وقایع حیرت انگیز در مورد سندروم پای بی‌قرار RLS

سندروم پای بی‌قرار RLS یک نوع اختلال در خواب است. در این بیماری فرد در هنگام خواب احساسات ناخوشایندی در پا شبیه به گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست دارند.

انواع و علل ایجاد سندروم پای بی‌قرار

حدودا ۱۰ درصد از آمریکایی ها با این اختلال درگیر هستند و ۲ الی ۳ درصد از مبتلایان به قدری این بیماری در آنها حاد است که نمی توانند در طول شب بخوابند. سندروم پای بی‌قرار از نظر کارشناسان و متخصصان اختلالات خواب، به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود. این بیماری در نوع ثانویه خود به دلیل عواملی نظیر کمبود آهن، بیماری کلیوی،  آرتریت روماتویید (التهاب مفاصل)، ماه های آخر بارداری و بیماری های مربوط به دستگاه عصبی به وجود می آید. این متخصصان معتقد هستند سندروم پای بی‌قرار در سطح اولیه، می تواند یک صفت ژنتیکی باشد یعنی افراد به صورت ژنتیکی با آن درگیر هستند.

علل ایجاد این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست اما چیزی که متخصصان بیان می کنند این است که زنان دو برابر بیشتر از مردان به سندروم پای بی‌قرار مبتلا می شوند و علائم این بیماری با بالا رفتن سن بدتر می شود. البته متخصصان اعتقاد دارند فعالیت های برخی از ژن ها می تواند عامل ایجاد این بیماری شود.

همانطور که گفته شد سندروم پای بی‌قرار یک بیماری و اختلال در خواب است و منجر به بی خوابی می شود، پس می تواند موجب این شود که افراد مبتلا مدام احساس خستگی کنند. در این افراد همچنین احتمال افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، و سلامت عمومی ضعیف وجود دارد حتی پاره از تحقیقات نشان می دهد سندروم پای بی‌قرار در نوع شدید آن می تواند منجر به سکته مغزی شود.

وقایع حیرت انگیز در مورد سندروم پای بی‌قرار RLS
سندروم پای بی‌قرار

سندروم پای بی‌قرار RLS معمولا ….

  • علائم این بیماری در شب بدتر از در صبح است.
  • علائم سندروم پای بی‌قرار در زمان استراحت بیش تر است.
  • علائم با حرکت دست و پا، کم می شود.

همه مبتلایان به سندروم پای بی‌قرار نیاز به دارو دارند؟

افراد مبتلا به RLS خفیف ممکن است با تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و محدود کردن مصرف کافئین درمان شوند. گاهی اوقات پاها نیاز به نوعی دیگر از تحریک حسی، مانند کشش روزانه دارند برخی از افراد نیز با ذوش آب گرم و یا قرار گرفتن در وان آب داغ علائم کمتری را احساس می کنند. اما برای نوع حاد این بیماری داروهایی وجود دارد که توسط پزشک تجویز شده و به نوعی شبیه به مسکن و آرامبخش هستند.