سندرم رستوران چینی چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

سندرم رستوران چینی یک اصطلاح قدیمی است که برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ به کار برده شد. این سندرم، به گروهی از علائم اشاره دارد که بعضی از آنها بعد از خوردن غذاهایی که در رستوران های چینی سرو می شوند، تجربه خواهند شد. این علائم اغلب شامل سردرد، سوزش پوست و تعریق زیاد است. افزودنی به نام مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) که به مواد غذایی مختلف اضافه می شود، اغلب به عنوان مقصر اصلی برای ایجاد این علائم در بعضی از افراد بعد از خوردن غذای چینی شناخته می شود. با این حال، شواهد علمی، حداقل ارتباط ممکن را بین مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) و بروز این علائم در انسان ها به اثبات رسانده اند.

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) را یک ترکیب ایمن معرفی کرده است. زیرا اکثر افراد می توانند غذاهای حاوی این ماده را بدون تجربه هیچ گونه مشکلی مصرف کنند. با این حال، درصد کمی از افراد در معرض عوارض جانبی کوتاه مدت ناشی از این افزودنی قرار دارند. با توجه به اختلاف نظرهای موجود بین کارشانسان، بسیاری از رستوران ها در حال حاضر کمپین تبلیغاتی خود را بر روی این موضوع متمرکز کرده اند که غذاهایشان فاقد مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) است.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا ضمن آشنایی با مونونوسیدیم گلوتامات با علائم، علل و روش های درمان سندرم رستوران چینی نیز بیشتر آشنا شوید.

سندرم رستوران چینی

قبل از بحث در مورد این سندرم باید عامل اصلی ایجاد کننده علائم آن را بشناسید.

مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) چیست؟

MSG یک افزودنی مجاز است که برای بهبود طعم غذا مورد استفاده قرار می گیرد. مونونوسیدیم گلوتامات به یک افزودنی مهم در صنایع غذایی تبدیل شده است، زیرا اغلب باعث می شود که مواد غذایی با کمترین آسیب به عطر و طعم خود، بتوانند تازه بمانند و کیفیت خود را از دست ندهند. MSG شبیه گلوتامات، ماده ای که به طور طبیعی در تقریبا تمام غذاها یافت می شود، می باشد. MSG به وسیله تخمیر ملاس، نشاسته یا نیشکر تولید می شود. این فرآیند تخمیر شبیه فرآیند تولید شراب و ماست است. سازمان غذا و داروی آمریکا این ماده را به عنوان افزودنی که به طور کلی برای بدن ضر ندارد (GRAS) دسته بندی کرده است. اما یادتان نرود که FDA  نمک و شکر را نیز به عنوان مواد غذایی GRAS طبقه بندی کرده است.

بحث های زیادی در مورد عدم نظارت FDA، در معرفی و استفاده از مواد افزودنی، توسط صنعت مواد غذایی وجود دارد. طبق گزارش های Center for Science in the Public Interest، بسیاری از مواد افزودنی که به عنوان مواد بی ضرر یا GRAS طبقه بندی شده اند، از طریق تست دقیق، ایمنی خود را به اثبات نرسانده اند. به طوری که چربی های ترانس نیز یک بار به عنوان GRAS دسته بندی شدند. اما زمانی که تحقیقات کافی انجام شد، کارشناسان FDA به مرحله ای رسیدند که مجاب شدند تا طبقه بندی این چربی ها را تغییر دهند.

مونونوسیدیم گلوتامات علاوه بر اینکه در بعضی از غذاهای چینی استفاده می شود، به بسیاری از غذاهای فرآوری شده، از جمله هات داگ و چیپس سیب زمینی اضافه می شود. از آن جا که سازمان غذا و داروی آمریکا، مونونوسیدیم گلوتامات را ایمن می داند، بنابراین توصیه می شود که اگر به این ماده حساس هستید حتما قبل از تهیه و مصرف ماده غذایی خاص در مورد وجود مونونوسیدیم گلوتامات در آن اطلاعات کافی را کسب کنید.

