نحوه استفاده از سیب زمینی برای درمان تب و عفونت

سیب زمینی به دلیل ماهیت غنی از کربوهیدرات خود در سال های اخیر شهرت بدی پیدا کرده است. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات سیب زمینی را به عنوان یک ماده غذایی ناسالم قلمداد می کنند. با این حال سیب زمینی، به ویژه نوع خام یا آبپزش، یک لیست بی پایان از فواید را برای بدن به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از سیب زمینی برای درمان مشکلات مختلف را پوشش دهیم. در واقع در این مطلب مجله پیام سلامت نحوه سم زدایی بدن از طریق پا و به کمک سیب زمینی، نحوه استفاده از سیب زمینی به عنوان داروی ضد تب و چگونگی استفاده از آن برای بهبود عفونت و بیماری را توضیح خواهیم داد.

خواص سیب زمینی

انواع مختلفی از سیب زمینی در طبیعت وجود دارد که از نظر شکل و اندازه با هم تفاوت هایی دارند. سیب زمینی حاوی مواد مغذی مانند پتاسیم، تیامین و نیاسین و همچنین ویتامین C است. به همین دلیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم برای بدن مفید می باشد. همچنین می توان از آن برای درمان بیماری های مختلف، به صورت خوراکی یا به عنوان یک درمان موضعی استفاده کرد.

مواد مغذی موجود در آب سیب زمینی

  • پتاسیم: نیم فنجان آب سیب زمینی تقریبا ۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را برای همه بزرگسالان فراهم می کند.
  • ویتامین C: نیم فنجان آب سیب زمینی بیش از ۵۰٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را برای بزرگسالان فراهم می کند.
  • تیامین (ویتامین B1): نیم فنجان آب سیب زمینی ۲۰٪ از نیاز روزانه بدن مردان بالغ و تقریبا ۲۲٪ از نیاز روزانه زنان بالغ به تیامین را تأمین می کند.
  • نیاسین (ویتامین B3): نیم فنجان آب سیب زمینی تقریبا ۲۰٪ از نیاز روزانه بدن مردان بالغ و ۲۲٫۵٪ از نیاز روزانه زنان بالغ به نیاسین را تأمین می کند.

روش خانگی استفاده از سیب زمینی برای درمان

سیب زمینی خام

لیست خواص استفاده از سیب زمینی خام یا آب سیب زمینی برای بدن تقریبا بی نهایت است. اگرچه برخی از این روش های درمانی صرفاً درمان های تجربی هستند که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده اند. اما برخی دیگر به صورت تجربی مورد مطالعه قرار گرفته و توسط تحقیقات علمی مورد حمایت هستند. در ادامه به چند درمان عالی به کمک سیب زمینی اشاره می کنیم.

بهبود هضم و مشکلات گوارشی

سیب زمینی قرن هاست که برای درمان مشکلات گوارشی مختلف  از سوزش سر دل گرفته تا سوء هاضمه کاربرد دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ که توسط محققان دانشگاه فرایبورگ در آلمان انجام شده و نتایج آن در مجله Phytomedicine منتشر شده است نشان داد که دو سوم بیماران مبتلا به ناراحتی گوارشی می توانند مشکلات خود را با استفاده از آب سیب زمینی درمان کنند.

براساس نتایج درج شده در ژورنال Medicinal Plants Studies در سال ۲۰۱۳، آب سیب زمینی برای تسکین گاستریت (التهاب معده) و زخم معده کاربرد دارد و به پاکسازی روده ها و کاهش مقدار اسید در دستگاه گوارش کمک می کند.

زخم معده

یکی دیگر از کاربردهای این ماده که ریشه علمی نیز دارد؛ استفاده از آب سیب زمینی برای معالجه و پیشگیری از زخم معده است. تیمی از دانشمندان دانشگاه منچستر به سرپرستی استاد ایان رابرتز دریافتند که سیب زمینی می تواند از ابتلا به زخم معده جلوگیری کند و حتی به دلیل حضور مولکولی که قبلاً شناخته نشده بود؛ باعث از بین رفتن باکتری هایی می شود که راه را برای ایجاد زخم معده هموار می کنند.

