ضربان زودرس بطنی Ventricular Premature Beats

ضربان زودرس بطنی یا ضربان نابجا بطنی یا انقباضات زودرس بطنی، نام های مختلف نوعی آریتمی است؛ که در آن قلب دارای ضربان اضافی قبل از ضربان نرمال خود، با منشاء پالس های الکتریکی غیرطبیعی در بطن است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری با پیام سلامت همراه باشید.

  • علامت اصلی ضربان زودرس بطنی داشتن احساسی مبنی بر اینکه یک ضربان قلب نادیده گرفته شده است. به عبارت دیگر فرد حس می کند یکی از ضربان های قلبش انجام نمی شود.
  • برای تشخیص این بیماری همچون اغلب آریتمی ها نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرافی موثر است.
  • معمولا رعایت مواردی ساده مثل اجتناب از مصرف مواد غذایی کافئین دار و محرک، مثل قهوه و الکل، در کنترل این بیماری کفایت می کند.

ضربان زودرس بطنی معمولا در میان افراد مسن شایع است. این نوع آریتمی ممکن است به دلیل استرس جسمی یا عاطفی، مصرف کافئین (در نوشیدنی ها و غذاهای مختلف) و یا مصرف الکل، و یا استفاده از داروهای سرماخوردگی یا تب یونجه که حاوی داروهای تحریک کننده قلب هستند؛ مانند پزودوافدرین، ایجاد شود.

همچنین علل دیگر ابتلا به ضربان زودرس بطنی عبارتند از: بیماری عروق کرونری (به خصوص در طول یا در مدت کوتاهی پس از وقوع حمله قلبی) و نارسایی قلبی و اختلالات دریچه قلب که به علت اختلال بزرگی بطن رخ می دهد.

علائم ضربان زودرس بطنی

ضربان زودرس بطنی اثر کمی بر عمل پمپاژ قلب دارد و معمولا علامتی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه تعداد دفعات رخ دادن آن در بیمرا مکرر و زیاد باشد.. همانطور که ر ابتدای مطلب گفته شد، علامت اصلی وضعیتی است که آن را احساس ضربان نادیده گرفته شده می نامیم. به طور کلی ضربان زودرس بطنی برای افرادی که اختلال قلبی دیگری ندارند خطرناک نیست. با این حال، اغلب این مشکل در افرادی که یک اختلال ساختاری قلب (مانند اختلال دریچه قلب یا حمله قلبی) دارند، رخ می دهد، در نتیجه این افراد ممکن است توسط آریتمی های خطرناک تر مثل تاکی کاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی، که می تواند باعث مرگ ناگهانی شود؛ مواجه شوند.

درمان ضربان زودرس بطنی

  • اولین درمان تغییر در شیوه زندگی
  • در بعضی موارد مصرف بتا بلاکرها

در یک فرد سالم مبتلا به ضربان زودرس بطنی، درمانی بجز کاهش استرس و اجتناب از کافئین و الکل مورد نیاز نیست، البته این افراد باید از مصرف بیش از حد داروهای تب سرد یا یونجه که حاوی داروهای تحریک کننده قلب است نیز اجتناب کنند.

در موارد نادری برای کنترل این بیماری از دارو درمانی استفاده می شود. چراکه خطر ابتلا به عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، معمولا بیشتر از فایده آن ها است. البته افرادی که به تازگی دچار حمله قلبی شده و یا نارسایی قلبی دارند؛ در این زمینه استثنا هستند. در چنین افرادی، انواع بتابلاکرها و سایر داروهای کنترل کننده آریتمی ممکن است تجویز شود.