شایعترین علل ناباروری و درمان های موثر

در مطالب قبلی مجله پیام سلامت در مورد علل ناباروری به طور مفصل صحبت کردیم. اما در این مطلب می خواهیم از بین آن علل به شایعترین علل ناباروری اشاره کنیم. ازآن جایی که برخی از افراد از کمک های پزشکی استفاده نمی کنند هیچ کس به درستی نمی داند که چه تعدادی از زوج ها مشکل باروری دارند. با این حال، در انگلستان از هر هفت زوج یکی از آن ها برای کمک گرفتن برای بارداری به پزشک مراجعه می کنند. هنگامی که برای اولین بار برای باردار شدن نیازمند کمک می باشید رفتن به پزشک امری منطقی است. هر یک از شما ممکن است یک مشکل باروری داشته باشید. گاهی اوقات، بدون آن که متوجه شده باشید ممکن است هر دو شما دچار مشکل باشید.

شایعترین علل ناباروری در انگلستان

فاکتورهای مردانه، مانند اسپرم بی کیفیت و یا مشکلات انزال (۳۰ درصد)

مشکلات تخمک گذاری در زنان (۲۵ درصد)

آسیب لوله های رحمی در زنان (۲۰ درصد)

اندومتریوز از آن جایی که می تواند سبب هر دو مشکلات تخمک گذاری و آسیب لوله های رحمی شود، از شایعترین علل ناباروری در زنان می باشد، . دیگر مشکلات که کمتر شایع هستند هم ممکن است بر باروری تاثیر بگذارند، مانند ناهنجاری های رحمی و مشکلات در پوشش داخلی رحم. گاهی اوقات وجود مشکلات در مرحله لقاح و یا مشکلات جنین نیز سبب عدم بچه دار شدن زوج ها می گردد. در حدود ۴۰ درصد از موارد مشکلات در هر دو مردان و زنان پیدا شده است و در حدود ۲۵ درصد از زوج ها علت ناباروری ناشناخته باقی مانده است.

شایعترین علل ناباروری و درمان های موثر
شایعترین علل ناباروری و درمان های موثر

چه عواملی سبب  مشکلات تخمک گذاری و تخمک می گردد؟

چندین نوع مختلف از مشکل تخمک گذاری وجود دارد. شایع ترین آن ها به وسیله سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تحریک می شود که می تواند سبب تخمک گذاری نامنظم و یا حتی عدم تخمک گذاری گردد، این بیماری به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود.

علائم

  • قطع شدن عادت ماهیانه و یا به ندرت پریود شدن
  • خونریزی غیر طبیعی زیاد یا کم
  • افزایش وزن و رشد مو اضافی در بدن

تخمک گذاری و تولید تخمک را می توان با مشکلات غده هیپوفیز مرتبط دانست و هم چنین سن فرد نیز می تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. کیفیت تخمک از سن سی سالگی شروع به پایین آمدن می کند و از سن ۳۵ سالگی این افت کیفیت مشهودتر است.

درمان

  • داروهای باروری
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF)
  • استفاده از تخمک اهدایی

علت مسدود شدن لوله های فالوپ چه می باشد؟

دو لوله فالوپ مسیر عبور امن برای حرکت تخمک از تخمدان به رحم می باشد.

عوامل زیر می تواند سبب انسداد لوله های فالوپ گردد:

  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • اندومتریوز
  • بافت اسکار، چسبندگی و آسیب دیدگی لوله فالوپ

حتی اگر شما به طور منظم تخمک گذاری داشته باشید، داشتن لوله های مسدود شده به این معنی است که تخمک نمی تواند خود را به رحم برساند و در نتیجه اسپرم نمی تواند وارد تخمک شود.

علائم

ممکن است اصلا هیچ علائمی نداشته باشید. یا، بسته به علت، شما ممکن است دوره های دردناک، درد عمیق در هنگام رابطه جنسی و درد عمومی در لگن خود داشته باشید.

درمان

درمان اصلی معمولا لقاح آزمایشگاهی می باشد. با این حال، اگر انسداد فقط در یک منطقه کوچک است، ممکن است آن  را با یک عمل جزئی باز کرد. بیماری های عفونی مانند کلامیدیا تمایل به آسیب تمام طول لوله را دارد. این به این معنی است که ترمیم آن با عمل جراحی سخت تر می شود. دکتر شما می تواند لاپاراسکوپی انجام دهد، که یک عمل با ایجاد سوراخ های کوچک است تا بتوان داخل ناحیه لگن و لوله های فالوپ را نگاه کرد. این عمل به دکتر شما کمک می کند تا بهترین دوره درمان را برای شما انتخاب کند. علت کمتر شایع مشکلات باروری فیبروئید است. اگر شما زیر ۳۰ سال سن دارید ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است دوره های دردناک و سنگین، و احساس پری در شکم خود داشته باشید. درمان این عارضه شامل هورمون ( گنادوتروپین ) و یا عمل جراحی برای برداشتن فیبروئید می باشد.

چه عواملی سبب ایجاد مشکلات باروری در مردان می گردد؟

در مردان، ناباروری می تواند ناشی از انسداد در:

  • لوله هایی که ذخیره و حمل اسپرم از بیضه (اپیدیدیم) را برعهده دارند
  • دو لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم حمل کرده و آماده برای انزال می کنند (دفران)

علل دیگر عبارتند از:

  • کیفیت پایین اسپرم
  • اسپرم به خوبی حرکت نمی کند (تحرک ضعیف)
  • عدم وجود اسپرم و یا مقدار پایین آن

علائم

ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد، مگر موراد مشهود مانند مشکل نعوظ یا انزال. صدمات خاص ممکن است سبب درد در بیضه ها شود. و برخی از بیماری هاشرایط، مانند رگ های متورم در کیسه بیضه (واریکوسل) و یا عدم نزول بیضه درمان نشده، ممکن است نشانه ای باشد که یک مشکل وجود دارد.

شایعترین علل ناباروری و درمان های موثر
شایعترین علل ناباروری و درمان های موثر

درمان

همان طور که زنان برای باز کردن لوله های فالوپ مسدود شده می توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند، مردان هم ممکن است عملی برای باز کردن لوله مسدود شده انجام دهند. بسته به مشکل، داروهای باروری ممکن است تولید اسپرم را افزایش دهد. داروهای دیگر می توانند به درمان انزال برگشتی (زمانی است که اسپرم به جای آلت تناسلی وارد مثانه مرد می گردد) کمک کنند. و یا اسپرم های سالم را می توان برای یک دوره انتخاب و جهت تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) استفاده کرد. با این حال، گزینه ای که برای درمان مشکلات باروری مردان تبدیل به محبوب ترین گزینه شده است تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) می باشد. ICSI  شامل تزریق اسپرم به طور مستقیم به تخمک به عنوان بخشی از درمان لقاح آزمایشگاهی است. استفاده از اسپرم اهدایی بهترین راه حل برای برخی از زوج ها باقی مانده است. با این حال، تعدادی از درمان های تزریق اسپرم به طور مستقیم به تخمک از درمان تلقیح اهدایی سبقت گرفته است.

چگونه می توان به طور دقیق علت ناباروری را یافت؟

به عنوان یک زن و شوهر، شما نیازمند به یک ارزیابی کامل، شامل  تست های هورمونی می باشید. این آزمایشات به شما در مورد این که چرا شما باردار نمی شوید پاسخ می دهد. نتایج هم چنین به متخصص شما کمک می کند تا بهترین دوره درمان را برای شما تجویز کند.