خواص درمانی و اثبات شده زردچوبه و عسل

ترکیبی از عسل خام و زردچوبه دارای خواص زیادی است. این ترکیب می تواند برای درمان عفونت های باکتریایی و ویروسی به کاربرده و به عنوان یک دارو ضد التهابی برای کاهش آلرژی فصلی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن استفاده شود. این مخلوط طبیعی باعث افزایش باکتری های مفید در روده می شود و می تواند هضم را بهبود بخشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص درمانی زردچوبه و عسل صحبت می کنیم.

فواید زردچوبه و عسل

خواص عسل

مطالعات مربوط به عسل نشان می دهند که این ماده دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد تومور است. عسل دارای اثر ضد باکتریایی بر روی گونه های مختلف باکتری مانند E. coli، Salmonella enterica و Staphylococcus aureus است. تحقیقات علمی منتشر شده در مورد خواص عسل خام نشان داده است که این ماده حاوی آنتی اکسیدان های قوی است.

مصرف عسل خام همچنین می تواند هضم را بهبود بخشد. زیرا این ماده می تواند میکروب های مفید روده را متعادل کند. تحقیقات نشان داده اند که عسل حاوی بیش از ۱۸۰ ترکیب مفید است که بعضی از آنها سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند.

عسل می تواند به بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از بیماری های قلبی نیز کمک کند. بررسی بسیاری از مطالعاتی که در مورد تاثیرعسل بر روی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بوده است نشان می دهد که آنتی اکسیدان های طبیعی در این ماده اثر محافظتی بر روی قلب دارند.

تحقیقات نشان داده اند که عسل در سرکوب سرفه نسبت به شربت ضد سرفه بهتر عمل می کند. در یک آزمایش، خواص عسل سیاه با داروی ضد سرفه دکسترومتورفان مقایسه شد. نتایج نشان داد که عسل در کاهش سرفه شبانه در کودکان موثرتر از این دارو است.

در سال ۲۰۱۸، تحقیقات National Health Service در انگلستان نشان داد که مصرف یک قاشق عسل برای درمان سرفه حاد نسبت به آنتی بیوتیک موثرتر است. پزشکان برای درمان علائم سرفه مصرف عسل و آب گرم را توصیه می کنند.

دیگر خواص عسل

قدرت عسل خام برای تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به کاهش علائم واکنش های آلرژیک نیز کمک کند. یک تحقیق علمی نشان داد که مصرف حدود یک قاشق غذا خوری عسل خام ۳ تا ۴ بار در روز به بهبود علائم رینیت آلرژیک (تب یونجه) کمک می کند. پس از ۴ هفته درمان با عسل، علائم تب یونجه بهبود قابل توجهی یافت. در واقع در این شرایط عسل مانند آنتی هیستامین موثر بود.

خواص زردچوبه

زردچوبه خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. کورکومین عامل اصلی فعال در زردچوبه است که خواص این ماده را تشکیل می دهد. مطالعات متعدد نشان داده اند که کورکومین قادر به کشتن باکتری ها و ویروس ها نیست.

گزارش سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی کورکومین مزایای متعددی برای بدن دارد. تحقیقات نشان داده اند که بیش از ۱۰۰ عنصر زیستی فعال در زردچوبه وجود دارد.
کورکومینوئید یکی از ترکیبات قوی در زردچوبه است. یکی از کورکومینوئید ها نیز کورکومین است که در تهیه بسیاری از مکمل ها از آن استفاده می شود.

توانایی کاهش التهاب یکی از مهمترین خواص کورکومین برای بدن می باشد. بررسی سیستماتیک آزمایشات انجام شده در مورد خواص کورکومین نشان داد که کورکومین دارای فعالیت ضد التهابی است. کورکومین مولکول های خاصی را مهار می کند که در التهاب نقش دارند.

در واقع، برخی از تحقیقات علمی نشان داده اند که کورکومین ممکن است به اندازه بعضی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپیرین در کنترل التهاب موثر باشد.

تحقیقات منتشر شده در مجله International Journal of Cardiology گزارش داد که کورکومین به محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. زیرا این ماده از لخته شدن خون جلوگیری کرده، ضربان قلب را تنظیم می کند و اثر التهاب را بر روی قلب کاهش می دهد.

دیگر خواص زردچوبه

زردچوبه مزایای بسیاری برای سیستم گوارش دارد و می تواند به بهبود سلامت معده کمک کند. مصرف منظم زردچوبه می تواند به درمان بیماری های گوارشی مزمن کمک کند. به عنوان مثال، یک بررسی پزشکی نشان داد که کورکومین می تواند در درمان زخم های دستگاه گوارش موثر باشد، علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد، علائم بیماری کرون را بهبود بخشد و ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که اثر ضد التهابی کورکومین می تواند برای محافظت از کبد در برابر آسیب ناشی از مصرف الکل، مصرف بیش از حد آهن و کاهش جریان صفراوی مفید باشد. اثر سم زدا کورکومین نیز برای سلامت کبد مفید است.

