سیب زمینی شیرین بنفش

سیب زمینی شیرین بنفش با مواد مغذی که برای سلامت بدن مفید هستند غنی شده است. سیب زمینی شیرین بنفش شامل آنتی اکسیدان هایی است که برای قلب، هضم، عملکرد شناختی مغز و سلامت کبد مفید هستند. به دلیل خواص بسیار، سیب زمینی شیرین بنفش برای دیابت ها نیز مفید است.

در این مقاله مجله پیام سلامت می خواهیم شما را بیشتر با خواص و ارزش غذایی این ماده غذایی آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

سیب زمینی شیرین بنفش

سیب زمینی شیرین بنفش (Ipomoea batatas L cultivar Ayamurasaki) رنگ متمایزی از سیب زمینی شیرین معمولی دارد که حاصل وجود ترکیبات آنتوسیانین در این ماده می باشد. این فلاونوئید رنگی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و فواید زیادی برای بدن دارد.

تحقیقات نشان داده اند که سیب زمینی شیرین غنی از آنتوسیانین ها بوده و برای فشار خون، دیابت و افزایش سلامت سیستم قلبی و عروقی مفید است.

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین بنفش

سیب زمینی شیرین دارای گوشت بنفش از همان خانواده سیب زمینی شیرین است. در کل سیب زمینی شیرین غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشد و ارزش غذایی زیادی دارند.

چیزی که سیب زمینی شیرین بنفش را از سیب زمینی شیرین ساده متمایز می کند، ارزش غذایی آن است که همگی به آنتی اکسیدان های موجود در این ماده باز می گردند.

به عنوان مثال، در بررسی که در مورد مزایای سیب زمینی شیرین انجام شد گزارش شده که سیب زمینی شیرین بنفش حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها است که در فعالیت آزاد سازی رادیکال آزاد دخیل هستند. آنزیم های این ریشه سبز بنفش به کاهش التهاب کمک می کنند. التهاب تأثیر منفی بر روی سلامت عمومی بدن دارد.

تحقیقات نیز نشان داده اند که سیب زمینی شیرین به طور کلی یک غذای کم گلیسمی است و می تواند به راحتی در بدن هضم شود. ترکیبات موجود در سیب زمینی شیرین بنفش به کاهش قند خون کمک می کنند.

سیب زمینی شیرین بنفش غنی از آنتی اکسیدان ها است

نگاهی کوتاه به محتوای آنتی اکسیدانی سیب زمینی شیرین بنفش نشان می دهد که این ماده غذایی چقدر سالم است. میزان آنتی اکسیدان های (آنتوسیانین ها) این ماده نسبت به همتایانش مانند پرتقال حدودا ۲٫۵ برابر است.

تحقیقات انجام شده در مورد مزایای سیب زمینی شیرین بنفش نشان می دهند که آنتی اکسیدان های این نوع سیب زمینی بیشتر از کلم قرمز یا پوست انگور است. فعالیت آنتی اکسیدانی آنتوسیانین های سیب زمینی شیرین بنفش نسبت به فعالیت آنتی اکسیدان ویتامین C بیشتر است.

پزشکان WebMD می گویند که سیب زمینی شیرین به دلیل محتوای آنتی اکسیدانش یک نوع ماده غذایی فوق العاده است. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که فعالیت آنتی اکسیدانی سیب زمینی شیرین بنفش ۳٫۲ برابر بیشتر از زغال اخته است.

خواص سیب زمینی شیرین بنفش

کمک به کاهش فشار خون

اگر از پرفشاری خون رنج می برید، سیب زمینی شیرین بنفش را در رژیم غذایی خود جای دهید. یک مطالعه که شامل شرکت کنندگان بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا بود نشان داد که ترکیبات موجود در سیب زمینی شیرین بنفش به کاهش فشار خون کمک می کند. این افراد به مدت ۴ هفته هر روز ۲۵۰ میلی لیتر آب سیب زمینی شیرین بنفش مصرف کردند. محققان خاطر نشان کردند فشار خون سیستولیک این افراد در پایان دوره آزمایشی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سیب زمینی شیرین بنفش با محتوای آنتوسیانین بالای خود، اثرات مثبتی بر روی کاهش فشار خون دارد. نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های سیب زمینی شیرین بنفش در کاهش فشار خون بسیار موثر است.

