علت رشد سرطان ریه در زنان چیست؟

سرطان ریه یکی از علل اصلی مرگ ناشی از سرطان در میان زنان در انگلستان است. آمار افرادی که سالانه بر اثر این نوع از سرطان جان خود را از دست می دهند ۴۰۰۰ نفر بیشتر از زنانی است که بر اثر سرطان سینه در انگلستان می میرند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد سرطان ریه در زنان صحبت کنیم.

سرطان ریه در زنان

در سال ۲۰۱۱، در حدود ۱۹۷۰۰ زن مبتلا به سرطان ریه در انگلستان شناسایی شدند. به همین دلیل این نوع از سرطان دومین سرطان شایع در زنان انگلیسی پس از سرطان پستان می باشد. جالب است بدانید که آمار مردان مبتلا به سرطان ریه رو به کاهش است. در حالی که آمار سرطان ریه در زنان رو به افزایش می باشد. کارشناسان دلیل این موضوع را این می دانند که آمار مردان سیگاری از دهه ۵۰ میلادی تا کنون کاهش داشته در حالی که این موضوع در بین زنان صدق نمی کند. کارشناسان معتقدند که آمار زنان سیگاری در ۶۰ سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.

چرا سرطان ریه در زنان شیوع دارد؟

علت ابتلای بیشتر زنان به سرطان ریه را می توان در دو عامل زیر جستجو کرد.

زنان بیش از مردان به سیگار اعتیاد دارند

کارشناسان معتقدند که زنان تمایل بیشتری به سیگار کشیدن دارند و سخت تر از مردان سیگار را ترک می کنند. نرخ بازگشت مجدد پس از ترک سیگار در زنان بالاست و این افراد موفقیت کمتری در استفاده از محصولات جایگزین نیکوتین مانند آدامس دارند. دانشمندان تصور می کنند که دلیل این موضوع این است که زنان نسبت به مردان وابستگی جسمی کمتری به نیکوتین دارند. اما رفتار آن ها بیشتر شبیه به معتادان می باشد. و همین موضوع باعث می شود که ترک سیگار برای زنان دشوار باشد.

اما موضوع بسیار جالب این است که زنانی که در طی نیمه دوم چرخه قاعدگی خود اقدام به ترک سیگار می کنند، موفق تر از زنانی هستند که در نیمه اول قاعدگی سیگار را کنار می گذارند. سطوح بالای هورمون پروژسترون در جریان خون در این نقطه از چرخه قاعدگی می تواند سرعت حرکت نیکوتین را در سیستم های بدن بیشتر کرده در نتیجه علائم ترک سیگار کاهش پیدا می کند.

خبر خوب این است که شواهد نشان می دهد هنگامی که زنان موفقیت به ترک سیگار می شوند، ریه هایشان نسبت به مردان سریع تر بهبود پیدا می کند.

ریه زنان آسیب پذیر تر می باشد

مطالعات مختلف نشان داده اند که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند. این آمار در سیگاری ها بیشتر نیز می باشد. احتمال ابتلای زنان سیگاری به سرطان ریه، نسبت به مردان سیگاری حتی زمانی که زنان سیگار کمتری می کشند، در طی یک دوره کوتاه دو برابر بیشتر می باشد. از سوی دیگر، طول عمر زنان مبتلا به سرطان ریه معمولا طولانی تر از مردان مبتلا به این بیماری می باشد.

دلیل این اتفاق هنوز به طور واضح مشخص نیست. اما دانشمندان معتقدند که شاید ژنتیک در این بین نقش داشته باشد. دانشمندان کشف کرده اند که ژنی که رشد سرطان ریه را سرعت می بخشد در زنان فعال تر است. همچنین مطالعات نشان داده اند که هورمون استروژن ممکن است نقشی در توسعه سرطان ریه در زنان داشته باشد.