مواد غذایی که می توانند از ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها جلوگیری کنند

طبق نتایج یک تحقیق ابتکاری که توسط محققان تحقیقاتی UCLA انجام شد، سیگاری هایی که سه بار میوه و سبزی در روز می خورند و چای سیاه می نوشند ممکن است از خود در برابر سرطان ریه محافظت کنند. محققان UCLA دریافتند که سیگاری هایی که از مواد طبیعی استفاده می کنند و فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود جای می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. نکته مهم این است که بیش از ۹۰ درصد از سرطان های ریه ناشی از سیگار کشیدن است. این مطالعه در مجله CANCER که توسط انجمن سرطان آمریکا منتشر می شود به چا رسیده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد مواد غذایی که می توانند از ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها جلوگیری کنند صحبت کنیم.

مواد غذایی موثر بر روی ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها

دکتر Zuo-Feng Zhang، محقق مرکز سرطان Jonsson Cancer Center UCLA و استاد بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد، گفت: “آنچه که ما متوجه شدیم بسیار جالب بود. انواع مختلف فلاونوئیدها با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد سیگاری همراه است.” این یافته ها زمانی جالب به نظر می رسند که بدانید سیگار کشیدن عامل اصلی ایجاد سرطان ریه است.

فلاونوئیدها رنگدانه های گیاهی محلول در آب هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و می توانند از آسیب بافت ها جلوگیری کنند. برای مطالعه UCLA، محققان ۵۵۸ نفر مبتلا به سرطان ریه و ۸۳۷ نفر که سرطان ریه نداشتند و سابقه تغذیه آن ها را بررسی کردند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه که غذاهایی حاوی فلاونوئیدهای خاصی را خوردند از نظر ابتلا به سرطان ریه محافظت شدند. ژانگ گفت:

فلاونوئیدها که ظاهرا بیشترین محافظ را دارند شامل موارد زیر هستند:

  • کاتچین که در توت فرنگی و چای سبز و سیاه یافت می شود.
  • کومپفرل که در کلم بروکسل و سیب وجود دارد
  • کورستین، در لوبیا، پیاز و سیب یافت می شود.

بنابراین برای جلوگیری از ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها باید از چای، سیب، لوبیا و توت فرنگی بیشتر استفاده شود. ژانگ گفت، ترک سیگار بهترین شیوه عمل است، اما مصرف میوه ها و سبزیجات بیشتر و نوشیدن چای های سیاه و سبز از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

ژانگ گفت: “از آنجایی که این مطالعه اولین نوع از این دست مطالعات است، به طور معمول، نمی توان بر مبنای آن توصیه ای ارائه کرد. ما واقعا نیاز داریم مطالعات بیشتری را با نتایج مشابه برای تأیید یافته های خود انجام دهیم. با این وجود خوردن میوه ها و سبزیجات و نوشیدن چای بیشتر یک ایده هوشمندانه است.”

ژانگ گفت فلاونوئیدها ممکن است در برابر سرطان ریه از بدن محافظت کنند و مانع از تشکیل عروق خونی که تومورها را تغذیه می کنند، شوند. این فرآیند به نام آنژیوژنز شناخته می شود. آنها همچنین ممکن است از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در فلاونوئیدها ممکن است برای مقابله با اثرات مضر بر روی DNA ناشی از سیگار کشیدن مفید بوده و در رشد سرطان ریه در سیگاری تاثیر بگذارد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مقایسه عوارض سیگار در سیگاری ها و غیر سیگاری ها

ارتباط مصرف ویتامین B و سرطان ریه در مردان سیگاری

[/quote]

نکته آخر

مواد غذایی که می توانند از ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها جلوگیری کنند
مواد غذایی که می توانند از ایجاد سرطان ریه در سیگاری ها جلوگیری کنند

گام بعدی در تحقیق، شامل مطالعات آزمایشگاهی بر روی فلاونوئیدها و تاثیر آن ها بر روی سلول ها و مدل های حیوانی است تا تعیین شود که این مواد چگونه از افراد مبتلا به سرطان ریه محافظت می کنند. علاوه بر مطالعات بزرگتر برای تایید این یافته ها، باید مطالعات دیگری نیز انجام شود تا ببینیم اثرات محافظتی فلاونوئیدها بر روی سایر سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن مانند مثانه، سر و گردن و سرطان های کلیه چگونه است.

ژانگ و تیم او همچنین قصد دارند تا ببینند کدام نوع میوه ها و سبزیجات دارای بالاترین سطح فلاونوئیدها هستن  و اینکه چه مقدار باید در روز از آن ها استفاده شود.