سردردهای ثانویه

در صورتی که مشکل زمان وجود نداشته باشد، تشخیص سردرد ثانویه با بررسی سوابق کامل بیمار آغاز می شود و به همراه آن معاینات جسمی و انجام تست های آزمایشگاهی و رادیولوژی در صورتی که مناسب تشخیص داده شود، توسط پزشک تجویز می شود.

با این حال، برخی از بیماران در وضعیت بحرانی، با سطح هوشیاری پایین یا علایم حیاتی ناپایدار به پزشک مراجعه می کنند. در این شرایط، ممکن است پزشک بدون انجام تست هایی به منظور تأیید تشخیص بیماری، برای درمان اقدام نماید. برای مثال، ممکن است بیماری که با علایم سردرد، تب، گردن سفت و شق و گیجی به پزشک مراجعه می کند، علایمی داشته باشد که نشان دهندۀ بیماری مننژیت است. از آنجا که مننژیت ممکن است به سرعت موجب مرگ بیمار شود، ممکن است قبل از انجام تست های خونی و انجام عمل سوراخ کردن ستون فقرات ( گاهی به آن کشیدن آب نخاع هم می گویند ) به منظور تأیید تشخیص، درمان با آنتی بیوتیک آغاز شود.

چه تست ها و معایناتی به منظور درمان سردردهای ثانویه انجام می شود؟

سوابق بیمار و معاینات جسمانی اطلاعات اولیه به منظور تعیین علت سردرد ثانویه را فراهم می آورد. بنابراین، بسیار حایز اهمیت است که بیماران مبتلا به سردردهای ثانویه برای درمان خود اقدام کنند و فرصتی برای ارزیابی وضعیت خود در اختیار پزشک قرار دهند. تست هایی که ممکن است در تشخیص علت بیماری زمینه ای که موجب سردرد می شود، مفید باشند، عبارتند از:

  • تست خون
  • توموگرافی (T. اسکن) با استفاده از کامپیوتر
  • MRI سر
  • عمل سوراخ کردن مهره کمر

انجام تست های خاص بستگی به این دارد که پزشک و بیمار قصد دارند به چه مسائل احتمالی اشاره کنند.

تست خون در تشخیص سردردهای ثانویه

تست خون اطلاعات مفیدی در ارتباط با سابقه بیماری و معاینات جسمانی در پیگیری تشخیص بیماری فراهم می آورد. برای مثال، عفونت یا تورم بدن ممکن است موجب افزایش تعداد سلول های سفید خون، میزان رسوب اریتروسیت (ESR = سدیمانتاسیون) یا واکنش پروتئین گردد. این دو تست چندان هم خاص نمی باشند، بدین معنی که ممکن است در مورد هر گونه عفونت یا تورمی نتایج این تست ها غیر عادی باشند و این نتایج غیر عادی دلیلی بر تشخیص علت خاص عفونت یا تورم نمی باشد. همچنین انجام تست خون می تواند به ارزیابی اختلالات الکترولیت ها و عملکرد اندام های مختلف مانند کبد، کلیه و غده تیروئید کمک کند.