خواص ضد سرطان

اگرچه ممکن است سیب زمینی پاسخی برای درمان انواع سرطان نباشد؛ اما یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در مجله Food and Function منتشر شده و توسط محققان دانشگاه کشاورزی شمال شرقی چین انجام شده است دریافت که ماده ای در آب سیب زمینی وجود دارد که نامش پاتاتین بوده و قادر به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی در موش های مبتلا به سرطان ملانوم است.

همچنین طبق اعلان وبسایت Drugs، این ماده در آزمایشگاه توانسته است اثر ضد پرولیفراتیو بر روی سلول های سرطانی روده بزرگ و کبد داشته باشد.

بهبود لیپید خون و ویژگی های آنتی اکسیدانی

اگر کلسترول و تری گلیسیرید خونتان زیاد است، آب سیب زمینی می تواند پاسخی برای بهبود وضعیت لیپیدی خون باشد. این خاصیت ممکن است تا حدی به آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی باز گردد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ توسط محققان لهستانی دانشگاه علوم پوزنان انجام شد نشان داد که سیب زمینی فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار زیادی دارد و وقتی آبگیری می شود؛ این کیفیت افزایش می یابد.

آرتروز

براساس مطالعات درج شده در مجله Medicinal Plants Studies در سال ۲۰۱۳، مصرف یک یا دو قاشق چایخوری آب سیب زمینی قبل از هر وعده غذایی می تواند به بهبود علائم آرتریت کمک کند. البته می توانید پوست تمیز سیب زمینی را به مدت سه تا پنج دقیقه در یک ظرف آب بجوشانید؛ سپس صاف کرده و بگذارید خنک شود. برای تسکین دردهای ناشی از ورم مفاصل و التهاب می توانید یک فنجان از این دمنوش را تا چهار بار در روز بنوشید.

اسکوربوت

اسکوربوت نوعی بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است که علائم آن متورم شدن لثه ها، خونریزی از آنها و دیر خوب شدن زخم است. با توجه به ویتامین C زیاد در سیب زمینی می توانید از آب آن برای درمان اسکوربوت استفاده کنید.

مراقبت از پوست

سیب زمینی یک پاک کننده طبیعی فوق العاده است، به خصوص برای پوست صورت. یک سیب زمینی خام را رنده کرده و آن را روی پوست مالیده و بعد از چند دقیقه بشویید. مواد مغذی موجود در سیب زمینی برای تغذیه و مرطوب کردن صورت مفید هستند و درخشش زیادی به پوست می دهند.

بعضی از افراد معتقدند که می توان از آب سیب زمینی به روش زیر برای سفیدتر شدن پوست و از بین بردن لکه های تیره استفاده کرد.

  • یک سیب زمینی کوچک را رنده کنید.
  • آن را درون یک تکه پارچه ریخته و آبش را بگیرید.
  • با استفاده از یک تکه پنبه، آب سیب زمینی را روی لکه های تیره پوست بمالید.
  • یک بار در روز قبل از خواب از این روش استفاده کنید تا رنگ پوست یکنواخت تر شود.

سوختگی، زخم، بریدگی و ترک

برای درمان آسیب های جزئی پوست، مقدار کمی سیب زمینی را رنده کرده و با عسل یا روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و حدود ۲ ساعت آن را با باند بپوشانید. برای درمان آفتاب سوختگی نیز یک سیب زمینی را ریز خرد کنید و آنها را چند دقیقه روی ناحیه سوخته قرار دهید تا مرطوب شود و پوست تسکین پیدا کند.

سردرد

برای درمان سردرد با سیب زمینی، کافی است که این ماده را ورقه ورقه کرده و روی پیشانی قرار دهید. برای درمان سردردهای مزمن، قبل از هر وعده غذایی یک چهارم فنجان آب سیب زمینی گرم بخورید. بیش از سه بار در روز از این روش استفاده نکنید.

خستگی چشم ها

می توانید با قرار دادن یک تکه سیب زمینی روی هر پلک خواب آلودگی و خستگی چشم ها را از بین ببرید.

بهبود عملکرد کبد

برای بهبود عملکرد کبد، چای پوست سیب زمینی را امتحان کنید. فقط کافیست که پوست تمیز شده یک سیب زمینی متوسط را در یک فنجان آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید. اجازه دهید خنک شود و سپس بنوشید. این کار را هر روز انجام دهید تا کبد و کیسه صفرا عملکرد برتر پیدا کنند.

