شگفت انگیز ترین خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از محبوبترین دانه های روغنی برای پخت و پز است. اما جالب است بدانید این دانه خواص بیشماری برای سلامت بدن دارد. متخصصان معتقدند این دانه خوراکی به قدری خواص دارد که باید بخشی از رژیم غذایی روزانه بوده و هر روز به میزان کمی استفاده شود. در ادامه از خواص تخمه آفتابگردان برای شما بیشتر خواهیم گفت.

تغذیه با تخمه آفتابگردان

خوردن این دانه های خوشمزه شما را با یک منبع سالم و طبیعی از عناصری مانند مس، منگنز، منیزیم، سلنیوم و فسفر که در یک رژیم غذایی متعادل لازم هستند، غنی کند. علاوه بر این یک منبع خوبی از ویتامین E، ویتامین B کمپلکس و فولات ( مصرف این ماده توسط زنان باردار برای سلامت لوله های عصبی جنین ضروری است. ) می باشند. تخمه آفتابگردان پروتئین بالایی دارد پس یک منبع خوب برای افرادی است که رژیم گیاهخواری دارند.

با مصرف یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان می توانید درصدی از مقدار توصیه شده هر کدام از مواد زیر را به دست آورید:

۸۲% از ویتامین E
۷۰% از مس
۴۳٪ از ویتامین B1 (تیامین)
۳۴٪ از منگنز
۳۴% از سلنیوم
۳۳٪ از فسفر
۲۸٪ از منیزیم
۲۸% از ویتامین B6
۲۰% از فولات
۱۸% از ویتامین B3

این میزان از تخمه آفتابگردان دارای ۱۹۰ کالری، ۱۶ گرم چربی، ۶ گرم پروتئین و ۴ گرم فیبر است.

تخمه آفتابگردان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

یکی از خواص تخمه آفتابگردان وجود ویتامین E در آن است. دانه آفتابگردان با ویتامین E موجود در خود یکی از ۹ آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که قادر به حفاظت از بدن ما در برابر تاثیرات بد رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد می توانند باعث ایجاد آسیب به هر دو غشای سلولی و سلول های مغز شوند. این ماده همچنین می تواند کلسترول چسبیده به دیواره های رگ ها، که موجب ابتلا به بیماری های قلبی می شوند را اکسیده کند. در واقع افرادی که سطوح ناکافی ویتامین E در بدن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند.

شگفت انگیز ترین خواص تخمه آفتابگردان
شگفت انگیز ترین خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان و کاهش کلسترول خون

علاوه بر وجود ویتامین E که موجب متلاشی کردن کلسترول می شود، دانه آفتابگردان حاوی ترکیبات شناخته شده ای به نام فیتوسترولها است که فعالانه میزان کلسترول در خون را کاهش می دهد. در یک مطالعه که در مجله Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است، محققین مقدار فیتواسترول موجود در آجیل و دانه ها معمول که در ایالات متحده توسط مردم خورده می شود را اعلام کردند. تخمه آفتابگردان و پسته بیشترین میزان فیتواسترول (۲۷۰ الی ۲۸۹ میلی گرم در هر  ۱۰۰ گرم) را دارا هستند. و پس از آن ها تخمه کدو قرار دارد.

تخمه آفتابگردان و جلوگیری از سرطان

سلنیوم یکی از خواص تخمه آفتابگردان و عناصر کلیدی آن است. این ماده به عنوان یک عنصر برای جلوگیری از سرطان معرفی شده است.  تصور می شود دلیل این است که سلنیوم یک نقش کلیدی در توانایی DNA برای بازسازی و جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی که در معرض خود تخریبی هستند، ایفا می کند. این ویژگی برای رهایی از سلول های قدیمی و آسیب دیده بدن، در تمام سلول ها وجود دارد. اگر این عمل به درستی انجام نشود سلول های سرطانی اجازه پیدا می کنند که تکثیر شوند. سلنیوم همچنین نقش مهمی در عمل آنتی اکسیدان هایی مثل گلوتاتیون پراکسیداز بازی می کند.

تخمه آفتابگردان آرام کننده اعصاب

خوردن دانه های آفتابگردان می تواند به شما احساس آرامش و آسایش دهد. دلیل این است که دانه های آفتابگردان غنی از منیزیم هستند که نقش حیاتی در حفظ سلامت سیستم عصبی بازی می کند. در نتیجه، افرادی که خوردن دانه های آفتابگردان را به صورت منظم انجام می دهد کمتر با خطر فشار خون بالا، سکته مغزی، اسپاسم های عضلانی، میگرن ،  گرفتگی عضلات و خستگی عمومی رو به رو هستند. دانه آفتابگردان همچنین یک درمان طبیعی فوق العاده برای افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی است.

فعالیت عصب با تحریک عصب توسط کلسیم انجام می شود و منیزیم اقدامات کلسیم را تنظیم می کند. افراد با سطوح پایین منیزیم در رژیم غذایی خود، در معرض خطر فعالیت بیش از حد اعصاب قرار دارند. منیزیم همچنین برای سلامت استخوان ضروری است.

شگفت انگیز ترین خواص تخمه آفتابگردان
شگفت انگیز ترین خواص تخمه آفتابگردان

دیگر خواص تخمه آفتابگردان

علاوه بر به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد، ویتامین E نقش مهمی در حفاظت در برابر مشکلات ناشی از ورم مفاصل و آسم دارد. ویتامین E به کاهش برخی از عوارض جانبی یائسگی، به خصوص گرگرفتگی که زنان بسیاری تجربه آن را دارند، منجر می شود.

چقدر باید تخمه آفتابگردان در روز بخوریم؟

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی سالم هستند. با این حال خوردن بیش از حد آن نمی تواند برای شما مفید باشد. در حالی که ویتامین E و سلنیوم نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند خوردن بیش از حد این ماده می تواند مردان را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پروستات کند. دانه آفتابگردان یک منبع چربی می باشد. در حالی که این چربی سالم است، اما اگر زیاد مصرف شود می تواند منجر به افزایش وزن گردد. حداکثر میزان توصیه شده از این ماده در طول روز ۳ قاشق غذاخوری است.