سم زدایی الکل از بدن

اگر فردی مقدار زیادی الکل برای مدت زمان طولانی نوشیده باشد، علائم ترک الکل احتمالا در هنگام سعی در متوقف کردن یا کاهش مصرف خود را نشان خواهد داد. در موارد شدید، ترک الکل می تواند بسیار ناخوشایند، خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی باشد. برای یک فرد معتاد به مصرف سنگین الکل عموما توصیه نمی شود که به طور ناگهانی مصرف الکل را بدون برنامه سم زدایی الکل متوقف کند.

به دلایل مختلف، افراد ممکن است ترجیح دهند از روش های طبیعی برای سم زدایی الکل از بدن استفاده کنند. در این مطلب پیام سلامت به بررسی روش های طبیعی سم زدایی الکل از بدن می پردازیم.

درمان های معمول و طبیعی

بسته به شدت مصرف الکل قبل از سم زدایی، پزشک معمولا دیازپام (والیم)، کلردیاازپوکساید (Librium) یا لورازپام (Ativan) را برای کاهش علائم سندرم ترک الکل تجویز می کند.

در موارد جدی تر، پزشک بیمار را به یک مرکز پتاسیم هدایت می کند تا به راحتی سموم الکل از بدنش خارج شده و مصرف الکل را متوقف کند. در موارد خفیف تر، یک مراقبت کننده مصرف داروها در خانه کار را تا ترک کامل الکل پیگیری می کند.

برای استفاده از روش های طبیعی سم زدایی الکل در خانه، یک دوز ترکیبی از ویتامین B، یک مکمل تیامین (ویتامین B1) و دوزهای بالا از ویتامین C، سلنیوم، منیزیم و روی را مصرف کنید. ترکیبی از اسیدهای آمینه و یا دوزهای بالای ال گلوتامین نیز برای مبارزه در هنگام ترک الکل کمک کننده است.

رژیم شیر خارخاسک و مکمل های اسید آلفالیپوئیک می توانند پس از مدت زمان طولانی مصرف الکل، در بهبود سریع تر عملکرد کبد کمک کننده باشد.

درمان های خواب آور مانند ملاتونین یا والرین ها می توانند به حل مشکل بی خوابی کمک کنند.

علائم قطع مصرف الکل

اگر چند ساعت پس از مصرف آخرین نوشیدنی خود را پیدا کنید، متوجه می شوید که از لرزش بدن و عرق کردن رنج می برید و احساس می کنید بیش از حد مضطرب و پریشان هستید. در واقع در این حالت شما شروع به نشان دادن علائم سندرم ترک الکل می کنید.

دفع الکل معمولا کمتر از ۱۲ ساعت پس از مصرف نوشیدنی شروع می شود. با این حال، این موضوع بستگی به فرد دارد و علائم کاهش دوز الکل در بدن ممکن است تا ۴۸ ساعت بعد از نوشیدن شروع شود. در هنگام شروع علائم، شما باید سریع تصمیم بگیرید که آیا شما با یک برنامه سم زدایی خانگی الکل را ادامه دهید یا به مشاوره پزشکی بپردازید؛ و سپس اقدامات فوری برای پیروی از برنامه انتخابی خود را انجام دهید.

در این شرایط گذر زمان می تواند بسیار خطرناک باشد.

مراحل روش طبیعی سم زدایی الکل

قطع ناگهانی مصرف الکل، در صورت بروز علائم قطع مصرف، در صورتی که شما از خدمات پزشکی بهره نمی برید، توصیه نمی شود. بهتر است بدانید برای صدها سال، قبل از اینکه داروها در دسترس باشند، مردم با موفقیت از خود الکل برای بهبود علائم ترک الکل استفاده کرده اند. نوشیدنی مطلوب برای استفاده، آبجو است، زیرا هرچیز قوی تر احتمالا منجر به مستی می شود.

ایده این است که تا از بین رفتن تدریحی علائم ترک الکل مقدار کمی آبجو بنوشید و این مقدار را به تدریج کم و کمتر کنید، تا کاملا قطع شود. معمولا در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بیمار قادر به متوقف کردن نوشیدن آبجو، بدون ایجاد خطر است.

مقدار مصرف آبجو به ویژگی های هر فرد بستگی دارد. به طور کلی، ۱۲ اونس هر ساعت یک بار، نقطه شروع مناسبی است. سپس به آرامی مقدار آبجو را کاهش می دهید یا زمان بین مصرف آبجو را افزایش می دهید. پس از سه ساعت، شما باید بتوانید تنها ۸ اونس در ساعت مصرف کنید که هر دو یا سه ساعت می تواند تا ۴ اونس این مقدار را کاهش دهید.

ترکیب آبجو با مکمل های ویتامین و نوشیدن مقدار زیادی آب در این زمینه کمک کننده است. همینطور آب لیمو به آب اضافه کنید تا به سم زدایی بیشتر بدن شما کمک می کند.

فقط غذاهای سبک مانند میوه های تازه یا سبزیجات را بخورید و البته فقط اگر احساس گرسنگی می کنید. خود را مجبور به خوردن غذا نکنید؛ زیرا شما احساس می کنید باید غذا بخورید. بدن شما به اندازه کافی برای از بین بردن الکل توانمند است و هنگام نیاز به غذا خودش شما را مطلع می کند. با خوردن غذا قبل از اینکه بدن شما آماده دریافت آن باشد؛ شما اندام های بدن را به کار بیش از حد مجبور می کنید.