همیشه بیش از پیش بر مراقبت از پوست تاکید می شود. چون پوست اولین لایه دفاعی بدن در برابر میکروب ها و عفونت ها است و اندام داخلی را از آسیب های مختلف محافظت می کند. در واقع پوست بزرگترین عضو در بدن است. پوست گرما را تنظیم می کند و جلوی از دست رفتن آب بدن را می گیرد و به حذف آب و نمک اضافی بدن کمک می کند. بیماری های پوستی بر روی همه ی افراد از پیر و جوان تاثیر می گذارد. آکنه و اگزما چند نمونه شایع از بیماری های پوستی هستند. خبر خوب این است که راه های زیادی برای سالم نگه داشتن پوست وجود دارد و نیز راه هایی برای درمان بیماری های پوستی که نیاز به درمان دارند وجود دارد. شما شاید فکر کنید که چگونه باید از پوست خود مراقبیت کنید و البته برای این کار لازم است با یک دکتر پوست مشورت کنید. مشکلات پوستی می تواند مشکل زا باشد زیرا بسیاری از بیماریهای پوستی نشانه های یکسانی دارند و تشخیص آنها کار دشواری است.
ساختار پوست را بهتر بشناسیم

اینکه چگونه پوست خود را سالم نگه داریم نیازمند این است که ابتدا با ساختار پوست آشنا شویم. پوست از سه لایه تشکیل شده است. اپیدرم بیرونی ترین لایه پوست به اندازه ضخامت یک تکه کاغذ. درم لایه میانی و لایه زیرین. ضخامت لایه درم بسته به محل متفاوت است مثلا درم پلک نازک است اما درم دست حدود نیم اینچ ضخامت دارد. اپیدرم دارای سه زیر لایه است لایه کورنئوم، لایه سلول سنگفرشی و لایه سلول بازال-استراتوم

لایه بیرونی اپیدرم لایه ای از پوست که دیده می شود و دارای احساس است. مواد تشکیل دهنده ی آن پروتئین های شناخته شده به عنوان کراتین، چربی، سلول های مرده از نزدیک بسته بندی شده استراتوم کورنیوم را تشکیل می دهند. این لایه مانع بین بدن شما و جهان خارج است.

وظیفه لایه سلول سنگفرشی تولید کراتیو همچنین حمل و نقل آب برای برای استراتوم کورنیوم است. لایه سلول بازال پایین ترین لایه اپیدرم است. این جایی است که سلول های پوست تکثیر می شوند و لایه های سطحی تر از اپیدرم را می سازند. رایج ترین شکل سرطان پوست سرطان سلول بازال است. ملانوسیت ها که کار تولید ملانین یا رنگدانه پوست را برعهد دارند همراه این لایه در میان این سلول ها می نشینند. ملانوم که یکی از سه شایع ترین انواع سرطان پوست است سرچشمه از این سلول های رنگدانه می گیرد. درم لایه میانی پوست است و ترکیبی از عروق خونی، اعصاب، فولیکول های مو و چربی با روغن غدد است. کلاژن و آلاستین پروتئین در درم یافت می شوند و وظیفه آن ها پشتیبانی و کشش به پوست است. اشعه خورشید می تواند باعث شکستن این پروتئین ها و درنهایت چروکیده شدن پوست شود.

برای پوست بهترکمتر در برابر خورشید قرار بگیرید

قرار گرفتن در برابر خورشید باعث چین و چروک پوست و خشک شدن آن می شود. کک و مک یکی دیگر از عوارض قرار گرفتن بلند مدت در برابر خورشید است. این تکه های قهوه ای معمولا در پیشانی و گونه ها به وجود می آیند. نتیجه زیاد قرار گرفتن در برابر خورشید باعث سرطان پوست می شود. سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است.