مجله Molecules گزارش داد که دانشمندان ۴۰ سال است که در حال بررسی اثر کورکومین بر روی درمان سرطان هستند. نتایج این تحقیقات نشان داده است که در تست های آزمایشگاهی، کورکومین توانایی پیشگیری از رشد تومورها را دارد و گسترش آن ها را مهار می کند.

یک روش بسیار عالی برای افزایش خواص زردچوبه یا کورکومین این است که همراه با این ادویه، فلفل سیاه نیز مصرف کنید. تحقیقات انجام شده در مورد کورکومین نشان می دهند که جذب این ماده در بدن بسیار کم است. با این حال، اضافه کردن پپرین یا فلفل سیاه به کورکومین جذب آن را تا ۲۰۰۰٪ افزایش می دهد.

خواص درمانی و اثبات شده زردچوبه و عسل
خواص درمانی و اثبات شده زردچوبه و عسل

دستور تهیه ترکیب زردچوبه و عسل

مواد مورد نیاز

  • ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس) عسل خام
  • ۱ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق غذا خوری فلفل سیاه (برای بهینه سازی جذب زردچوبه و افزایش قابلیت زیستی این ماده در بدن)
  •  

برای افزایش خواص ترکیب زردچوبه و عسل می توانید از مواد زیر نیز در این ترکیب استفاده کنید:

  • ۱ قاشق چای خوری آبلیمو
  • ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب فیلتر نشده

طرز تهیه

  • پودر زردچوبه و فلفل سیاه را به عسل اضافه کنید آن قدر هم بزنید تا ترکیب صاف شود.
  • اگر از آبلیمو و سرکه سیب نیز استفاده می کنید، آنها را نیز بعد از حل شدن زردچوبه و فلفل در عسل به ترکیب اضافه کنید.
  • مخلوط را در ظرف شیشه ای بریزید و آن را در یخچال نگه دارید.
  • ماندگاری این ترکیب حدودا ۲ هفته است.

دستورالعمل استفاده

مقدار مصرف ترکیب زردچوبه و عسل بستگی به نیازبدن و مشکلی دارد که می خواهید با این ترکیب آن را درمان کنید.

  • برای حمایت کلی از سیستم ایمنی و بهبود آلرژی فصلی، روزانه ۱ قاشق غذا خوری از ترکیب زردچوبه و عسل استفاده کنید.
  • اگر به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شده اید، در روز اول هر یک ساعت یک بار حدودا نصف قاشق چای خوری از این ترکیب استفاده کنید. در روز دوم، نیمی از قاشق چای خوری را هر ۲ ساعت یک بار مصرف کنید. در روز سوم، نصف قاشق چای خوری ترکیب زردچوبه و عسل را ۳ بار در روز بخورید.
  • اگر در معرض یک بیماری تنفسی مانند آسم، برونشیت و مشکلات ریوی هستید، نصف قاشق چای خوری از این ترکیب را سه بار در روز مصرف کنید.
  • باید ترکیب زردچوبه و عسل را در دهان خود نگه دارید تا کاملا حل شود.

نکات مهم در مورد مصرف ترکیب زردچوبه و عسل

  • این ترکیب را می توانید روی نان تست نیز بمالید و به عنوان صبحانه استفاده کنید.
  • حتی می توانید از این ترکیب به عنوان یکی از مواد اولیه در تهیه کیک های خانگی نیز استفاده کنید.
  • از مخلوط زردچوبه و عسل گاهی برای تهیه چای یا یک تونیک گرم استفاده می شودد. اگر آبلیمو نیز به این ترکیب اضافه کنید، دمنوش خوشمزه ای خواهد شد. کافی است که فقط یک قاشق غذا خوری ترکیب زردچوبه و عسل را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و در طول روز آن را مصرف کنید.

هشدارها

افرادی که مشکلات کیسه صفرا دارند نباید زردچوبه استفاده کنند. این ادویه باعث انقباض عضلات کیسه صفرا می شود. همچنین فشار خون و میزان قند خون را کاهش می دهد. درست است که این ماده بر روی قند خون و فشار خون تاثیر مثبت دارد، اما اگر فشار خون پایین یا مشکلاتی در میزان قند خون خود دارید، قبل از مصرف این ماده ابتدا با پزشک مشورت کنید.

استفاده از عسل برای کودکان زیر ۱۲ ماه توصیه نمی شود. اگر آلرژی به گرده دارید، باید از مصرف عسل اجتناب کنید.

منابع:

  1. The Potential Role of Honey and its Polyphenols in Preventing Heart Diseases: A Review
  2. Identification and quantification of antioxidant components of honeys from various floral sources
  3. Ingestion of honey improves the symptoms of allergic rhinitis: evidence from a randomized placebo-controlled trial in the East coast of Peninsular Malaysia
  4. The protective role of curcumin in cardiovascular diseases
  5. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers
  6. Pharmacological actions of curcumin in liver diseases or damage