سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا

سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا (FPIES) یک نوع آلرژی غذایی نادر است. این نوع آلرژی اغلب بر روی کودکان و نوزادان تاثیر می گذارد. سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا در دستگاه گوارش (GI) رخ می دهد و بروز علائم تکرارب یا گاهی مزمن و شدید، مانند استفراغ و اسهال می شود.

این واکنش معمولا بعد از این که نوزاد یا کودک مواد غذایی لبنی یا سویا را آغاز می کند، شروع می شود. آلرژی ممکن است در زمانی که نوزاد اولین بار مصرف یک ماده غذایی خاص را شروع می کند ظاهر شود.

بعضی از کودکان مبتلا به FPIES، در افزایش وزن مشکل دارند. در نتیجه، ممکن است نتوانند رشد کاملی داشته باشند و وزن و قدشان به اندازه نرمال رشد نکند. در نهایت، کودکان مبتلا به FPIES ممکن است با “نارسایی در رشد” دست و پنجه نرم کنند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد نشانه ها، عوامل خطر و روش های درمان سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا صحبت می کنیم.

علائم سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا

بر خلاف سایر آلرژی های غذایی، واکنش FPIES در دستگاه گوارش رخ می دهد. علائم این واکنش ممکن است چند ساعت طول بکشد تا ظاهر شوند. این تأخیر ممکن است حساسیت را نشان دهد.

علائم FPIES  ممکن است با تولید گاز، ریفلاکس اسید یا عفونت معده اشتباه گرفته شوند. این علائم پس از هر بار قرار گرفتن در معرض آلرژنی که بدن به آن حساسیت دارد، رخ می دهند. بنابراین ماهیت این علائم مزمن و تکراری بوده و مرتبط به یک ماد غذایی خاص است. علائم و نشانه های FPIES عبارتند از:

  • استفراغ مزمن یا مکرر
  • اسهال
  • کمبود آب بدن
  • بی حالی
  • تغییر در فشار خون
  • نوسان در درجه حرارت بدن
  • کاهش وزن
  • نارسایی در رشد

کودک مبتلا به این سندرم ممکن است در مواردی از جمله موارد زیر تاخیر داشته باشد:

  • افزایش قد، وزن و دور سر
  • مهارت های فیزیکی، از جمله نشستن، ایستادن و راه رفتن
  • مهارت های اجتماعی
  • مهارت های ذهنی

عوامل خطر ایجاد کننده سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا

عوامل خطر متعددی برای FPIES وجود دارد. برخی از آن ها عبارتند از:

  • به نظر می رسد FPIES بر روی پسرها کمی بیشتر از دخترها تاثیر می گذارد.
  • به گفته متخصصان American College of Allergy, Asthma, and Immunology بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به FPIES سابقه خانوادگی بیماری های آلرژیک از جمله آلرژی غذایی، اگزما یا تب یونجه را دارند.
  • اگر کودک یک نوع حساسیت غذایی خاص داشته باشد، ممکن است حساسیت بیشتری به ابتلا به این بیماری داشته باشد. FPIES بر خلاف بسیاری از آلرژی های غذایی دیگر است که باعث ایجاد واکنش در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه پس از تماس با آلرژن می شوند. البته کودک مبتلا ممکن است هر دو نوع آلرژی غذایی را داشته باشد.
سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا
سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا

محرک ها

همه مواد غذایی می توانند سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا ایجاد کنند، اما بعضی از غذاها احتمالا بیشتر باعث ایجاد این سندرم می شوند. شیر و محصولات تهیه شده از سویا عامل اصلی ایجاد کننده واکنش هستند. سایر آلرژی های غذایی که ممکن است باعث ایجاد سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا شوند عبارتند از:

  • جو دو سر، برنج و سایر غلات
  • گوشت مرغ و بوقلمون
  • ماهی
  • نخود سبز
  • لوبیا سبز
  • کدو حلوایی

اکثر کودکان مبتلا به سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا تنها یک یا گاهی اوقات دو عامل محرک دارند. با این حال، ممکن است کودک به چند ماده غذایی مختلف واکنش نشان دهد.

FPIES چقدر رایج است؟

کارشناسان نمی دانند که چه تعداد کودک در سراسر جهان مبتلا به این سندرم هستند. اما می دانند که این بیماری یک بیماری نادر است. در سال های اخیر تعداد پرونده های FPIES افزایش یافته است. معلوم نیست که این افزایش ناشی از آگاهی گسترده تر برای تشخیص علائم است یا افزایش واقعی در موارد بیماری است.

روش های درمان سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا

اگر کودک شما در معرض آلرژنی است که باعث واکنش در او می شود، گزینه های متعددی برای درمان علائم او وجود دارد. انتخاب گزینه مناسب بستگی به شدت واکنش بدن کودک و آن ماده غذایی که باعث واکنش می شود، دارد.

تزریق استروئید

تزریق استروئید ممکن است به کاهش شدت پاسخ سیستم ایمنی بدن کودک کمک کند. این دارو ممکن است شدت علائم را کاهش دهد.

مایعات داخل وریدی

اگر کودک دچار استفراغ شدید، اسهال، یا تغییر چشمگیری در درجه حرارت بدن شود، بلافاصله باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. این کودکان نیاز به تزریق مایعات داخل وریدی دارند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آلرژی های شایع در کودکان از علائم تا روش های درمان

مهمترین نشانه ها و علائم آلرژی به بادام هندی چیست؟

۱۰ نمونه از بهترین مواد غذایی ضد آلرژی

[/quote]

تغییر در شیوه زندگی

این درمان باعث کاهش علائم ناشی از واکنش FPIES می شود. اما بیماری را درمان نمی کنند.  هنگامی که FPIES در کودکی تشخیص داده می شود، از والدین او درخواست می شود که مواد غذایی محرک را از برنامه غذایی کودک حذف کنند. اکثر کودکان تا ۳ سالگی علائم سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا را از خود نشان می دهند. با این حال گاهی این علائم تا ۲ سالگی ناشناخته می مانند.

اگر کودک شما به یکی از محصول لبنی از جمله شیر گاو و یا شیر سویا واکنش نشان داد، پزشک برای او شیر خشک ضد حساسیت تجویز می کند. اگر کودک به شیر مادر حساسیت داشته باشد، پزشک معمولا توصیه می کند که از شیر خشک برای تغذیه او استفاده شود.

اگر فرزند شما فقط به یک یا دو ماد غذایی واکنش نشان دهد، به سادگی می توانید آن ها را شناسایی کرده و برنامه غذایی حذف کنید. در نهایت، بهترین روش مدیریت و درمان سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا، جلوگیری از تماس کودک با آلرژن است.

ممکن است چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد تا FPIES تشخیص داده شود. پس از تشخیص، شما باید شیوه زندگی فرزند خود را تغییر دهید و محدودیت های جدیدی برای او بگذارید. خوشبختانه FPIES یک بیماری مادام العمر نیست. در واقع، طبق گزارش ACAAI، اکثر کودکان مبتلا به سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا تا سن ۳ یا ۴ سالگی با این بیماری درگیر هستند.

منابع:

  1. Failure to Thrive
  2. Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome
  3. (Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome (FPIES
  4. (Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome (FPIES
  5. (Frequently Asked Questions about Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome (FPIES