شکلات ضربان قلب

در ابتدا باید بگوییم که شکلات می تواند برای قلب شما سودمند باشد و با خوردن شکلات ضربان قلب را می توان در نقطه تعادل و سلامت حفظ کرد. با این حال، این مزیت بستگی به میزان و نوع شکلات مصرفی و وزن کلی بدن شما دارد. بنابراین شکلات تلخ و کم شکر می تواند بخش سالمی از رژیم غذایی متعادل شما در طول هفته و روز باشد.

اثرات کلی شکلات بر سلامت قلب

قلب قوی نیاز به شریان ها و رگ های (عروقی که خون را به قلب و بدن شما انتقال می دهند.) دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۷ در مجله انجمن قلب آمریکا، اشاره می کند که شکلات غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است؛ که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این، این ترکیبات آنتی اکسیدانی به گسترش رگ های خونی کمک می کند و خطر پلاک خون و سفتی در شریان ها را کاهش می دهد. فشار خون متعادل و همراه با کشسان بودن رگ های خونی کمک می کند تا فشار بر قلب کاهش یافته و قلب شما سالم بماند.

کافئین و ضربان قلب

دانه های کاکائو مانند چای و قهوه به طور طبیعی حاوی کافئین است. مرکز خدمات بهداشتی دانشگاه میشیگان یادآور می شود که کافئین، یک داروی محرک طبیعی است که می تواند تا ۶ ساعت در سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. در دوزهای متوسط، تا ۲۵۰ میلی گرم یا دو قاشق غذاخوری (۶ اونس = هر اونس ۲۸ گرم)، قهوه می تواند موجب هوشیای بیشتر در طول روز شود. کافئین باعث افزایش ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون، قند خون و جریان خون می شود. مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به سرگیجه، بایین رفتن سطح قند خون، لرزش عضلانی، حالت تهوع، اسهال، تشنگی، تحریک پذیری و بی خوابی شود. یک وعده ۱٫۵ اونسی شکلات تلخ حاوی ۲۰ میلی گرم کافئین است؛ در حالی که همین مقدار از شکلات شیری حاوی ۹ میلی گرم کافئین است. از این رو، شما باید مقدار کمی شکلات بخورید تا اثرات محرک کافئین را دریافت کنید.

آلرژی به شکلات

بعضی از افراد ممکن است به دلیل مواد شیمیایی مانند تئوبرومین، که به طور طبیعی در کاکائو یافت می شود، واکنش نامطبوعی به شکلات داشته باشند. بنیاد آلرژی جهانی اشاره می کند که آلرژی غذایی می تواند منجر به آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی وضعیتی است که بدن به شوک واکنش نشان می دهد؛ و به طور معمول موجب ضربان قلب کم، فشار خون پایین و ریتم های نامنظم قلب می شود. شما همچنین ممکن است آسم، تورم و بثورات پوستی را تجربه کنید. واکنش آلرژیک به شکلات یا سایر مواد غذایی می تواند خطرناک باشد به خدمات پزشکی اورژانسی نیاز دارد.

انواع و مقدار شکلات

میزان ضربان قلب توسط وزن بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. هر کیلوگرم وزن اضافی می تواند بر روی دیواره های شریانی شما فشار وارد کند و فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد؛ زیرا قلب شما باید قوی تر بتپد تا خون را به نقاط مختلف بدن برساند. از این رو، خوردن شکلات با مقدار زیاد کالری می تواند منجر به افزایش وزن شود و سلامت قلب شما را در معرض خطر قرار دهد. شکلات شیری از ظنر چربی و قند بالاتر است و آنتی اکسیدان های آن کمتر از شکلات تلخ است. طبق یک مطالعه ۹ ساله در میان زنان سوئدی که در سال ۲۰۱۰ در مجله “Circulation: Failure of the Heart Failure” انجمن قلب آمریکا منتشر شد، دریافتند زنان میانسال و سالخورده که به طور متوسط یک یا دو وعده در هر هفته از شکلات های حاوی آنتی اکسیدان مصرف می کنند، ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. اما کسانی که یک وعده در روز شکلات تلخ می خورند دیگر نمی توانند مزایای محافظت از قلب توسط شکلات را داشته باشند.