تقویت عملکرد شناختی مغز

یکی از مزایای استفاده از سیب زمینی شیرین بنفش این است که این ماده تاثیر مثبتی بر روی فعالیت مغز دارد. محققان دریافتند که آنتوسیانین های سیب زمینی شیرین بنفش، سبب کاهش التهاب می شود. التهاب بر روی عملکرد شناختی مغز تاثیر می گذارد. عصاره سیب زمینی شیرین بنفش، دارای توان بالقوه  ای برای تقویت عملکرد حافظه است و به طور موثری بر روی مغز تاثیر می گذارد.

محققان در یک آزمایش که بر روی موش ها انجام شد نشان دادند که آنتوسیانین های این ماده اثر محافظتی بر روی فعالیت مغز دارند. مصرف آنتوسیانین ها پس از سکته مغزی به بهبود عملکرد مغز کمک می کند و با افزایش پروتئین های خاصی که بافت آسیب دیده مغز را ترمیم می کنند، در ریکاوری مغز نقش دارند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

آب سیب زمینی شیرین بنفش یا سیب زمینی شیرین بنفش پخته شده می تواند به بهبود هضم کمک کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که ارزش غذایی سیب زمینی شیرین بنفش می تواند به بهبود میکروبوتاسیون روده کمک کند. آنتوسیانین ها به افزایش تعداد پروبیوتیک های مفید در روده کمک می کنند و به این ترتیب موجب بهبود روند هضم می شوند. محققان بعد از مصرف سیب زمینی شیرین بنفش، غلظت بالایی از Bifidobacterium و Lactobacillus probiotics را در بدن مشاهده کردند.

دلیل بهبود سلامت سیستم گوارش بر اثر مصرف این ماده ناشی از این واقعیت است که سیب زمینی شیرین بنفش دارای ویژگی های پروبیوتیک است که برای افزایش جمعیت باکتری های سالم روده مفید می باشد.

مصرف سیب زمینی شیرین بنفش می تواند برای افرادی که مشکلات مزمن و حاد هضم دارند نیز مفید باشد. مجله Digestive Diseases and Sciences گزارش داد که سیب زمینی شیرین یکی از غذاهایی است که علائم بیماری های گوارشی مانند گاستاپراسزی(تاخیر در تخلیه معده) را تحریک نمی کند.

اگر از بیماری گاستروانتریت (آنفولانزای معده) رنج می برید، می توانید سیب زمینی شیرین بنفش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا عارضه گوارشی تان زودتر خوب شود.

جلوگیری از نقرس

سیب زمینی شیرین بنفش برای افراد مبتلا به نقرس نیز مفید است زیرا به کاهش اسید اوریک در بدن کمک می کند.

مجله Food & Function گزارش داد که آنتوسیانین های موجود در این نوع سیب زمینی می توانند اسید اوریک را کاهش دهند. تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان دادند که عصاره سیب زمینی شیرین بنفش به طور قابل توجهی آنزیم هایی که بر میزان اسید اوریک تاثیر می گذارد را مهار می کند. این تحقیق نتیجه گیری کرد که سیب زمینی شیرین بنفش دارای قابلیت بالقوه ای برای جای گیری بین مواد غذایی ضد هیپراوریسمی است.

سیب زمینی شیرین بنفش
سیب زمینی شیرین بنفش

کمک به کاهش وزن

اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، اضافه کردن سیب زمینی شیرین بنفش به رژیم غذایی تان می تواند به شما کمک کند وزن اضافی چربی  بدن خود را از بین ببرید.

مصرف سیب زمینی شیرین بنفش می تواند به چند روش مختلف به کاهش وزن کمک کند. اول این که فیبر زیاد سیب زمینی شیرین کمک می کند تا شما بیشتر احساس سیری کنید. همچنین، آنتوسیانین های این ماده نیز می توانند به جلوگیری از تجمع چربی در بدن کمک کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که مکمل های حاوی سیب زمینی شیرین بنفش به جلوگیری از افزایش وزن و تجمع چربی کمک می کنند. دانشمندان همچنین مشاهده کردند که سیب زمینی شیرین بنفش به بهبود عملکرد کبد و کلیه کمک می کند و خطر عوارض چاقی را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل خوراکی حاوی آنتوسیانین های سیب زمینی شیرین بنفش، باعث کاهش چربی و جلوگیری از چاقی می شود.

بهبود سلامت کبد

ترکیبات موجود در این ماده غذایی دارای اثر مثبتی بر روی کبد هستند و می توانند به جلوگیری از آسیب کبدی کمک کنند.

