سردرد پشت چشم چپ ؛ علل و روش های موثر درمان آن

تجربه سردرد پشت چشم چپ می تواند تأثیر منفی بر فعالیت های روزمره شما داشته باشد. دردی که در اطراف چشم چپ شما اتفاق می افتد می تواند به صورت سوزش خفیف شروع شده و به تدریج شدید تر شود و به درد شدید ضربه ای برسد. همراه با سردرد در پیشانی و بالای چشم چپ، ممکن است در سرتان احساس فشار کنید. این عارضه تمرکزتان را کم می کند.

برخی از انواع سردرد که بر روی سمت چپ سر تاثیر می گذارند می توانند علائم دیگری را نیز ایجاد کنند. به عنوان مثال، همراه با درد خفیف، ممکن است گرگرفتگی، تهوع، حساسیت به نور یا تاری دید ایجاد شود. در صورتی که سینوس های مسدود شده باشد سردرد یک طرفه می شود.

در اکثر موارد، سردرد پشت چشم چپ به صورت دوره ای ظهور می کند و با درمان های خانگی از بین می رود. استفاده از یک بسته یخ، ماساژ شقیقه چپ و پیشانی و یا استراحت بیشتر می تواند به اندازه کافی برای از بین بردن درد و تسکین سردرد پشت چشم چپ کافی باشد. در موارد نادر و در صورتی که سردرد دائمی دارید که از طریق درمان طبیعی رفع نشده و با علائم دیگر همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله مجله پیام سلامت به بررسی شایع ترین علت سردرد پشت چشم چپ پرداخته و چند روش درمان را برای این درد بیان می کنیم.

سردرد پشت چشم چپ چیست؟

اصطلاح سردرد برای توصیف هر گونه دردی که در سر احساس می شود کاربرد دارد. درد می تواند فقط یک طرف سر شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا بر روی هر دو طرف تاثیر بگذارد.

به گفته دکتر Benjamin Wedro در MedicineNet، درد در سمت چپ سر و یا سمت راست از التهاب در بافت ها و اعصاب موجود در سر ایجاد می شود. همچنین، عضلات اطراف چشم راست یا چشم چپ، سینوس ها و گوش ها نیز در صورتی که دچار تنش یا خستگی شوند می توانند عامل سردرد باشند.

دکتر ودرو می گوید که ۳ نوع سردرد وجود دارد که می تواند بر روی افراد تاثیر بگذارد:

  • سردرد اولیه: شامل میگرن و سردرد خوشه ای است که معمولا در پشت چشم چپ یا چشم راست احساس می شود.
  • سردردهای ثانویه: سردردهایی هستند که ناشی از عفونت یا آسیب می باشند. برای مثال، مسدود شدن سینوس سمت چپ باعث درد در بالا یا پایین چشم چپ خواهد شد.
  • سردرد عصبی: سردردی است که اغلب ناشی از تحریک و یا ملتهب شدن اعصاب است و می تواند باعث درد در یک طرف سر شما شود.

نشانه های سردرد پشت چشم چپ

به غیر از درد ضرباندار در پشت چشم چپ، سردرد یک طرفه می تواند علائم دیگری نیز داشته باشد. دکتر ودرو می گوید که این سردرد عمومی درد تورمی و ناگهانی ایجاد می کند. اگر سردرد در اطراف پیشانی چپ به دلیل میگرن ایجاد شده باشد، ممکن است تهوع و استفراغ نیز داشته باشید.

بعضی افراد بعد از ورزش، درد بیشتری را تجربه می کنند. برخی نیز زمانی که خسته تر می شوند چنین حسی را دارند. سردرد می تواند مزمن باشد، به این معنی که مکررا در طول روز تا در طی هفته ها درد داشته باشید.

علل اصلی سردرد پشت چشم چپ

بسیاری از افراد در برخی از مواقع دچار سردرد بالای یا پشت چشم چپ می شوند. در واقع، سردرد یکی از رایج ترین انواع درد بدن است که همه افراد آن را احساس می کنند. در ادامه به اصلی ترین دلایل ایجاد این نوع درد اشاره می کنیم.

سردرد تنشی

از بین تمام سردرد هایی که می توانند در یک طرف سر شما تاثیر بگذارند، سردردهای تنشی شایعترین است. درد همراه با سردرد تنشی معمولا در پشت سر شما شروع می شود و سپس می تواند به مناطق دیگر سر گسترش یابد.