علائم سندرم رستوران چینی چیست؟

افراد مبتلا به این سندرم ممکن است علائم زیر را در عرض دو ساعت پس از خوردن غذاهای حاوی MSG تجربه کنند. این علائم می توانند از چند ساعت تا چند روز طول بکشند. علائم معمول این سندرم عبارتند از:

  • سر درد
  • تعریق
  • سوزش پوست
  • بی حسی یا احساس سوزش در دهان
  • بی حسی یا سوزش گلو
  • حالت تهوع
  • خستگی

گاهی اوقات افراد علائم شدید و احتمالا خطرناکی را تجربه می کنند که مشابه واکنش های آلرژیک هستند. علائم شدید سندرم رستوران چینی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • سریع شدن ضربان قلب
  • غیر طبیعی شدن ضربان قلب
  • مشکلات تنفسی
  • تورم صورت
  • تورم گلو

علائم جزئی این سندرم به درمان نیاز ندارد. اما اگر علائم شدید دارید، باید حتما با اورژانس تماس بگیرید.

علت ایجاد سندرم رستوران چینی چیست؟

پزشکان تصور می کنند که MSG به این علائم مرتبط است، اما این موضوع هنوز اثبات نشده است. اگر پس از خوردن غذاهای چینی یا سایر غذاهایی که حاوی MSG هستند، بیمار شده و علائم بالا را تجربه می کنید، ممکن است به مواد افزودنی موجود در غذا حساس باشید. همچنین ممکن است به مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی گلوتامات هستند، حساسیت داشته باشید.

سندرم رستوران چینی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک علائم و غذاهای مصرفی بیمار را برای تعیین اینکه آیا او به مواد غذایی حاوی MSG حساس است یا خیر، ارزیابی خواهد کرد. اگر علائم شدید مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس در بدن بیمار وجود داشته باشد، پزشک ممکن است ضربان قلب او را بررسی کند، الکتروکاردیوگرام را برای بررسی ریتم قلب تجویز کرده و برای تشخیص انسداد تنفسی، مسیرهای تنفسی را معاینه کند.

سندرم رستوران چینی چگونه درمان می شود؟

درمان این سندرم ممکن است بسته به نوع نشانه هایی که تجربه می کنید متفاوت باشد.

درمان علائم شایع

علائم خفیف معمولا نیازی به درمان ندارند. مصرف داروهای مسکن خارج از نسخه ممکن است سردرد شما را کاهش دهد. نوشیدن چند لیوان آب ممکن است به دفع MSG از بدن شما کمک کرده و مدت زمان علائم را کوتاه کند.

درمان علائم شدید

برای درمان علائم شدید پزشک ممکن است داروهای آنتی هیستامین را تجویز کند تا علائم شدیدی که ممکن است در معرض ابتلا به آن قرار داشته باشید، مانند مشکلات تنفسی، تورم گلو و یا ضربان سریع قلب کمتر شوند.

در صورت ابتلا به این سندرم می توانم غذاهای حاوی MSG را مصرف کنم؟

اگر قبلا پس از خوردن غذاهای حاوی MSG علائم شدیدی را تجربه کرده اید، باید از مصرف مواد غذایی حاوی MSG اجتناب کنید. لیست مواد تشکیل دهنده درج شده روی بسته های مواد غذایی را بخوانید و مواقعی که به رستوران مراجعه می کنید از گارسون در مورد وجود مونونوسیدیم گلوتامات در غذاهایشان سوال بپرسید. با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد رعایت رژیم غذایی خاص که حاوی غذاهای دارای مقدار زیادی گلوتامات هستند، مشورت کنید. زیرا برخی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی گلوتامات هستند و برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند مفید نمی باشند. با توجه به استفاده زیاد از MSG در برخی از رستوران های آسیایی و به خصوص رستوران هایی که غذاهای چینی ارائه می کنند، سعی کنید کمتر از غذاهای این رستوران ها استفاده کنید.

اگر علائمی که تجربه می کنید خفیف است، لزوما نباید خودتان را از خوردن غذاهای حاوی این ماده محروم کنید. شما می توانید با مدیریت درست و کاهش میزان مصرف این غذاها، ضمن جلوگیری از بروز علائم، از غذاهای مورد علاقه خود نیز لذت ببرید.