ارتباط سیگار کشیدن و دیابت و عوارض ناشی از این دو عامل بر روی بدن

همه ما می دانیم که سیگار کشیدن برای بدن مضر است. اما این عادت مخرب برای افراد دیابتی چند برابر ضرر دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد سیگار کشیدن و دیابت توضیحات تکمیلی را ارائه کرده ایم.

ارتباط سیگار کشیدن و دیابت

به تازگی دانشمندان اعلام کرده اند که سیگار کشیدن یک عامل خطر مستقل برای ابتلا به دیابت است. ضمن این که سیگار کشیدن توسط افراد دیابتی می تواند عوارض ناشی از این بیماری را تشدید کند. مهمترین عوارض دیابت که تا به حال شناسایی شده است شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات گردش خون است. همان طور که می دانید سیگار کشیدن نیز عوارض مشابه دارد. بنابراین سیگار کشیدن و دیابت از نظر عوارض بسیار به یکدیگر تشابه دارند.

در برخی از موارد، مصرف سیگار می تواند احتمال این بیماری ها را دو برابر کند. ضمن این که شانس ابتلا به مشکلات کلیوی و اختلال در نعوظ در افراد سیگاری بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت. این در حالی است که باید بدانید یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیماری های قلبی و عروقی است. بنابراین می توان گفت که سیگار کشیدن و دیابت از دو طریق افزایش شانس ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش عوارض می توانند با یکدیگر مرتبط باشند.

سیگار کشیدن و دیابت هر دو خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به یک شیوه مشابه افزایش می دهند. پس زمانی که با یکدیگر ترکیب شوند می توانند ریسک ابتلا به بیماری مرتبط با قلب مثل سکته قلبی و مغزی را بیش از پیش کنند. در واقع بالا بودن سطح گلوکز در خون و سیگار کشیدن هر دو می توانند به دیواره سرخرگ ها آسیب رسانده و با ایجاد رسوب چربی در آن محل رگ ها را سفت کنند. سفت شدن رگ های خونی به معنی باریک شدن محل عبور جریان خون است. این عارضه به نام انسداد شریانی شناخته می شود.

هنگامی که این اتفاق برای عروق کرونر (سرخرگ هایی که خون حاوی اکسیژن را عضله قلب می رساند) می افتد حمله قلبی رخ می دهد. به طور مشابه، سکته مغزی نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که جریان خون به مغز محدود می شود. سطح بالای قند خون نیز می تواند مانند سیگار کشیدن چنین عوارضی در پی داشته باشد و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد.

آیا سیگار کشیدن می تواند دیابت ایجاد کند؟

سوال اصلی اینجاست که آیا سیگار کشیدن توسط فرد غیر دیابتی می تواند منجر به ایجاد دیابت شود؟

پاسخ صحیح این است که تحقیقات ثابت کرده اند، سیگار کشیدن می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به مقاومت به انسولین باشد. بدن افرادی که مقاومت به انسولین دارند، نمی تواند به درستی به انسولین پاسخ دهد. بنابراین همراه با ژنتیک و چاقی، سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر ابتلا به مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین اغلب به دیابت منجر می شود.

متاسفانه، در برخی از مطالعات نشان داده شده است که سیگار کشیدن در میان افراد مبتلا به دیابت، خطر ابتلا به مرگ زودرس را افزایش می دهد. سیگار کشیدن از طریق کاهش در گردش خون و آسیب به رگ های خونی موجب ایجاد این عارضه می شود. علاوه بر این که ثابت شده است عوارض دیابت با سیگار کشیدن تشدید می شود، خطر بیماری هایی مانند نفروپاتی دیابتی و آلبومینوری نیز افزایش پیدا می کند.

منافع ترک سیگار برای یک فرد دیابتی

ترک سیگار خطر ابتلا به عوارض عمده مرتبط با دیابت را کاهش می دهد. برخی از افراد دیابتی از این که بعد از ترک سیگار دچار اضافه وزن شوند نگرانند. اما برخی از مطالعات نشان داده است که منافع ترک سیگار توسط افراد دیابتی بیش از عوارض منفی آن است. در واقع خطرات بعد از اضافه وزن احتمالی ناشی از ترک سیگار بسیار کمتر از عوارض سیگار کشیدن توسط افراد دیابتی است.