به گفته دکتر ودرو در MedicineNet، سردرد تنشی اغلب در نهایت منجر به فشار شدید در یکی از شقیقه ها و فقط بالای چشم می شود. سردرد در چشم چپ ممکن است اثر ناتوان کننده داشته باشد و می تواند در فعالیت های روزانه تداخل ایجاد کند.

تصور می شود که استرس سبب التهاب و درد در عضلات سر می شود. استرس می تواند فیزیکی یا عاطفی باشد و باعث ایجاد اسپاسم در عضلات شده و درد شدید ایجاد کند.

میگرن

میگرن یکی از شایع ترین انواع سردرد هایی است که می تواند در پشت چشم چپ نیز احساس شود. البته، میگرن مختص چشم چپ نیست و روی چشم راست نیز تأثیر می گذارد. اما معمولا فقط یک طرف سر را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته دکتر آنون پوینیر در WebMD، میگرن بیش از یک سردرد شدید است و ممکن است باعث احساس بی حس شدن سر در سمت آسیب دیده شود. برخی از عوامل ایجاد کننده میگرن عبارتند از:

  • احساس گرسنگی
  • استرس
  • خواب ناکافی
  • مصرف شراب قرمز
  • بوی تند

نوع دیگری از میگرن که می تواند مشکلات بینایی را در چشم ایجاد کند، میگرن چشمی است. دکتر بریان واکرر در WebMD می گوید که میگرن چشمی می تواند باعث ایجاد درد شدید یا خفیف در چشم سمت چپ یا راست شود.

سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای می تواند ۲ تا ۳ بار در روز به مدت چند هفته یا چند ماه درد شدیدی را در پشت چشم چپ ایجاد کرده و پس از چند ماه ناپدید شود. با توجه به نظر دکتر نیل لاوا، استاد دانشگاه اموری در آتلانتا، سردرد خوشه ای همچنین می تواند بر عضلات صورت شما نیز تأثیر بگذارد. درد این اختلال در اطراف چشم می تواند ترشح اشک و قرمزی در چشم به وجود آورد. همچنین ممکن است آبریزش بینی در سمت چپ بینی نیز وجود داشته باشد.

سردرد بعد از فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نیز ممکن است عامل سردرد پشت چشم چپ باشد. معمولا، تمرینات شدید جسمانی باعث ایجاد سردرد در نواحی مختلف می شود. متخصصان معتقدند که حتی چیزی ساده مانند سرفه و یا فشار همراه با دفع مدفوع می تواند به اندازه کافی برای ایجاد سردرد شدید باشد. این نوع سردرد ها در پشت چشم ها و پشت سر احساس می شوند و حدود ۲۰ دقیقه طول می کشند.

عفونت سینوس

اگر سینوس سمت چپ مسدود شده باشد باعث ایجاد فشار در ناحیه زیر چشم و صورت شده و باعث ایجاد سردرد پشت چشم چپ می شود. معمولا همه می توانند تفاوت بین سردرد سینوسی و سایر انواع سردرد را تشخیص دهند. زیرا در سردرد سینوسی معمولا گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد نیز وجود دارد.

طبق نظر دکتر کارول، مسدود شدن سینوس ها باعث دردی می شود که در اطراف پیشانی و پشت چشم شدیدتر است. همچنین ممکن است هنگام لمس منطقه یا خم و راست کردن بدن درد بدتر شود.

خستگی چشم

فشار چشم یکی دیگر از علل شایع سردردهای عودکننده در پشت چشم چپ است. خستگی چشم به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و در میان کارکنانی که باید به صفحه نمایش رایانه خیره شوند یا افرادی که باید برای مدت طولانی رانندگی کنند رایج است. قوی شدن نور خورشید، خستگی بیش از حد و یا مشکلات چشمی نیز می تواند منجر به فشار چشم شود.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که استفاده طولانی از چشم ها می تواند منجر به سردرد و مشکلات چشمی شود. به عنوان مثال، همراه با سردرد، چشم دچار درد و تحریک شده و حتی ممکن است قادر به باز نگه داشتن آن نباشید.

