آیا سوزاندن کالری به وسیله حرکت دادن پا امکان پذیر است؟

یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند وزن بدن را کاهش دهد تحرک و ورزش است. تحرک بدن موجب می شود بخش اعظمی از کالری دریافتی از طریق رژیم غذایی به انرژی تبدیل شده و در طی این فرایند مصرف شود. از طرف دیگر، بخش باقی مانده کالری به حدی است که فقط نیاز به انرژی را برای انجام فعالیت های معمول بدن مانند نفس کشیدن و متابولیسم تامین می کند. به این ترتیب وزن بدن روز به روز کمتر می شود. همه کارشناسان بر روی این مهم اتفاق نظر دارند. اما جالب است بدانید که برخی از این محققان معتقدند که ورزش های هدفمند و سنگین تنها راه کالری سوزی نیست. آن ها معتقدند که سوزاندن کالری به وسیله حرکت دادن پا نیز یکی از کارهایی است که می توانید برای کاهش وزن و بهبود متابولیسم بدن انجام دهید.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا از روش و نحوه سوزاندن کالری به وسیله حرکت دادن پا اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

سوزاندن کالری به وسیله حرکت دادن پا

بر مبنای مطالعات انجام شده توسط جیمز لوین و همکارانش در کلینیک مایو، بسیاری از کارشناسان متقاعد شدند که جنبش و تحرک فرد تا چه میزان می تواند بر اضافه وزن یا کاهش وزن وی موثر باشد. در این مطالعه مشخص شد که حرکت دادن پا در طی فعالیت هایی مانند تماشای تلوزیون در برخی از افراد می تواند تا ۲۰۰ کالری در طول روز بسوازند. این در حالی است که برخی از افرادی که اضافه وزن داشتند با تاکید بر روی این فعالیت توانستند تا ۸۰۰ کالری در روز بسوزانند. با این وجود کارشناسان معتقدند که سوزاندن کالری به وسیله حرکت دادن پا به احتمال زیاد کلیدی برای کاهش چشم گیر وزن نمی باشد.

ممکن است میزان پیشرفت در افراد مختلف متفاوت باشد

در بخش انتهای مطالعه لوین که در سال ۲۰۰۰ انجام شد و نتایج آن در “مجله آمریکایی تغذیه بالینی” منتشر شده است آمده که:

“پتانسیل چربی سوزی فعالیت های خنثی و آرام، برای متعادل کردن انرژی کافی است.”

با این حال، طی این تحقیق لوین و همکارانش “واریانس مشخصی” را در میزان سوزاندن کالری بین افراد مشاهده کردند.

گاهی اوقات میزان فعالیت نیز مهم است

عوامل شناخته شده زیادی وجود دارند که بر روی میزان سوزاندن کالری در طی هر فعالیت تاثیر گذارند. این عوامل شامل جنسیت، وزن بدن، سن و نسبت عضله به چربی در فرد است. هرچه میزان فعالیت فرد بیشتر باشد و از عضلات خود به مدت طولانی تری استفاده کند کالری سوزی افزایش می یابد. حرکت مداوم ممکن است به سوزاندن چند صد کالری از بدن در هر روز کمک کند، و این قطعا گام اولیه و خوبی برای فعال شدن بیشتر است. اما فعالیت های شدیدتر مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و یا دویدن کالری بیشتری می سوزاند. بنابراین اگر شما به دنبال کاهش وزن سریع هستید، علاوه بر حرکت دادن پاها در زمانی که بدنتان در حالت سکون است، انجام تمرین های اختصاصی را نیز مد نظر داشته باشید.