طبق گزارش مجله Food and Chemical Toxicology، عصاره سیب زمینی شیرین بنفش به کاهش زخم های بافت در کبد کمک می کند. آنتوسیانین این ماده می تواند در بهبود علائم فیبروز کبدی نقش داشته باشد. همان مجله گزارش داد که ترکیبات سیب زمینی شیرین بنفش به کاهش التهاب کبد نیز کمک می کنند.

برگ های سیب زمینی شیرین بنفش نیز می توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند. یک مطالعه کوچک که شامل مردان سالم بود نشان داد که استفاده از برگ های سیب زمینی شیرین بنفش، به مدت ۷ روز، میزان آنتی اکسیدان های بدن را افزایش داده و انتشار سیتوکین های التهابی را مهار می کند.

کاهش روند پیری

از آنجایی که آنتوسیانین های سیب زمینی شیرین، آنتی اکسیدان های قوی هستند، بنابراین مواد غذایی حاوی این ماده می توانند روند پیری را به تاخیر بیاندازند.

در یک تحقیق که شامل موش ها بود، دانشمندان خواص سیب زمینی شیرین بنفش را ذکر کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که آنتوسیانین ها رادیکال های آزاد در بدن را می کشند. دانشمندان خاطر نشان کردند که موش هایی که عصاره سیب زمینی شیرین بنفش مصرف کردند کمتر از گروه کنترل پیر شدند. این تحقیق همچنین نشان داد که سیب زمینی شیرین بنفش دارای پتانسیل پایین آورنده قند خون و جلوگیری از تشکیل تومور است.

سایر خواص این ماده

برای افراد مبتلا به دیابت نیز مناسب است

مصرف سیب زمینی شیرین برای بهبود علائم دیابت بسیار مفید است. زیرا فلاونوئیدهای این ماده می توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند. یک مطالعه که بر روی موش های دیابتی انجام شد نشان داد که مصرف عصاره سیب زمینی شیرین بنفش، باعث کاهش میزان چربی خون و میزان قند خون می شود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که آنتوسیانین های این ماده غذایی دارای اثرات کاهش دهنده قند خون می باشند.

دارای خواص ضد سرطان است

سیب زمینی شیرین بنفش یک گیاه ضد سرطانی است که غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد و می تواند به جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک کند. یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که آنتوسیانین های سیب زمینی شیرین بنفش می توانند با کشتن سلول های بدخیم، از ایجاد سرطان کولورکتال جلوگیری کنند. بعضی از دانشمندان نیز دریافتند که آنتوسیانین ها در جلوگیری از جهش سلولی نقش دارند.

به گزارش مجله Oncology Reports، نتایج یک مطالعه نشان داد که این ماده غذایی می تواند به بهبود نتایج درمان سرطان مثانه کمک کند. محققان همچنین دریافتند که آنتوسیانین ها در جلوگیری از سرطان مثانه نیز نقش مهمی دارند.

البته، سرطان یک بیماری پیچیده است و هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند. با این حال، استفاده از ترکیب غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص کمک کند.

منابع:

  1. Purple sweet potato anthocyanin exerts antitumor effect in bladder cancer
  2. Anti-hyperglycemic effect of diacylated anthocyanin derived from Ipomoea batatas cultivar Ayamurasaki can be achieved through the alpha-glucosidase inhibitory action
  3. In vivo antioxidant, hypoglycemic, and anti-tumor activities of anthocyanin extracts from purple sweet potato
  4. Effect of purple sweet potato leaves consumption on exercise-induced oxidative stress and IL-6 and HSP72 levels
  5. Anti-fibrotic effects of the anthocyanins isolated from the purple-fleshed sweet potato on hepatic fibrosis induced by dimethylnitrosamine administration in rats
  6. Purple Sweet Potato Attenuate Weight Gain in High Fat Diet Induced Obese Mice
  7. Effects of anthocyanins from purple sweet potato (Ipomoea batatas L. cultivar Eshu No. 8) on the serum uric acid level and xanthine oxidase activity in hyperuricemic mice
  8. Foods provoking and alleviating symptoms in gastroparesis: patient experiences
  9. Antioxidant and memory enhancing effects of purple sweet potato anthocyanin and cordyceps mushroom extract
  10. Antioxidative activity of anthocyanins from purple sweet potato, Ipomoera batatas cultivar Ayamurasaki
  11. Functional components in sweetpotato and their genetic improvement