سنگ نوردی می تواند به درمان افسردگی کمک کند

بنا بر آمارها بیش از ۱۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده تحت تاثیر انواع افسردگی قرار دارند و این بیماری یکی از شایع ترین اختلالات روان در کشور آمریکا است. این موضوع در ایران نیز وضعیت مشابه و حتی بدتری دارد و افسردگی در بین اقشار مختلف بسیار دیده می شود. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است روشی ساده و در عین حال شگفت انگیز برای کمک به مبارزه با این شرایط ناتوان کننده وجود داشته باشد: سنگ نوردی … با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

سنگ نوردی دارای انواع و اقسام گوناگونی است و سنگ نوردی بولدرینگ یکی از این انواع است. بولدرینگ در واقع نوعی سنگ نوردی قدرتی است که در مسیرهای کوتاه و با پیچیدگی های کم انجام می شود؛ اما مسیرها از نظر قدرتی بسیار سخت طراحی می شوند.

در سنگنوردی بولدرینگ از آنجا که سنگنورد معمولا ارتفاع کمی از زمین دارد (معمولا کمتر از ۳ متر) بدون وسائل حفاظتی و طناب انجام می شود. بولدرینگ نیازمند قدرت و توان بدنی بالا، تکنیک و تمرکز زیاد است. و همین تمرکز زیاد راهکار سنگ نوردی بولدرینگ برای درمان افسردگی است.

[quote]اوا ماریا استلزر و همکارانش در دانشگاه آریزونا به تازگی مطالعه ای را روی بزرگسالان مبلا به افسردگی انجام دادند که نشان می داد افرادی که هشت هفته به صورت متوالی به ورزش سنگ نوردی بولدرینگ پرداخته اند؛ بهبودهای محسوسی را رد علائم افسردگی خود شاهد بوده اند.[/quote]

افسردگی به طور کلی به عنوان یک وضعیت مشخص شده توسط احساس غم و اندوه، تهی شدن و ناامیدی است که حداقل ۲ هفته در فرد باقی می ماند. علائم افسردگی ممکن است شامل احساس گناه، بی ارزش بودن، خستگی، مشکل در تمرکز و اندیشیدن به مرگ و یا خودکشی نیز باشد.

در بیشتر موارد، افرادی که تحت درمان افسردگی قرار می گیرند؛ از طریق دارو، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو، بهبود کامل را دریافت می کنند. با این حال، آمار نشان می دهد که تنها یک سوم از بیماران مبتلا به افسردگی شدید، به طور جدی به دنبال درمان خود هستند.

سنگ نوردی بولدرینگ افسردگی شدید را به صورت خفیف تا متوسط کاهش می دهد

ستلزر می گوید: “سنگنوردی به طرق مختلف، یک فعالیت فیزیکی مثبت است.” همچنین می گوید ” در یان روزش راه های مختلفی برای فعالیت بدنی وجود دارد، و از جنبه اجتماعی ورزش سنگ نوردی همراه با احساس موفقیت فوری است که در زمینه درمان افسردگی بسیار موثر است.”

این مطالعه شامل بیش از ۱۰۰ بزرگسال در کشور آلمان بود که بطور تصادفی به یکی از دو گروه اختصاص داده شدند. یک گروه بلافاصله بولدرینگ را شروع کرد، در حالی که گروه دیگری مجبور بود مدتی صبر کند تا ورزش را آغاز کند.

هر دو گروه در بولدرینگ سه ساعت در هفته به مدت ۸ هفته شرکت کردند و اکثر شرکت کنندگان در این ورزش تازه کار بودند.

در نقاط مختلف در طول مطالعه، شدت علائم افسردگی در میان شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه افسردگی و بررسی لیست علائم تجدید نظر شده، مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که بلافاصله شروع به سنگ نوردی کردند، با پیشرفت ۶٫۲۷ امتیاز در امتیازهای آزمون افسردگی مواجه شدند. با این حال، برای یک دوره زمانی مشابه، گروهی که در انتظار بودند، بهبودی ۱٫۴ درصدی را نشان داند.

به گفته تیم، بهبود در نمره افسردگی در گروه یک، نشان دهنده تغییر در شدت افسردگی از متوسط ​​تا خفیف است.

استلزر یادآور می شود که بولدرینگ نیاز به سطوح بالایی از تمرکز دارد، که همین موضوع احتمالا باعث می شود که این ورزش برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

او می گوید: “شما باید توجه داشته باشید و در لحظه متمرکز شوید. این امر به شما اجازه نمی دهد تا ذهن شما را به چیزهایی که ممکن است در زندگی شما اتفاق می افتد متمرکز شود. چراکه شما باید تمرکز کنید که سقوط نکنید.”

در مجموع، تیم معتقد است که سنگ نوردی بولدرینگ علاوه بر اینکه برای افراد مبتلا به افسردگی مفید خواهد بود؛ ممکن است به افراد دیگر با سایر اختلالات روانپزشکی نیز کمک کند.