پنیر یکی از مواد غذایی مفید برای ارتقاء سطح سلامت بدن است. به شرطی که نوع سالم آن انتخاب شود. درست است که بسیاری از پنیرها حاوی چربی اشباع و سدیم زیادی هستند اما این ماده غذایی حاوی مواد مغذی مهمی مانند پروتئین و کلسیم است. کلید لذت بردن از پنیر به عنوان یک افزودنی سالم به رژیم غذایی، در انتخاب نوع مناسب و مصرف کنترل شده آن است. اگر می خواهید بدانید که سالمترین انواع پنیر کدامند و چربی و سدیم انواع پنیر چقدر است؟ ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

نکات عمومی در مورد انتخاب سالمترین انواع پنیر

اگر باید از توصیه های پزشکی خاصی پیروی کنید به احتمال بیشتری به دنبال یافتن سالمترین انواع پنیر هستید. به عنوان مثال، پنیر های سفت بیشتر کالری دارند، زیرا آنها دارای مقدار آب کمتر در مقایسه با پنیر های نرم و پوک هستند. پنیر های نرم نیز ممکن است مقدار سدیم کمتری داشته باشند. برای محدود کردن مصرف چربی خود، سعی کنید پنیر نرم که از شیر کم چرب یا بدون چربی ساخته شده است استفاده کنید. علاوه بر این، در بیشتر موارد، سعی کنید از مصرف پنیر حاوی بیش از ۴۰۰ گرم سدیم در یک وعده خودداری کنید.

کنترل میزان مصرف

شما مجبور نیستید خود را از مصرف پنیرهای سفت مانند چدار محروم کنید. در واقع، اگر نسبت به لاکتوز حساس هستید، پنیرهای شرکتی و بسته بندی شده انتخاب خوبی هستند، زیرا آنها دارای کمترین مقدار این ماده می باشند. علاوه بر این، بسیاری از پنیر های سفت را می توان در فرم کم چربی یا بدون چربی نیز در قفسه فروشگاه ها پیدا کنید. با این حال باید کمتر از این نوع پنیرها استفاده کنید. یکی از راه های محدود کردن مصرف پنیر این است که این ماده را قبل از مصرف رنده کنید. این کار باعث می شود در هر وعده کمتر پنیر مصرف کنید. یکی دیگر از ابزارهای کنترل میزان مصرف پنیر، خرید پنیرهای طعم دار است.

معرفی سالمترین انواع پنیر و میزان چربی و سدیم هر کدام
معرفی سالمترین انواع پنیر و میزان چربی و سدیم هر کدام

پنیرهای سالم

Parmigiano reggiano معمولا از شیر بدون چربی ساخته شده و در نتیجه چربی کمتری نسبت به سایر پنیرها دارد. پنیر فتا، معمولا از شیر بز ساخته می شود، بنابراین اگر به لاکتوز حساس هستید، مصرف پنیر فتا انتخاب خوبی است. این پنیر نسبت به سایر پنیرها چربی و کالری کمتر و طعم قوی تری دارد. این ویژگی ممکن است در محدود کردن مقدار مصرفتان موثر باشد.

پنیر ریکوتا ایتالیایی کم چرب است و به جای شیر کامل از آب پنیر ساخته می شود. یکی دیگر از سالمترین انواع پنیر ، پنیر کم چرب و کم سدیمی مانند گودا است که از شیر بدون چربی ساخته شده و حداقل لاکتوز را دارد. موتزارلا و پنیر سوئیسی کم چرب نیر جزء پنیرهای سالم محسوب می شوند. پنیر سوئیسی دارای یک ویژگی اضافی است و آن هم مقدار زیاد فسفر در آن است که برای تقویت استخوان ها مفید می باشد.

پنیرهای ارگانیک

انتخاب پنیر سالم معمولا بر اساس میزان چربی، سدیم یا لاکتوز انجام می شود. با این حال، در نظر گرفتن ارگانیک بودن این ماده نیز در انتخاب پنیرهای سالم نقش دارد. این پنیر ها با شیر  حیوانات تغذیه کننده از چمن تهیه می شوند و فاقد آفت کش ها و حشره کش ها هستند. این حیوانات در فضای آزاد حرکت می کنند و شیرشان ارگانیک است. این حیوانات آنتی بیوتیک یا هورمون هایی مانند rBGH در بدن ندارند. این نکته بسیار مهم است چرا که مصرف این هورمون ها در اکثر کشورها به علت عوارضی که دارند ممنوع است، اما هنوز در ایالات متحده استفاده می شود.