تسکین تورم و خارش

از سیب زمینی می توان برای کاهش تورم استفاده کرد. سیب زمینی خارش ناشی از گزیدگی با نیش حشرات یا درماتیت را یز تسکین دهد. تکه های سیب زمینی را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید تا در جای خود گرم شود و به دمای بدن برسد.

نحوه استفاده از سیب زمینی برای درمان تب و عفونت
نحوه استفاده از سیب زمینی برای درمان تب و عفونت

سم زدایی بدن با سیب زمینی

کتاب ها و مطالب زیادی وجود دارند که ادعا می کنند می توانید تمام بدن را از طریق پاهای خود سم زدایی کنید. درست است که هیچ مدرک علمی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد؛ اما بسیاری از افراداز روش سم زدایی پا استفاده کرده و نتیجه گرفته اند. به جای خرید پد سم زدایی پا، چرا از سیب زمینی روی پایتان به عنوان روشی ساده برای سم زدایی بدن استفاده نمی کنید؟

برای سم زدایی پا به کمک سیب زمینی مراحل زیر ار طی کنید:

  • دو برش نازک سیب زمینی خام را کف یک جفت جوراب مناسب و محکم قرار دهید.
  • جوراب ها را بپوشید.
  • چند ساعت صبر کنید تا سموم از بدن خارج شوند.

استفاده از سیب زمینی برای درمان تب

اگر از تب رنج می برید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه سیب زمینی خام سرد را روی کف پای خود قرار دهید. می توانید از تکنیک جوراب که در بالا ذکر کردیم نیز استفاده کنید. ۲ الی ۳ این جوراب را به پا داشته باشید تا تب برطرف شود.

آیا گذاشتن سیب زمینی روی پا واقعا موثر است؟

شواهد تجربی وجود دارد که نشان می دهند سیب زمینی می تواند بیماری ها را از بین ببرد. اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از این فرضیه ارائه نشده است. ایده قرار دادن سیب زمینی در جوراب برای بیماری را می توان به رفلکسولوژی پا نسبت داد. این روش درمانی به تمدن های مصر و چین باستان باز می گردد.

طبق یافته های طب رفلکسولوژی، هر ناحیه از پای شما با ناحیه ای از بدن مطابقت دارد. رفلکسولوژی از تکنیک های ماساژ درمانی برای تحریک اعصاب استفاده می کند. این اعصاب بیشتر در کف دست و کف پا وجود دارند. همانطور که اشاره کردیم؛ سیب زمینی دارای طیف گسترده ای از خواص و مواد مغذی است که همگی برای سلامت بدن مفید هستند. بنابراین احتمالاً گذاشتن سیب زمینی روی کف پا، این مواد مغذی را به طور کامل وارد بدن کرده و باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد.

آیا سیب زمینی عفونت را از بین می برد؟

بسیاری از افراد از سیب زمینی برای کشیدن عفونت از زخم ها، جوش ها یا آبسه پوستی استفاده می کنند. بسته به نوع عفونت، ممکن است بیرون کشیدن چرک به این روش ۱ الی ۳ روز زمان ببرد. براساس اطلاعات درج شده در ژورنال Medicinal Plants Studies، می توان از سیب زمینی برای بهبود سوختگی، ترک های پوستی، زخم ها و انواع دیگر عفونت های پوستی استفاده کرد. سیب زمینی خام برای تسکین تورم و خارش ناشی از نیش حشرات نیز کاربرد دارد.

چند نکته احتیاطی که باید در مورد استفاده از سیب زمینی برای درمان آنها را رعایت کنید

همانطور که گفتیم سیب زمینی خواص درمانی زیادی دارد. اما باید از خوردن بیش از حد آب سیب زمینی در طول روز خودداری کنید. زیرا مصرف زیاد این ماده ممکن است برای بدن سمی باشد. توصیه می شود روزانه بیش از نیم فنجان آب سیب زمینی استفاده نکنید.

همچنین از سیب زمینی هایی که رنگ سبز دارند پرهیز کنید. زیرا این سیب زمینی ها حاوی یک ماده شیمیایی به نام سلانین هستند که می تواند در فعالیت عصبی اختلال ایجاد کرده و باعث حالت تهوع، اسهال و گرفتگی شدید شکم شود.

منابع:

  1. Antioxidant activity of potato juice
  2. Efficacy and tolerability of potato juice in dyspeptic patients: a pilot study
  3. Potato
  4. Health Benefits and Cons of Solanum tuberosum