سیگاری ها و غیر سیگاری ها

سیگار کشیدن مونوکسید کربن، قیر، نیکوتین و بسیاری از مواد مضر دیگر را به بدن می فرستد. مصرف این مواد به صورت منظم، تعادل سطوح اکسیژن خون و سایر جنبه های متابولیسم را تغییر می دهد. در این مطلب پیام سلامت به مقایسه عوارض سیگار در سیگاری ها و غیر سیگاری ها پرداخته ایم.

با توجه به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ۴۶ درصد از افراد غیر سیگاری برخی از عوارض جانبی کشیدن سیگار را با قرار گرفتن در معرض دود دوم تجربه می کنند. البته بدیهی است خطر ابتلا به مشکلات سلامت ناشی از مصرف تنباکو بسیار بیشتر از مواجهه با دود دوم آن است.

وابستگی نیکوتین

بزرگترین تفاوت بین سیگاری ها و غیر سیگاری ها این است که بیشتر سیگاری ها به نیکوتین معتاد می شوند و اکثر افراد غیر سیگاری این وابستگی را ندارند. وابستگی به مصرف دخانیات فیزیکی و ذهنی محسوب می شود، انگیزه و اقدامات فرد سیگاری را در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره همین وابستگی، تعیین می کند. بیشتر سیگاری ها می خواهند سیگار را ترک کنند؛ اما مؤسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر گزارش می دهد که معمولا ۹ نفر از هر ۱۰ نفر، به معنای واقعی کلمه قادر به انجام این کار نیستند.

آسیب تنفسی

مشکلات سلامتی برای افراد سیگاری با آسیب رساندن به سیستم تنفسی از طریق استنشاق دود حاصل از سوختن مواد گیاهی شروع می شود. انجمن ریه آمریکا معتقد است که سیگار کشیدن باعث اسیب دیدن مژک های تنفسی، راه های هوایی و در نهایت ریه می شود. در مقایسه با ریه های سالم افراد غیر سیگاری، سیستم های تنفسی افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به پنومونی، برونشیت، تشدید آسم و آمفیزم هستند.

مشکلات سلامت قلب و عروق

سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب و کاهش سرعت گردش خون می شود. انجمن قلب آمریکا لیستی شامل کلسترول بالا، فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری عروق محیطی و آنوریسم را به عنوان خطرات بالاتر برای سیگاری ها در مقایسه با غیر سیگاری ها اعلام کرده است. CDC گزارش می دهد که دود سیگار باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

سرطان

دود اول (دودی که سیگاری ها استنشاق می کنند) و دوم (دودی که اطرافیان غیر سیگاری انها استنشاق می کنند) می تواند موجب سرطان ریه شود؛ اما CDC خاطرنشان می کند که خطر ابتلا در سیگاری های فعال سال به سال و با هر سیگاری که می کشند، افزایش می یابد. به عنوان مثال، خطر ابتلا به سرطان ریه در میان مصرف کننده های متوسط سیگار تا ۲۰ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

CDC همچنین سیگار کشیدن را به عنوان ایجاد کننده خطر بیشتر برای دیگر انواع سرطان، از جمله لوسمی و سرطان دهان، گلو، حنجره، مثانه، کلیه، پانکراس و رحم مرتبط می داند.

مشکلات دندانپزشکی

یک جراح عمومی در ایالات متحده در سال ۲۰۰۴ نشان داد که خطر ابتلا به بیماری های پریودونتیت برای افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. پریودونتیت یک بیماری جدی است که می تواند منجر به از دست دادن دندان ها شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

اختلال در بینایی

در همان گزارش سال ۲۰۰۴، این جراح عمومی اشاره کرد که سیگار کشیدن باعث ایجاد آب مروارید می شود و مصرف کنندگان دخانیات ممکن است در معرض خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، باشند. این اختلالات چشم، بینایی را مختل می کند و حتی می تواند به نابینایی منجر شود.