سیب زمینی شیرین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است

دیابتی ها باید مراقب رژیم های غذایی خود باشند تا بتوانند از کربوهیدرات ها استفاده نمایند و تاثیرات آنها را بر میزان قند خون و انسولین محدود کنند.

این نکته به این معناست که غذاهایی با کربوهیدرات بالا می تواند مشکل ساز باشد، اما بعضی از آنها، مانند سیب زمینی شیرین، مزایای تغذیه ای قابل توجهی را برای جبران اثر خود بر روی قند خون، ارائه می دهد.

تصمیم گیری در مورد اینکه چقدر یا چه مواقعی می توانید یک ماده غذایی را مصرف کنید یک تصمیم فردی است، اما سیب زمینی شیرین قطعا می تواند محل در برنامه غذا افراد مبتلا به دیابت حضور داشته باشد.

میزان کربوهیدرات در سیب زمینی شیرین

هر گونه بحث در مورد مدیریت مواد غذایی و دیابت باید با توصیه انجمن دیابت آمریکا آغاز شود، یعنی شمارش گرم به گرم کربوهیدرات هایی که در یک روز مصرف می کنید.

تعداد کربوهیدرات هایی که نیاز دارید بر اساس وزن بدن و میزان فعالیت شما محاسبه می شود؛ اما به عنوان قاعده، ADA پیشنهاد می کند که در محدوده ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی مصرف شود. هرچند ممکن است بعضی از افراد برای کنترل بهتر قند خون نیاز به استفاده کمتری داشته باشند.

با این حساب، سیب زمینی شیرین چالشی را برای بیماران دیابتی مطرح می کند. چراکه یک سیب زمینی شیرین پخته شده بزرگ، بیش از ۳۷ گرم کربوهیدرات تولید می کند که بیشترین میزان کمک غذایی شما را برای آن وعده تشکیل می دهد. با این معیار، ترکیب سیب زمینی شیرین می تواند به شدت وجود هر چیز دیگری را در وعده غذایی شما محدود کند.

این موضوع آنقدر که به نظر می رسد بد نیست

دو دلیل وجود دارد که سیب زمینی شیرین نمی تواند برنامه غذایی شما را از تعادل خارج کند. اول اینکه یک سیب زمینی شیرین مقدار قابل توجهی دارد؛ و اگر شما دیابتی هستید، احتمالا نیاز به یک سوم فنجان پوره سیب زمینی خواهید داشت. این نکته کل کربوهیدرات های دریافتی را به ۱۲ گرم برای یک سیب زمینی شیرین پخته کوچک یا بیش از ۱۹ گرم برای یک سوم فنجان پخته شده سیب زمینی شیرین می رساند. این ارقام هنوز هم بالا است، اما منطقی تر به نظر می رسد.

دلیل دوم اینکه بخش بزرگی از این کربوهیدرات ها به صورت فیبر هستند؛ که قند خون شما را افزایش نمی دهد و به سلامت کلی شما کمک می کند.

سیب زمینی شیرین و شاخص گلیسمی

به غیر از شمارش کربن ساده، بعضی از بیماران دیابتی از یک ابزار به نام شاخص گلیسمی یا GI استفاده می کنند؛ تا تاثیر هر غذایی بر روی گلوکز خون خود را اندازه گیری کنند.

تست GI از اثر گلوکز خالص به عنوان معیار آن استفاده می کند؛ و سپس اندازه گیری تاثیر مواد غذایی آزمایش شده بر گلوکز خون شما را با این استاندارد مقایسه می کند.

GI 55 یا پایین تر، کم در نظر گرفته می شود، ۵۵ تا ۶۹ متوسط در نظر گرفته می شود و ۷۰ یا بالاتر، میزان بالای گلیسمی است.

سیب زمینی شیرین معمولا با میانگین گلیسمی ۷۰، دارای کربوهیدرات هیا سخت و پیچیده شناخته می شود. البته مهم است که بدانید، نتایج آزمایش ها به طور گسترده ای متفاوت است، مثلا گزارش دهی GI ها به مقدار کمتر از ۴۴ یا بالغ بر ۹۴ برای سیب زمینی شیرین وجود دارد.

انجمن دیابت امریکا، شمارش کربوهیدرات ها را به عنوان ابزار قابل اعتماد تر معرفی می کند و سپس استفاده از GI را به عنوان ابزاری برای دقت بیشتر پیشنهاد می کند.

بهترین کربوهیدرات ها برای ترکیب با برنامه غذایی، آنهایی هستند که مواد مغذی جامد را برای ایجاد تعادل در اثر خود بر روی گلوکز خون، ارائه می دهند؛ و با این معیار، سیب زمینی شیرین یک برنده واقعی است.

۱/۳ فنجان سیب زمینی شیرین پخته بیش از ۲۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین C، مقدار قابل توجهی از ویتامین های B و مواد معدنی، بیش از ۲ گرم فیبر و به طور قابل توجهی ویتامین A کافی برای تقریبا سه روز را فراهم می کند.

چند نکته درباره مصرف سیب زمینی شیرین

هنگامی که شما سیب زمینی شیرین را به عنوان بخشی از وعده غذایی خود مصرف می کنید؛ باید سایر گزینه های کربوهیدرات مانند بیسکویت یا نان سفید را رد کنید.

شما سیب زمینی شیرین را به عنوان نشاسته اصلی برای وعده های غذایی مصرف کنید و بقیه ظرف غذای خو را برای مقدار زیادی سبزیجات غنی از غلات، که اکثرا کم کربوهیدرات هستند، خالی کنید.

این که شما آن را پخته، خرد شده یا پوره شده بخورید فرقی ندارد. یک سیب زمینی شیرین کوچک باعث اضافه شدن مواد مغذی به وعده غذایی شما می شود. اما پیشنهاد ما کباب کردن یا برشته کردن قطعات سیب زمینی شیرین است. در نهایت برای لذت بیشتر و طعم بهتر، شما می توانید آن را با ادویه جات خشک یا طعم دهنده های گیاهی مصرف کنید.