می کنند.
  • مصرف الکل: الکل می تواند رگ های خونی را به طور موقت گشاد کند. مصرف مشروبات الکلی ممکن است منجر به پارگی رگ های خونی و ایجاد قرمزی روی صورت شود.
  • جراحات: آسیب های وارده به سر نیز ممکن است باعث ایجاد رگ های قرمز روی صورت شود. در این مورد، عروق خونی اغلب پس از کبودی بهبود می یابند.

روش های درمان رگ های قرمز روی صورت

پزشک معمولا می تواند پارگی خفیف رگ های خونی کوچک را با معاینه بصری تشخیص دهد. طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای از بین بردن این نوع قرمزی روی صورت وجود دارد. اما همه درمان ها برای همه افراد مناسب نیستند. بنابراین ممکن است برای درمان نیاز باشد چندین روش را امتحان کنید.

رتینوئید ها

کرم های حاوی رتینوئید برای بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شوند. پزشک ممکن است رتینوئیدها را برای برخی از افراد مبتلا به وریدهای عنکبوتی تجویز کند. رتینوئید ها برای درمان مفید هستند. اما ممکن است پوست را خشک کنند و باعث خارش و قرمزی شوند.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی با استفاده از تزریق مواد اسکلروزان در طی چند هفته منجر به بهبود ورید های عنکبوتی می شود. مواد تزریقی کمک می کنند تا عروق خونی از بین بروند و از سطح پوست حذف شوند. برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از این روش ناراحتی و درد را تجربه کنند. اما این عوارض جانبی باید ظرف چند روز کم شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی با استفاده از نور لیزر رگ های پاره شده را از بین می برد. با این حال، لیزر درمانی می تواند به پوست آسیب برساند. این روش نیز بسیار گران بوده و شاید لازم باشد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه هزینه زیادی را صرف کنید.

روش IPL

روش IPL درمانی است که با استفاده از چراغ های خاص که نورشان بدون آسیب رساندن به لایه بالایی به لایه عمیق پوست نفوذ می کند انجام می شود. این درمان ممکن است به معنی کاهش زمان بهبودی و آسیب کمتری به پوست باشد.

درمان IPL به روش مشابه با لیزر درمانی عمل می کند. اگر چه در این روش برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز به تعداد جلسات زیاد می باشد.

درمان های خانگی رگ های قرمز روی صورت

در برخی موارد، درمان های خانگی ممکن است به جلوگیری یا کاهش رگ های خونی قرمز روی صورت کمک کنند. داروهای خانگی معمولا هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کنند، اما اگر از دارو یا گیاهی که در ادامه این مطلب ذکر کرده ایم تا به حال استفاده نکرده اید بهتر است قبل از استفاده گسترده از آن، تست حساسیت را انجام دهید.

اجتناب از استفاده از آب گرم

پوست صورت حساس است و گرمای بیش از حد ممکن است رگ های خونی را پاره کند. بنابراین برای شستشن صورت سعی کنید از آب گرم استفاده نکنید. استفاده از آب سرد یا ولرم برای شستن بدن و صورت ممکن است در جلوگیری از آسیب به عروق خونی نقش داشته باشد.

کمپرس آب سرد

توصیه می شود که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کمپرس آب سرد روی پوست استفاده کنید. سرما عروق خونی را تنگ کرده و ظاهر قرمز رگ های پاره شده را بهبود می دهد.

روغن آرنیکا

روغن آرنیکا یا محصولات حاوی آرنیکا ممکن است باعث کاهش وریدهای عنکبوتی شوند. این روغن ممکن است در بعضی از افراد واکنش حساسیتی ایجاد کند. بنابراین حتما قبل از استفاده از آن تست حساسیت را انجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب برای کاهش قرمزی پوست مفید است. کافی است که یک تکه پنبه را در این ماده خیس کنید و آن را روی رگ های پاره شده بمالید.

عنبر سائل

عنبر سائل یک ماده قابض طبیعی است که ممکن است باعث کاهش وریدهای عنکبوتی شود. این ماده حاوی تانن هایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است منافذ پوست را کوچک تر کنند.

آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا ممکن است در درمان قرمزی پوست مفید باشد. تحقیقات نشان داده اند که آلوئه ورا می تواند قرمزی پوست را مانند کرم دارویی هیدروکورتیزون کاهش دهد. این ماده سلول های پوست را خشک می کند. افرادی که از آلوئه ورا روی پوست استفاده می کنند، باید بعد از هر بار استفاده، مرطوب کننده نیز مصرف کنند.

ویتامین سی

مصرف مکمل ویتامین C ممکن است باعث بهبود رگ های قرمز روی صورت شود.

یک مطالعه نشان داد که ویتامین C در حفظ سلامت رگ های خونی نقش مهمی دارد. ویتامین C ممکن است به محافظت از خاصیت الاستیکی رگ های خونی و کلاژن سازی در سلول ها کمک کنند.

گیاهان

تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از گیاهان ممکن است اثر ضد التهابی روی پوست داشته باشند. گیاهانی که ممکن است در درمان رگ های قرمز روی صورت نقش داشته باشند عبارتند از:

  • مریم گلی
  • گل همیشه بهار
  • جو دو سر
  • بومادران
  • ریشه ختمی
  • بابونه

روش های پیشگیری از ایجاد رگ های قرمز روی صورت

گام هایی که می توانند برای جلوگیری از ایجاد واریس های عنکبوتی روی صورت استفاده شوند عبارتند از:

  • اجتناب از گرمای شدید: درجه حرارت بسیار بالا، مانند هوایی که در سونا وجود دارد ممکن است رگ های خونی را باز کند و احتمال ظاهر شدن ورید های عنکبوتی را افزایش دهد.
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید: استفاده از کرم های ضد آفتاب و کلاه می تواند به کاهش احتمال وریدهای عنکبوتی کمک کند. همچنین باید در اواسط روز، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب شود.
  • اجتناب از مصرف وازودیلاتورها: وازودیلاتورها عروق را با خون پر می کنند و ممکن است رگ های عنکبوتی را بیشتر نمایان کنند. گشاد کننده های عروق رایج شامل کافئین، غذاهای تند و الکل هستند. حتی نوشیدن الکل نیز می تواند باعث ایجاد قرمزی و نمایان شدن رگ های خونی در برخی افراد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

رگ های عنکبوتی هیچ آسیبی یا علائم اضافی را در بدن ایجاد نمی کنند. افرادی که با ظهور وریدهای عنکبوتی مواجه می شوند باید سعی کنند علت مستقیم را تعیین کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید شدن آن ها انجام دهند.

در برخی موارد، نمایان شدن رگ های قرمز روی صورت ممکن است نشانه ای از بیماری های زمینه ای باشند. اگر علت بروز این قرمزی مشخص نبود باید برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از درمان های دارویی و داروهای خانگی می توانند به کاهش و یا رفع مشکل رگ های قرمز روی صورت کمک کنند. ضمن این که این روش ها بر ارتقاء سلامت کلی پوست نیز تاثیر می گذارند.