اثرات سیگار کشیدن بر چشم

سیگار کشیدن می تواند به بسیاری از اعضای بدن از جمله چشم که اندامی پیچیده است، آسیب برساند. متاسفانه چشم ها از هر دو  سیگار کشیدن اول (خود فرد سیگاری) و دوم (اطرافیان او که دود سیگار روی آنها نیز اثر می گذراد.) آسیب می بنند. چشم ها تحت تأثیر مواد شیمیایی دود سیگار قرار می گیرند. این مواد شیمیایی به چشم ها از طریق جریان خون و یا به طور مستقیم اثر می گذارند. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم درباره عوارض سیگار کشیدن بر چشم ها مواردی را بیان کنیم.

اثرات روی چشم فرد سیگاری

هنگامی که یک فرد وابسته به سیگار می شود و منظم سیگار می کشد؛ مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، آمونیاک و سولفید هیدروژن، غشاهای حساس چشم او را تحریک می کنند. این مواد شیمیایی باعث ایجاد غشای غلیظ می شود؛ که به صورت ورم ملتحمه و التهاب نمایان می شود؛ و به همین علت به عنوان “خون افتادن چشم ها” شناخته می شود. همچنین در برخی از تحقیقات همبستگی بین آب مروارید و سیگار کشیدن، نشان داده شده است.

اثرات روی چشم فرد در معرض دود سیگار

متاسفانه افرادی که در معرض دود دوم قرار دارند؛ بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت چشم را مانند افراد سیگاری تجربه خواهند کرد. در واقع مواد شیمیایی ای در دود هستند که چشم را تحریک می کنند. در واقع دود سیگار دقیقا مانند مکانیزم قبلی، به طور مستقیم چشم های اطرافیان را نیز ملتهب می کند. همچنین این دود می تواند از طریق استنشاق وارد جریان خون شده و تاثیر منفی روی شبکیه چشم و رگ های خونی چشم داشته باشد.

اثر سیگار کشیدن بر چشم ها
اثر سیگار کشیدن بر چشم ها

دوره زمانی

بعضی از عوارض سیگار کشیدن بر چشم ها فورا دیده می شود. از جمله دود سیگار که به غشای چشم نفوذ می کند می تواند باعث تحریک و قرمزی چشم شود. اما دودی که استنشاق می شود طول می کشد تا جریان خون را به شبکیه محدود کند و موجب آسیب دیدگی آن شود. اثرات دراز مدت مانند بیماری های uveitis، التهاب لایه میانی چشم، افتالموپاتی گریوز و اختلال کنترل عضلات وابسته به تیروئید چشم، هستند.

افراد سیگاری و لنز تماسی

بعضی از افراد سیگاری مشکلات منحصر به فردی را در زمینه عوارض سیگار بر چشم ها تجربه می کنند. به عنوان مثال افراد دارای لنزهای تماسی در معرض خطر بیشتری برای تحریک ملتحمه چشم هستند؛ و در نتیجه احتمال عفونت در آنها بیشتر است. این تحریک باعث خشکی چشم ها می شود و با کم شدن رطوبت چشم، دید چشم ها کاهش می یابد.

ملاحظات

چشم ها می توانند از طریق روش های مختلف تحت تاثیر سیگار کشیدن قرار بگیرند. ارگان خارجی چشم، به ویژه غشاء چشم، می تواند تحت تاثیر تحریک دود سیگار قرار گرفته و عفونت ایجاد شود. همچنین ساختارهای داخلی که به بینایی انسان کمک می کنند مانند chiasm اپتیکی در مغز نیز می تواند توسط مواد شیمیایی ناشی از سیگار کشیدن و محدود شدن عروق خونی و محرومیت از اکسیژن آسیب ببینند. بیماری چشمی افتالموپاتی گریوز نیز می تواند با سیگار کشیدن بدتر شود و منجر به از دست دادن کنترل عضلات چشم ها گردد.