نورالژی عصب سه قلو

نورالژی عصب سه قلو یک بیماری مزمن است که می تواند درد را فقط در یک طرف صورت شما ایجاد کند. درد زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند عصب جمجمه در صورت فشرده شده و یا آسیب دیده باشند. اگر اعصاب اطراف چشم آسیب ببینند، ممکن است دچار درد شدید در پشت چشم چپ شوید.

تروما

اگر چه ضربه به چشم چپ می تواند موجب درد در اطراف ناحیه چشم شود، اما آسیب وارده به سر نیز می تواند موجب سردردهای اولیه پس از تروما شود. مجله Current Pain and Headache گزارش می دهد که سردرد خوشه ای پس از ضربه رایج هستند. این درد ممکن است حتی یک هفته پس از آسیب نیز وجود داشته باشد. سردرد خوشه ای می تواند فقط بر روی یک طرفه سر تاثیر بگذارد و اغلب علت سردرد بالای چشم چپ است.

گلوکوم

گلوکوم یک بیماری دژنراتیو چشم است و می تواند باعث درد چشم شود. علائم گلوکوم به تدریج ظاهر شده و اگر به درستی درمان نشود ممکن است منجر به نابینایی شود. پزشکان کلینیک Mayo می گویند که علائم این نوع گلوکوم سردرد شدید با درد در چشم، تاری دید و دیدن هاله در اطراف نور است.

اگر سردرد تیز را در پشت یکی از چشم ها همراه با تهوع، استفراغ و مشکلات بینایی تجربه می کنید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آرتریت سلول ژانت

التهاب در شریان های سر و گردن می تواند باعث درد در اطراف یک یا هر دو شقیقه شود. اغلب، این درد به طور ناگهانی رخ می دهد و منطقه دارای درد، حساسیت به لمس نیز دارد.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

داروهای درمان سردرد به همراه عوارض جانبی ناشی از مصرف آن ها

سردرد پشت چشم ؛ ۱۱ علت و ۷ راهکار برای کاهش این درد

چه عواملی باعث ایجاد سردرد و گرگرفتگی صورت می شوند و روش درمان این عارضه چیست؟

سایر علل سردرد پشت چشم چپ

برخی از علل سردردهای پشت چشم چپ جدی تر هستند. با این حال، این علل بسیار نادر می باشند و همیشه با علائم دیگری همراه هستند.

تومورها

در موارد نادر، تومور مغزی می تواند یک سردرد مزمن ایجاد کند که از بین نمی رود. بسته به جایی که تومور وجود دارد و بسته به عصبی که تحت فشار است، ممکن است در پشت یکی از چشمهایتان سردرد مداوم داشته باشید. دکتر چارلز دیویس در MedicineNet می گوید سردرد های مکرر همراه با علائم زیر جدی هستند:

  • تشنج
  • تغییرات خلقی
  • مشکل در حفظ تعادل بدن
  • تغییر در گفتار، شنوایی و بینایی

عفونت مغزی

یکی دیگر از شرایط غیر معمول که می تواند سردرد در پشت یکی از چشم ها ایجاد کند، عفونت مغزی مثل مننژیت یا آنسفالیت است. این شرایط باعث التهاب در بافت اطراف مغز می شوند و می توانند سردرد شدید و سفتی گردن را همراه با استفراغ و سردرگمی ایجاد کنند.

آنوریسم

یکی از علل نادر سردرد پشت چشم چپ آنوریسم است. آنوریسم زمانی رخ می دهد که یک رگ خون در مغز باز می شود و به بخشی از مغز فشار وارد می کند. سایر علائم این اختلال عبارتند از:

  • دو بینی
  • درد گردن
  • سفتی گردن
  • شنیدن صدای زنگ در گوش

ممکن است نشانه های جدی مانند ضعف عضلانی یا تشنج نیز وجود داشته باشد.

روش های درمان سردرد پشت چشم چپ

برای درمان سردردی که پشت چشم احساس می کنید می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • گذاشتن کمپرس آب سرد روی پیشانی
  • استنشاق یا مالیدن اسانس هایی مانند بابونه، ریحان، گل میخک، زنجبیل و نعنا روی شقیقه ها
  • کاهش استرس
  • خواب کافی

منابع:

Headache Above or Behind the Left Eye: Causes and Treatments